لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :3 دقيقه

اولین کامیون های سنگین الکتریکی وارد بازار خواهند شد

کمپانی تسلا قصد دارد تا ماه آینده یک کشنده ی الکتریکی که توانایی طی مسافت 350 تا 480 کیلومتر با یک بار شارژ اولیه را دارد، معرفی کند. الن ماسک، رئیس اجرایی کمپانی تسلا، اعلام کرده بود که یک نمونه ی اولیه از کشنده ی Tesla Semi را تا ماه آینده معرفی کند و دامنه ی کار کمپانی تسلا را فراتر از تولید خودروهای لوکس می برد. وی، با این اقدام یک تحول عظیم در صنعت تولید خودروهای سنگین ایجاد خواهد کرد و امید دارد تا با تولید خودروهای سنگین برقی، بتواند با سایر خودروهای سنگین دیزلی رقابت کند.

اسکات پری، رئیس ناوگان Ryder، می گوید: "البته نمونه ی اولیه ی این کشنده ها تنها قادر به طی کردن مسیر های بسیار کوتاه تری از حمل و نقل های طولانی هستند." وی، طی گفتگویی اعلام کرد که با کمپانی تسلا در مورد این تکنولوژی تبادلاتی خواهند کرد.

تلاش های کمپانی تسلا بر روی تولید کشنده ای الکتریکی با نام Day Cab خواهد بود. این کشنده، محلی برای خواب راننده نداشته و با یک بار شارژ، توانایی طی کردن مسافت 350 تا 480 کیلومتر را خواهد داشت.

کمپانی تسلا به طور دائم در حال به روز رسانی اطلاعات خود در باب طراحی این کامیون های سنگین و باتری های به کار رفته در آن است. این کمپانی هرچند تاکنون به صورت رسمی اعلام نکرده که کشنده های الکتریکی این کمپانی توانایی طی کردن چند مایل را دارند و یا اینکه هزینه ی آن ها چقدر خواهد بود و چه مقدار کالا می توانند حمل کنند. اما ماسک اعلام کرده که کمپانی تسلا به صورت محرمانه با برخی مشتریان احتمالی مذاکراتی را انجام خواهد داد.

اوایل این ماه، خبرگزاری رویترز اعلام کرد که تسلا قصد دارد تا از تکنولوژی خودران بودن در کشنده های الکتریکی خود استفاده کند. ماسک، ابراز امیدواری کرد که در چند سال آینده بتواند به تولید انبوه کشنده های Tesla Semi بپردازد. این اقدام شجاعانه می تواند صنعت تولید خودروهای سنگین را به کلی متحول نماید.

میزان سهام کمپانی تسلا امسال 65 درصد بیشتر شده اما همچنان برخی از منتقدان معتقد هستند که ماسک، توانایی لازم برای تبدیل تسلا از یک کمپانی متوسط خودروسازی به یک تولید کننده ­ی انبوه خودرو را ندارد.

الن ماسک، میلیاردری جاه طلب در زمینه ی حمل و نقل است که همواره با ایده های خود در برابر سنت ها ایستاده و توانسته خود را ثابت کند. وی در گردهمایی سالانه ی تسلا، بار دیگر اعلام کرد که کشنده های الکتریکی را به تولید انبوه خواهد رساند.

سندیپ کار، رییس بخش استراتژی کل ناوگان تورنتو، می گوید: " به نظر می رسد الن ماسک، علی رغم انتقادات بسیار، به یک نکته ای جالب پی برد. تقریبا 30 درصد مشاغل مربوط به حمل و نقل با کشنده ها مربوط به جابجایی های 100 تا 200 مایلی است. بر این اساس اگر تسلا بتواند کشنده ای را تولید کند که بتواند بیشتر از 200 مایل طی کند، در واقع موفق به تولید کامیون ها و کشنده هایی برای حمل و نقل های طولانی نیز شده است."

شرکت های حمل و نقلی تمایل زیادی به تولید کشنده های الکتریکی دارند، چرا که می خواهند هزینه های جاری و میزان آلایندگی خودروهای سنگین خود را کاهش دهند. همچنین موتور های الکتریکی، هزینه ی نگه داری به مراتب پایین تری نسبت به پیشرانه های احتراق داخل دارند. هرچند که به منظور بالا بردن توانایی طی کردن مسیرهای بیشتر، نیاز به باتری های بیشتر دارد که در این صورت فضای باقی مانده برای حمل کالا بسیار کاهش خواهد یافت.

برآورد می شود که مبلغ یک کشنده ی دیزلی تقریبا برابر با 120 هزار دلار قیمت گذاری خواهد شد.

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین