لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :4 دقيقه

معرفی خودروی 4 میلیون دلاری فراری: FXX-K Evo

زمانی که یک کمپانی خودروسازی مشهور مانند فراری، سوپرخودرویی مانند LaFerrari را معرفی می کند، تصور اینکه چطور می توان این خودرو را از نظر طراحی بهبود بخشید دشوار است. اما تیم مارنالو (Maranello) دو بار تاکنون این عمل را انجام داده اند. در ابتدا، کمپانی فراری، نسخه ی فراری FXX-K با آیرودینامیک بهبود یافته را در سال 2015 معرفی کرد و پس از دو سال، این خودرو مجددا بهبود یافت و با نام FXX-K Evo عرضه شد. این خودرو در بین تمامی خودروها، بیشترین نیروی به سمت پایین را داراست.

نسخه ی فراری FXX-K Evo برای اولین بار در سال 2017 معرفی شد. این خودرو به منظور رانندگی در جاده های معمولی طراحی نشده و قرار است تنها چند نسخه ی محدود از آن تولید شود. می توان گفت Evo نسخه ی بهبود یافته ی FXX-K پایه بوده و با پکیج آیرودینامیکی جدید، وزن کمتر و وینگ بزرگتر طراحی شده است.

همان طور که گفته شد این خودرو، نسخه ی بهبود یافته ی خودروی فراری FXX-K پایه بوده و به همین جهت از نظر ظاهری شباهت زیادی به این خودرو و خودروی LaFerrari دارد.

البته استفاده از پکیج آیرودینامیک جدید تغییراتی را در ظاهر این خودرو هم در قسمت جلو و هم در قسمت عقب ایجاد کرده است. تغییرات آیرودینامیکی این خودرو حاصل شبیه سازی ها و تست های تونل باد بوده و کمپانی فراری ادعا کرده که میزان نیروی به سمت پایین تولید شده توسط این خودرو بسیار نزدیک به خودروهای GT3 و GTE است. میزان نیروی به سمت پایین در فراری Evo نسبت به نسخه ی FXX-K پایه، 23 درصد و نسبت به خودروی LaFerrari 75 درصد افزایش یافته است.

استفاده از پکیج آیرودینامیکی جدید، همچنین تغییراتی را در ظاهر ایجاد کرده است. برای مثال، ظاهر خودرو نسبت به مدل پایه بسیار خشن تر و اسپرت تر به نظر می رسد. هندسه ی اطراف سپر جلو، دستخوش تغییر و سطح زیر چراغ های اصلی خالی شده است.

کمپانی فراری هنوز عکس های رسمی از داخل کابین نسخه ی Evo را منتشر نکرده اما می توان پیش بینی کرد که تغییرات ایجاد شده در داخل کابین نسبت به نسخه ی FXX-K پایه، تغییراتی جزئی خواهد بود. هرچند بر اساس اعلام کمپانی فراری، قرار است از یک سیستم فرمان جدید در این خودرو استفاده شود. این فرمان با طراحی فرمول یک است. صفحه نمایش مخصوص دوربین عقب نیز با یک صفحه نمایش 6.5 اینچی عوض شده که هم دارای کیفیت بهتر و هم اطلاعات مورد نیاز راننده را به خوبی در اختیار او قرار می دهد.

خودروی فراری FXX-K Evo مجهز به پیشرانه ی هیبریدی استفاده شده در خودروی FXX-K پایه بوده که متشکل از یک پیشرانه ی 6.3 لیتری V12 بنزینی با قدرت خروجی 848 اسب بخار و یک موتور الکتریکی با قدرت خروجی 187 اسب بخار است. در مجموع قدرت تولید شده توسط این پیشرانه به 1.036 اسب بخار می رسد و میزان گشتاور تولیدی آن نیز 664 پوند فوت است. این ارقام نشانگر آن است که فراری Evo نسبت به LaFerrari، 86 اسب بخار قدرت بیشتری تولید می کند.

فراری Evo  مجهز به جعبه دنده ی 7 سرعته ی دو کلاجه است که همین مورد به صورت مشابه بر روی FXX-K پایه سوار است.  اگرچه سیستم قدرت این خودرو تغییری نسبت به FXX-K نداشته اما کمپانی فراری به منظور بهبود بازده پکیج آیرودینامیک جدید این خودرو، مجبور به استفاده از یک سیستم تعلیق جدید شده است.

EVO در مقایسه با نسخه ی پایه ی آن، از عملکرد بی نقصی برخوردار بوده و همچنین به جهت بهبود نیروی به سمت پایین و کاهش وزن خودرو می توان گفت که در شرایط خاص، سریع تر از نسخه ی پایه ی FXX-K عمل می کند. با وجود این تغییرات، تفاوتی در زمان شتابگیری صفر تا 100این خودرو در مقایسه با FXX-K پایه، مشاهده نشده و Evo نیز در عرض 2.6 ثانیه می تواند از حالت سکون به این سرعت برسد.

نمی توان در مورد قیمت سوپرخودروهایی مثل فراری Evo بحث داشت، چرا که اکثرا کمپانی ها، قیمت رسمی ای برای این خودروها اعلام نمی کنند. برای مثال خریداران خودروی FXX-K پایه، که در سال 2015 معرفی شد چیزی در حدود 3 میلیون دلار پول خرج کردند. بر این اساس انتظار می رود قیمت نسخه ی Evo که یک نسخه ی خاص تر و محدود تر بوده، بیشتر از آن باشد و چیزی در حدود 4 میلیون دلار تخمین زد.

اصلی ترین رقیب این خودرو در کلاس خودروهای سوپر اسپرت، خودروی مک لارن P1 GTR است. پیشرانه ی هیبریدی این خودرو توانایی تولید 986 اسب بخار قدرت را داشته و این خودرو می تواند در عرض 2.4 ثانیه از سرعت صفر تا 100 کیلومتر در ساعت شتاب بگیرد. تولید این خودرو به 58 دستگاه محدود شده و با قیمت 3 میلیون دلار به فروش می رسد.

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین