لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :3 دقيقه

موجودی به نام روبو رایس و پیشرفت در صنعت خودروهای خودران مسابقه ای

خودروی "روبو رایس "Roborace یک نمونه ی واقعی از خودروی مسابقه ای الکتریکی بدون سرنشین است. مسابقات روبو رایس را می توان، تقابل الگوریتم ها دانست که در آن، خودروهای تیم های رقیب از نرم افزار ها و الگوریتم های مختلفی بهره می گیرند.

این خودروها الان بیش از پیش به واقعیت نزدیک شده اند، به طوری که در آخر هفته های مسابقات فرمول E این فصل، خودروی " دو بوت " یا Devbot، به عنوان یکی از خودروهای الکترونیکی بدون سرنشین، چندین دور را طی کرد. این خودرو به عنوان یک پیشرفت بزرگ در زمینه ی خودروهای الکتریکی خودران به شمار می رود.

لوکاس دی گراسی ( راننده ی برزیلی مسابقات فرمول یک)، نفر دوم رده بندی مسابقات Flesh-&-Blood، خود را یکی از طرفداران خودروهای خودران معرفی کرد.

او در این باره می گوید : " خودروی Le Mans، به خوبی توسط تجهیزات تکنولوژیکی کنترل شده و به رانندگان در حین مسابقه کمک زیادی می کند. این تجهیزات در ترمز گرفتن، هدایت خودرو و دور زدن های سر پیچ ها به راننده کمک می کنند. وی معتقد است که: خودروهای فرمول یک، آنچنان با تکنولوژی های پیچیده عجین شده اند که گاهی حتی رانندگان نامداری همچون آلونسو نیز از این وضع گله می کنند. " روبو رایس" قصد عوض کردن سبک مسابقات موتور اسپرت را ندارد بلکه به مسابقات انسان ها کمک می کند تا واقعی تر شوند."

این راننده فرمول یک، همچنین معتقد است که روبو رایس به بهبود خودروهای خودران شهری و جاده ای نیز کمک خواهد کرد. لوکاس دی گریسی در این مورد می گوید:" وظیفه ی سنگینی که روبو رایس در پیست مسابقات دارد این است که، باید عمل خود را با دقت بالایی انجام دهد. روبو رایس، در خیابان های شهر نیز می تواند با آنالیز کردن تایرها و سایر بخش های خودرو، احتمال وقوع حادثه را به حداقل برساند."

خودروی "دو بوت Devbot" ( به عنوان اولین نسل خودروهای الکترونیکی خودران یا روبو رایس ها هستند که در سال 2016 برای اولین بار تولید شدند) با وجود طراحی ظریف، تنها ظرفیت یک راننده را دارد. بدین ترتیب ابتدا یک راننده، سیستم های الکتریکی و مکانیکی این خودرو را چک می کند و سپس Devbot می تواند با دریافت اطلاعات پیست، مرزهای پیست و خط شروع مسابقه را تشخیص دهد. در نهایت راننده حالت رانندگی این خودرو را در حالت "Al" قرار می دهد و خودرو به صورت خودران عمل می کند. در آن زمان، راننده از خودرو خارج می شود. زمان طی کردن هر دور پیست توسط این خودرو، تقریبا برابر با 8 درصد زمانی است که طی کردن پیست توسط یک راننده زمان می برد.

دو بوت"، تنها به عنوان یکی از نمایندگان خودروهای روبو رایس در مسابقات فرمول E  فعالیت می کند. روبو رایس، در این میان، نمونه ی دیگری از خودروهای خودران الکترونیکی را معرفی کرده است. طراحی این خودرو برعهده ی " دانیل سیمون" ( طراح اتوموبیل اهل آلمان) است. این خودرو علاوه بر طراحی بسیار خاص، دارای آیرودینامیک فوق العاده ای است.

  روبو رایس Roboracer، با 975 کیلوگرم وزن، دارای 4 موتور 300 کیلوواتی به همراه یک باتری 540 کیلوواتی است. بدنه ی این خودرو عمدتا از جنس فیبر کربن بوده و حداکثر سرعت این خودرو می تواند به 320 کیلومتر بر ساعت برسد.

در این خودرو از تکنولوژی های متنوعی بهره گرفته شده است که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دو رادار، 18 سنسور فراصوت، دو سنسور اپتیکال سرعت، شش دوربین Al و سیستم مکان یابی GNSS که توسط مغز Nvidia Drive PX2 اداره می شود. از آنجایی که این تکنولوژی ها به صورت پایه در این خودرو به کار خواهند رفت، تیم ها، دیگر نیازی به هزینه های اضافی برای بهبود دادن سخت افزار و آیرودینامیک این خودرو نخواهند داشت. بدین ترتیب قیمت تمام شده ی این خودرو ارزان تر از خودروهای دارای تجهیزات پیشرفته ی امروزی خواهد بود. در واقع تلاش اصلی تیم ها بر شبیه سازی و سیستم کنترل این خودروها معطوف است تا بتوانند این خودروهای خودران را بهتر برنامه ریزی کنند.

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین