لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :4 دقيقه

چه کسی بیشترین سود را از تولید خودروهای خودران خواهد برد

خودروهای خودران با توجه به تکنولوژی های استفاده شده در آن ها میزان تلفات جانی در تصادفات رانندگی را کاهش خواهند داد. علاوه بر آن، این خودروها میزان مصرف سوخت پایین تری خواهند داشت و رانندگان از گیر افتادن در ترافیک و یا پیدا کردن جا پارک کلافه نخواهند شد. البته باید این را در نظر گرفت که سرمایه گذاران تنها به جهت بهبود وضعیت رانندگی  و راحتی آن ها، میلیارد ها دلار خرج نمی کنند، بلکه از این سرمایه گذاری کلان، اهداف دیگری نیز مدنظر دارند.

کمپانی ویمو (Waymo)، به عنوان بخشی از کمپانی گوگل در زمینه ی خودروهای خودران، در وبسایت خود اعلام کرده است:" ما بر روی تکنولوژی ای کار می کنیم که قرار است جاده ها را ایمن تر کند. با استفاده از این تکنولوژی رانندگان می توانند از زمان خود بهتر استفاده کنند." اما با در نظر گرفتن میزان سرمایه گذاری گوگل به مبلغ 24.6 میلیارد دلار در بخش تحقیق و توسعه، قابل پیش بینی خواهد بود که این پروژه برای کمپانی گوگل فوق العاده سود آور خواهد بود. چراکه با افزایش خودروهای خودران، میزان داده های مبادله شده بیشتر خواهد شد و از آنجایی که کار اصلی کمپانی گوگل، انتقال داده و اطلاعات است، این فرصت در آینده برای آن ها، استثنایی خواهد بود.

تحقیقات اخیر گروه تحلیل استراتژیک (Strategy Analysis) کمپانی اینتل (Intel) نشان می دهد که فرصت های سودآوری حاصل از خودروهای خودران از 800 میلیارد دلار در سال 2035 به 7 تریلیارد دلار در سال 2050 افزایش خواهد یافت. این فرصت های سود آوری از طریق ایجاد تاکسی های رباتیک، پیک های اتوماتیک و غیره ایجاد خواهند شد.

کمپانی های خودروسازی نیز اخیرا به منظور تبادل اطلاعات به ویژه در ارتباط با خودروهای خودران، با یکدیگر همکاری داشته اند. برای مثال در هفته ی گذشته، کمپانی تویوتا، اینتل و برخی دیگر از کمپانی های خودروسازی و تکنولوژیکی اعلام کردند که می خواهند کنسرسیومی تشکیل بدهند تا بتوانند از داده ها و اطلاعات در زمینه ی خودروها استفاده نمایند.

در این میان سوال مهمی مطرح می شود و آن اینکه: در بازار تبادل داده و اطلاعات بین خودروهای خودران، که چه کسی بیشترین سود را بدست می آورد؟

 جواب این سوال واضح است کسی که داده ها  را در اختیار دارد. برخی از کمپانی های خودروسازی نیز پاسخ های یکسانی به این سوال داده اند: کمپانی جی ام (GM) در پاسخ اعلام کرد:" از نظر کمپانی ما مالک اصلی داده ها، مشتریان خودروها، هستند. این امر در قوانین و شرایط کمپانی نیز آورده شده است که به وضوح بیان می کند که باید هر گونه استفاده از داده ی خودرو با اجازه ی مشتری باشد. کمپانی تویوتا نیز اینگونه پاسخ داده است:" مشتریان، مالکان اصلی داده ها هستند و ما مکانیزمی برای این امر در نظر گرفتیم تا مشتریان بتوانند انتخاب کنند که داده ها را در اختیار دیگران قرار دهند یا نه، و اگر نخواهند ما از این داده ها استفاده نخواهیم کرد. کمپانی فورد نیز در پاسخ اعلام کرده که: " مشتریان، مالکان اصلی داده ها خواهند بود و ما موظف به حفاظت از این داده ها هستیم."

مدیر گروه تحلیل استراتژیک (Strategy Analysis) کمپانی اینتل، در این باره می گوید:" گرچه خودروسازان ادعا می کنند که مالکان اصلی داده ها مشتریان هستند، اما سوالی که مطرح می شود این است که مشتریان چگونه به داده ها دسترسی پیدا می کنند؟ در جواب باید گفت که، دسترسی به داده ها همانند جستجو کردن در گوگل است. یعنی خودروسازان تعیین می کنند که به چه داده هایی دسترسی داشته باشید."

این پیام کمپانی اینتل، سبب شد تا خودروسازان به این ادعا واکنش نشان داده اند. کمپانی فورد اعلام کرد:" مشتریان می توانند با استفاده از SYNC Connect، طی فرآیند دو مرحله ای تشخیص هویت، به تمامی داده ها دسترسی پیدا کنند." سخنگوی کمپانی جی ام نیز اعلام کرد:" زمانی که مشتریان بخواهند از این داده ها استفاده کنند، گزینه هایی برای میزان دسترسی در نظر گرفته ایم که مشتریان می توانند حتی دسترسی به تمامی اطلاعات را انتخاب نمایند. البته هر کدام از این گزینه ها قوانین و شرایط خاص خود را دارد."

از این گفتگوها می توان نتیجه گرفت که مشتریان، داده های خود را به طور کامل در اختیار کمپانی های خودروسازی قرار می دهند، بدون آنکه شرایط و زمان دقیق استفاده از امکانات مشخص باشد. در اختیار گذاشتن اطلاعات شخصی خودرو در این شرایط و در دنیای کنونی اگر چه مزیت هایی می تواند برای رانندگان داشته باشد، اما قطعا سود اصلی برای خودروسازان خواهد بود.

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین