لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :3 دقيقه

جدیدترین خودروی هیدروژنی ژاپنی : هیوندا FCEV

در حالی که بسیاری از خودروسازان تنها به خودروهای الکتریکی فکر می کنند، کمپانی هیوندا به دنبال تولید خودروهایی است با سیستم قدرت هیدروژنی مانند خودروی نسل آینده ی Fuel Cell SUV. این خودرو بعد از توسان (Tuscon Fuel Cell) به عنوان دومین خودروی این کمپانی با سیستم قدرت هیدروژنی تولید شده است. هرچند که « نبود مراکز کافی برای پر کردن گاز هیدروژن» را می توان از مشکلات اصلی این تکنولوژی دانست. دقیقا حضور پر رنگ خودروی هیوندای FCEV در شهرهایی مانند کالیفرنیا نیز به جهت وجود چندین ایستگاه شارژ گاز هیدروژن در این منطقه است. البته خودروی جدید هیوندای FCEV، توانایی طی کردن مسافت 800 کیلومتر با یک بار شارژ گاز هیدروژن را دارد. این خودرو فعلا در مرحله ی کانسپت قرار دارد.

 

ظاهر بیرونی خودروی FCEV

زمانی که برای اولین بار نسخه ی کانسپت این خودرو معرفی شد، اغلب کارشناسان اعتقاد داشتند که این خودرو نیز بر مبنای خودروهای فعلی کمپانی هیوندای است. اما با نگاهی دقیق تر متوجه خواهیم شد که این خودرو حتی از لحاظ ظاهری نیز با سایر خودروهای هیوندا تفاوت دارد.

 

با وجود اینکه ما همچنان معتقدیم که خودروی جدید هیوندا شباهت به مدل های قبلی ندارد اما عکس هایی منتشر شد که خبرنگاران را دچار یک سردرگمی کرد. این عکس هایی که به صورت پنهانی تهیه شده اند، گویا نشان از تولید نسل جدید خودروی سانتافه دارند و از طرفی دیگر، احتمال آن می رود که این عکس ها مختص به خودروی جدید هیوندای FCEV باشند. به همین دلیل می توان گفت که هیوندا همچنان از نسخه ی جدید سانتافه، رونمایی نکرده و احتمال آن می رود که این دو خودرو شبیه به یکدیگر باشند. در کل باید گفت که ظاهر نسخه ی کانسپت FCEV به زیبایی طراحی شده است و فقط باید منتظر بمانیم تا نسخه ی تولیدی این خودرو را ببینیم.

  • داخل کابین 

داخل کابین هیوندای کانسپت FCEV با وجود طراحی ساده از جذابیت خاصی برخوردار است. کنسول مرکزی این خودرو مربعی شکل بوده و تقریبا 90 درصد از دکمه های موجود را در خود جای داده است. طراحی اجزای داخل کابین کاملا ارگونومیک بوده و رانندگان برای دسترسی به آن ها کمترین زحمت را متحمل خواهند شد. یک صفحه نمایش بزرگ در داخل این خودرو قرار دارد که در واقع به دو بخش تقسیم می شود: یکی از این صفحه ها مخصوص سیستم سرگرمی و اطلاعات و دیگری نیز برای نمایش اطلاعات خودرو خواهد بود.

 

  • سیستم قدرت 

کمپانی هیوندا، از این خودرو را برای اولین بار در ژانویه ی 2018 در نمایشگاه الکترونیک (CES) در معرض نمایش خواهد گذاشت. هیوندا در این خودرو از یک پیشرانه با بازده و قدرت بیشتر نسبت به پیشرانه توسان استفاده خواهد کرد. پیشرانه ی جدید، 9 درصد افزایش بازده داشته که این امر موجب افزایش توانایی این خودرو در طی کردن مسافت های طولانی تر با یک بار شارژ گاز هیدروژن می شود. انتظار می رود تا این خودرو بتواند با یک بار شارژ تا 800 کیلومتر را طی کند. پیشرانه استفاده شده در این خودرو، توانایی تولید 160 اسب بخار را خواهد داشت.

 

مهم ترین بخش این خودرو سیستم هیدروژنی آن است. کمپانی هیوندا با بهبود سلول های سوختی استفاده شده در این سیستم، علاوه بر بهبود عملکرد سیستم، به کاهش مصرف هیدروژن نیز کمک کرده است. طراحی جدید سلول های سوختی همچنین امکان استفاده از این سیستم در دماهای پایین ( حتی منفی 30 درجه سانتی گراد) را هم فراهم خواهد کرد.

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین