لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :7 دقيقه

ده خودروی تاریخ ساز: ده حادثه ی تاریخ ساز دنیای خودرو

  1. خودروی Mini در رالی مونت کارلو

پدی هاپ کرک ( راننده ی اهل ایرلند شمالی) در سال 1964 توانست با خودروی Mini Cooper 1275 S قهرمان رالی مونت کارلو شود. سال بعد، هم تیمی این راننده یعنی تیمو ماکینن، با کمک راننده ی ماهر خود، پائول ایستر، توانست مقام اول این مسابقات را بدون گرفتن نمره ی منفی به دست آورد. سپس در سال 1966، خودروهای Cooper S GRX 555D، Cooper S GRX 55D و Cooper S GRX 5D به ترتیب مقام های اول تا سوم این مسابقات را به دست آوردند. مسئولان فرانسوی هشت ساعت به بررسی این خودروها پرداختند و در نهایت یک تخلف کوچک را در چراغ های اصلی این خودروها کشف کردند و این امر را به مسئولان برگزاری اطلاع دادند که این عمل باعث حذف تیم مینی کوپر از مسابقات مونت کارلو شد. بدین ترتیب تیم سیتروئن برنده ی این مسابقات در سال 1966 اعلام شد. با وجود اینکه سیتروئن برنده ی این مسابقات اعلام شد اما، تاریخ مینی کوپرها را به عنوان برنده در خاطر خود دارد.

  1. کمپانی مورگان موتور (Morgan Motor)

سویچیرو هوندا، رییس کمپانی هوندا، معتقد بود هوندا یکی از بزرگترین کمپانی های خودروسازی دنیا خواهد شد. او همچنین معتقد بود که کمپانی مورگان (Morgan) نیز در آینده به عنوان یکی از خودروسازان بزرگ دنیا فعالیت خواهد کرد. کمپانی مورگان در سال 1909 تاسیس شد و تا سال 1936 اقدام به تولید خودروهای سه چرخ می کرد. بعد از این سال، اولین خودروی چهار چرخ خود را تولید کرد. این خودرو دارای سیستم تعلیق ابتدایی و فریم چوبی بود. اگرچه این خودرو ویژگی های یک خودروی استاندارد را نداشت، اما فروش فوق العاده ای را به خود اختصاص داد به طوری که در بازه ای از تاریخ، خودروهای این کمپانی، لیست انتظار 10 ساله داشت. امروزه این کمپانی دوباره به تولید خودروهای سه چرخ روی آورده است و در نظر دارد تا خودروهای الکتریکی نیز تولید کند.

  1. رالف نادر (Ralph Nader)

" رالف نادر" در سال 1965 به عنوان یک وکیل جوان، کتابی تحت عنوان " نا امنی در هر سرعت" (Unsafe at Any Speed) منتشر کرد. او در این کتاب به آنالیز کردن تصادفات خودروهایی پرداخت که اکثر آنها مرگبار بودند. از جمله ی این تصادفات می توان به تست تصادف خودروی Chevy Corvair، محصول کمپانی GM ، اشاره کرد. " نادر" در این کتاب نشان داد که کمپانی GM عمدا کارهایی انجام داد تا به جهت کاهش هزینه های خود، جان مشتریانش را به خطر بیاندازد. این کتاب عنوان پرفروش ترین کتاب را بدست آورد و باعث بوجود آمدن آیین نامه ی ایمنی خودرو در جهان و آمریکا شد. کمپانی GM برای تلافی کردن این کار، چندین فرد را برای آزار و اذیت کردن او اجیر کرد و " رالف نادر" با شکایت از کمپانی GM توانست 425 هزار دلار بدست آورد. این پول برای گذران زندگی و انجام فعالیت های زیست محیطی او در آینده کافی بود.

  1. تسلا موتور (Tesla Motors) تبدیل به یک کمپانی خودروسازی می شود

زمانی که تسلا نمونه های اولیه از خودروهای الکتریکی خود را تولید کرد، نتوانست حتی یک دستگاه از آن ها را بفروشد. روسای کمپانی تسلا در سال 2007 اعلام کردند که می خواهند خودرویی الکتریکی تولید کنند که بتواند در عرض کمتر از 6 ثانیه، شتاب بگیرد و بتواند با یک بار شارژ کردن تا 250 مایل مسافت طی کند. البته از این ایده ی رویا پردازانه تنها آنها توانستند تولید G-Wiz را عملی کنند. سرمایه ی این کمپانی را می توان در دو مورد خلاصه کرد: توانایی رییس بخش تولید سلول های لیتیم، یونی و پول، و تجربه ی مدیر اجرایی کمپانی تسلا.

  1. " سنا" (Senna) توانست قهرمانان جهان را شکست دهد

برای بزرگداشت پیست نوربرگ ربنگ (Nurburgring) در سال 1984، کمپانی مرسدس بنز یک مسابقه را در این پیست تدارک دید. در این مسابقه 9 نفر از قهرمانان فرمول یک به همراه " آلاین پراست" ( که عنوان قهرمانی در مسابقات فرمول یک نداشت) و " سر استرلینگ موس" در این مسابقه شرکت کردند. سنا، راننده ای که تازه به جمع رانندگان مسابقات فرمول یک وارد شده بود، در لحظات آخر جایگزین " امرسون فیتی بالدی" شد. " آلاین پراست" فردی بود که به فرودگاه رفت تا سنا را به محل مسابقه بیاورد. آنها در راه به خوبی با یکدیگر گپ می زدند. سپس " آلاین پراست" توانست تا در ردیف اول، مسابقه را آغاز کند و سنا پشت سر او قرار داشت. در نهایت سنا توانست در نصف دور، پراست و سایر رقبا را کنار بزند و عنوان قهرمانی فرمول یک را از آن خود کند.

  1. پگانی و کوئنیگ (Koenigsegg و Pagani) شروع کردند و ادامه دادند

پیدا کردن کمپانی هایی که به تولید سوپر خودروها مشغول هستند کار آسانی است. بسیاری از این کمپانی ها، ادعای انحصاری بودن در تولید خودروهایی با قدرت موتور وحشتناک دارند. بعضی از آن ها علاوه بر این ویژگی ها، به ایجاد آلودگی کم خودروهایشان نیز می بالند. با گذشت 4 دهه از تولید کمپانی لامبورگینی، کمپانی ای نتوانست به اندازه ی کمپانی لامبورگینی، خودروی سوپر اسپرت با کیفیت تولید کند. این انحصار در دست لامبورگینی قرار داشت تا اینکه در ابتدای قرن بیست و یکم دو مرد بی ادعا به نام های پگانی و کوئنیگ (Koenigsegg و Pagani) از دو گوشه ی مختلف اروپا توانستند خودروهایی فوق العاده قدرتمند و با طراحی جدید تولید کنند.

  1. مک لارن F1 GTR در مسابقه ی Le Mans 24 Hours

خودروی مک لارن F1 برای استفاده در جاده طراحی شده بود و برنامه ای برای استفاده از این خودرو در مسابقات طرح ریزی نشده بود. اما بلافاصله بعد از معرفی خودروهای سری اسپرت BPR، بعضی از مالکان تیم ها توانستند "گوردون موری"، طراح خودروی مک لارن F1، را قانع کنند تا تغییراتی در آن ایجاد کند. با توجه به آیرودینامیک خوب و قدرت پیشرانه ی این خودرو، ایجاد تغییرات مورد نیاز زمان زیادی نبرد. خودروی مسابقه ای مک لارن F1 در مسابقات Le Mans در سال 1995 شرکت کرد و با شرایط جوی نامساعد و همچنین حضور خودروهای بسیار قدرتمند، توانست عنوان قهرمانی را کسب کند. البته علاوه بر عنوان قهرمانی، این خودرو عناوین سوم، چهارم و پنجم را نیز بدست آورد.

  1. باتان و براون توانستند مقام قهرمانی F1 را بدست آورند.

ورود دوباره ی هوندا به رقابت های فرمول یک در سال 2006، با مقام هایی که در رقابت های قبلی به دست آورده بود، قابل قیاس نبود. برای دستیابی به مقام بهتر در سال 2007، هوندا از راننده ی سابق فراری، "راس براون"، به عنوان فرد اصلی تیمش استفاده کرد. سپس بدلیل شرایط نامساعد مالی این تیم در سال 2008، دوباره منحل شد. براون سعی کرد تا با تلفیق پیشرانه ی مرسدس با بدنه ی خودروی هوندا، خودروی خود را بهبود دهد. به طرز عجیبی " باتان" و " باریچلو" توانستند مقام های اول  و دوم مسابقات را بدست آورند. باتان، توانست شش مسابقه از هفت مسابقه را با قهرمانی به پایان ببرد و براون نیز توانست در تنها رقابت قهرمانی که شرکت کرده بود، مقام اول را بدست آورد.

  1. MK1 فولکس واگن  Golf GTI

هاچ بک های دهه ی 70 میلادی اگرچه کاربرد فراوانی داشتند اما کند و کسل کننده بودند. این خودروها، با وجود قیمت ارزان امکانات ایمنی لازم را نداشتند و معمولا از نظر میزان تولید گاز های آلاینده نیز منطبق با استاندارد های لازم نبودند. با تولید خودروی فولکس واگن Golf GTI که دارای قدرت پیشرانه ی فراوان و شاسی مستحکم بود، رفته رفته خرید خودروهای هاچ بک رونق گرفت. موفقیت این خودروها تا حدی بود که بعد از تولید آن، دنیا نیازی به خودرو های اسپرت نداشت.

  1. خودروی NIO، رکورد یک دور Ring Road-Car را شکست

تولید کنندگان خودروهای سوپر اسپرت تلاش می کنند تا رکورد خودروهای خود را در پیست Ring بهبود بخشند. هیچ کدام از این کمپانی ها انتظار نداشتند تا یک کمپانی چینی بتواند رکورد سوپرخودروی لامبورگینی را در این پیست بشکند. NIO محصول کمپانی NextEV (کمپانی ای که در فرمول E تاسیس شده است) است و خودروی EP9 به عنوان قدرتمند ترین محصول این کمپانی به حساب می آید. قدرت این خودرو، 1 مگا وات معادل با 1360 اسب بخار است که این قدرت تولید شده به هر چهار چرخ منتقل می شود. EP9 توانسته است یک دور پیست آمریکا را در 2 دقیقه و 40.33 ثانیه طی کند.

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین