لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :2 دقيقه

تویوتا، پیشگام در سوخت پاک

کمپانی تویوتا در حال حاضر بر روی تولید سیستم قدرت خودروها در آینده تحقیق و پژوهش دارد. برخی از پژوهش های این کمپانی نشانگر آن است که از سال 2050، به بعد دیگر از پیشرانه های تمام دیزلی یا بنزینی استفاده نخواهد شد و راه حل این قضیه را در استفاده از سوخت های هیدروژنی دنبال می کند.

کیوتاکا ایسه، رئیس بخش مهندسی تویوتا، اعلام کرد:" در آینده، سلول های سوختی هیدروژنی، به عنوان منبع اصلی تولید قدرت در خودروهای اکو (Eco) خواهد بود. هرچند که ورود به این عرصه، نیازمند پیشرفت های بسیاری در راستای تولید و استفاده از این سلول هاست."

کمپانی تویوتا، تاکنون اقدام به تولید 3 هزار دستگاه خودروی مجهز به سلول های سوختی در سال کرده که در این میان، خودروی میرای سالون (Mirai Saloon) برجسته ترین نمونه ی خودروی هیدروژنی تولید شده توسط این کمپانی است. این کمپانی قصد دارد تا آخر سال 2020 ، تولید این خودروی هیدروژنی را به 10 برابر تولید کنونی برساند. این افزایش تولید با هزینه ی بالایی روبه رو خواهد بود چرا که هزینه ی تولید هر دستگاه خودروی هیدروژنی میرای (Mirai) برابر با 66 هزار یورو خواهد بود. رئیس بخش مهندسی این کمپانی اعلام کرد، که تا آخر سال 2025، قیمت خودروهای هیدروژنی تقریبا با قیمت خودروهای هیبریدی برابری خواهند کرد. یعنی در آینده هزینه ی تولید تویوتا میرای (Mirai) با هزینه ی تولید تویوتا پریوس ( با هزینه ی 25 هزار یورویی) برابری خواهد کرد.

این امر به معنای حذف تولید خودروهای هیبریدی در آینده نیست. بنابر این کمپانی، خودروهای هیدروژنی و هیبریدی جایگزین یکدیگر نخواهند شد و هر دو در بازارهای آینده حضور خواهند داشت، چرا که سیستم قدرت هیبریدی برای خودروهای کامپکت مناسب تر بوده و از سلول های هیدروژنی در خودروهای بزرگتر استفاده خواهد شد. همچنین در کشورهایی که منابع کافی برای تامین هیدروژن را نداشته باشند، از خودروهای الکتریکی استفاده خواهد شد.

کمپانی تویوتا در نمایشگاه توکیو علاوه بر رونمایی از خودروی مجهز به سلول سوختی، از یک اتوبوس دارای سیستم قدرت هیدروژنی نیز رونمایی کرد و قرار است که این اتوبوس برای حمل و نقل افراد در المپیک 2020 استفاده شود.

اما سوالی که مطرح می شود این است که چرا سلول های هیدروژنی، به عنوان سوخت مناسبی به حساب می آیند؟

خودروهای مجهز به سلول های سوختی تقریبا مصرف یکسانی با خودروهای دیزلی یا بنزینی دارند و به صورت مشابه نیز سوخت گیری خواهند کرد. تفاوت اصلی هیدروژن با سوخت های فسیلی در این است که سوخت هیدروژنی را می توان از همه چیز، حتی از فضولات انسان نیز تهیه کرد.

رئیس بخش مهندسی شرکت تویوتا در پاسخ به اینکه « آیا با سیستم قدرت هیدروژنی می توان خودروهای سوپر اسپرت تولید کرد یا خیر» اعلام کرد:"یکی از جذابیت های خودروهای سوپر اسپرت، صدای خشن پیشرانه ی آن است که این صدا را در خودروهای ای وی(EV) یا سلول سوختی، مشاهده نمی کنیم. البته با استفاده از سلول های سوختی خودروهایی برای مسابقات فرمول E تولید خواهند شد که شاید جایگزین مسابقات خودروهای دیزلی و بنزینی شود."

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین