لطفا منتظر بمانید...

همه چیز در مورد پژو 2008 پرفروش ترین خودروی فرانسوی

خودروی پژو 2008 برای اولین بار در سال 2013 به بازار های جهانی معرفی شد و به دلیل قیمت ارزان، کیفیت مناسب کابین و کارایی فراوان مورد توجه افراد زیادی قرار گرفت. گفتنی است این خودرو بر اساس طراحی که دارد در کلاس خودروهای کراس اوور کوچک قرار می گیرد. در سال 2016 کمپانی پژو از نسخه ی فیس لیفت شده ی پژو 2008 رونمایی کرد و همین امر سبب افزایش فوق العاده فروش آن در بازار های جهانی شد.

این خودرو دارای 4 تیپ Access ، Active ، Allure و GT-Line است. کمپانی پژو برای این خودرو هم پیشرانه ی دیزلی و هم پیشرانه ی بنزینی در نظر گرفته است. پیشرانه ی دیزلی در نظر گرفته شده برای این خودرو از نوع 1.6 BlueHDi با قدرت های تولیدی 75 ، 100 و 120 اسب بخار است. پیشرانه ی بنزینی استفاده شده در این خودرو نیز از نوع 1.2 PureTech با قدرت های تولیدی 82 ، 110 و 130 اسب بخار است.

خودروی پژو 2008 بر پایه ی پلت فرمی ساخته شده که شباهت های بسیار زیادی به پلت فرم پژو 208 Supermini دارد. در واقع می توان این خودرو را یک جایگزین مناسب برای پژو 207 SW درنظر گرفت چراکه خودروی Supermini امروزه تنها دارای نسخه های 3 یا 5 در است.

امروزه رقابت در کلاس خودروهای کراس اوور کوچک بسیار تنگاتنگ شده است. با توجه به قرارگیری پژو 2008 در این کلاس، این خودرو رقیبان جدی را در کنار خود می بیند. شاید جدی ترین رقیب پژو 2008 خودروی رنو کپچر باشد که البته این خودرو کیفیتی در حد و اندازه های پژو 2008 را ندارد. دیگر رقیب پژو 2008 در این کلاس خودروی نیسان جوک Juke است. در این مورد هم باید گفت که پژو 2008 هم از نظر کارایی و هم از نظر اندازه بهتر از نیسان جوک Juke به نظر می رسد. از دیگر خودروهای موجود در این کلاس می توان به سیتروئن C4 Cactus ، فورد EcoSport ، فیات 500L Trekking و Vauxhall Mokka X اشاره کرد.

در کنار 6 گزینه پیشرانه برای این خودرو، 2 جعبه دنده نیز شامل: ETG تک کلاجه ی اتوماتیک و EAT6 تمام اتوماتیک در نظر گرفته شده است. یکی از بزرگترین ایرادت وارد شده به این خودرو نبود نسخه ی 4 چرخ یا 4WD است. البته استفاده از سیستم کنترل کشش قابل تنظیم در این خودرو باعث شده تا حداکثر کشش مورد نظر در جاده ایجاد شود.

همانطور که اشاره شد نسخه ی فیس لیفت شده ی پژو 2008 در سال 2015 به بازار وارد شد. تغییرات ایجاد شده در این نسخه عمدتا در راستای زیباتر جلوه دادن خودرو و تغییرات بسیار اندکی در قسمت های دیگر بوده است. یکی از این تغییرات، افزایش ارتفاع خودرو، که این به معنی استفاده از سیستم تعلیق بزرگتر و در نتیجه افزایش کیفیت رانندگی است.

رانندگی با این خودرو در بزرگراه ها و جاده ها بسیار اطمینان بخش خواهد بود، چرا که این خودرو هرگز به شما احساس ناپایداری نمی دهد و در سرپیچ ها نیز عملکرد تند و سریعی از خود نشان می دهد. شاید تنها مشکل این خودرو در مقایسه با خودروهایی مثل اسکودا یتی Skoda Yeti عدم وجود جذابیت و دقت زیاد در حین رانندگی باشد. فرمان این خودرو در مقایسه با سایر خودروهای هم کلاس، کوچکتر بوده که این امر اگر چه سبب بهبود زمان پاسخ می شود اما می تواند دقت را نیز تحت تاثیر قرار دهد. عملکرد سیستم تعلیق در اکثر مواقع به جز هنگام عبور از سرعت گیرها خوب به نظر می رسد و در مجموع در داخل این کابین احساس راحتی خواهید کرد.

در تیپ GT-Line به صورت پایه، از سیستم کنترل کشش استفاده شده است اما در سایر تیپ ها این سیستم به صورت یک آپشن درنظر گرفته شده است. اکثر رقیبان پژو 2008 برای ایجاد کشش مورد نیاز از سیستم دیفرانسیل 4 چرخ 4WD استفاده می کنند اما کمپانی پژو به جای آن، از دیفرانسیل جلو استفاده کرده است. همچنین استفاده از سیستم کنترل کشش به همراه تایر های تمام فصل، کشش لازم در شرایط مختلف را تامین خواهد کرد.

نسخه های دیزلی پژو 2008 از نظر میزان گاز های خروجی، عملکرد مناسبی دارند و از نظر اقتصادی نیز بهینه هستند. در واقع تمامی انواع پیشرانه های HDi استفاده شده در این خودرو، میزان گاز CO2 خروجی کمتر از 100 g/Km را دارند. بهترین نسخه از نظر اقتصادی و میزان تولید گاز CO2 ، نسخه ی BlueHDi 100 است که میزان خروج گاز CO2 آن برابر 97 g/Km و میزان مصرف سوخت آن 3.7 لیتر در 100 کیلومتر است. البته این نسخه از نظر عملکرد نسبت به سایر نسخه ها ضعیف تر است. همانطور که انتظار داشتیم پیشرانه های بنزینی از نظر میزان مصرف سوخت و تولید گاز CO2 عملکرد ضعیف تری نسبت به پیشرانه های دیزلی دارند.

طراحی جعبه ای این خودرو، به آن ظاهری شبیه خودروهای 4 در 4 بخشیده که اتفاقا امروزه از محبوبیت خوبی برخورداراند. البته با وجود طراحی زیبای این خودرو و معرفی نسخه ی فیس لیفت جدید آن در سال 2016 ، پژو 2008 همچنان از نظر زیبایی در رقابت جدی با سایر رقیبانش در کلاس کراس اورها قرار دارد. کابین پژو 2008 به زیبایی طراحی شده است و البته گفتنی است که در نسخه های فیس لیفت شده به جز استفاده از فیبر کربن در داشبورد، تغییرات قابل توجه دیگری در کابین ایجاد نشده است.

تیپ Access پژو 2008 دارای امکانات و تجهیزات مناسبی به صورت پایه در داخل کابین و تنها تفاوت آن با سایر تیپ ها در استفاده از سیستم اطلاعات و سرگرمی است. تیپ Active و بالاتر، علاوه بر امکانات موجود در تیپ Access، دارای سیستم اطلاعات و سرگرمی با صفحه نمایش لمسی و با قابلیت اتصال بلوتوث و مجهز به رادیو دیجیتالی DAB است. این سیستم همچنین قابلیت اتصال از طریق Apple CarPlay و MirrorLink را به صورت پایه دارد. البته کمپانی پژو برای تجهیز این سیستم به Sat-Nav مبلغ 450 یورو از مشتریان دریافت می نماید.

خودروی پژو 2008 اگر چه ایمنی مناسبی دارد اما جای پیشرفت کردن در این زمینه برای کمپانی پژو وجود دارد. خودروی پژو 2008 مدل 2013 در تست ایمنی Euro NCAP نمره ی 5 ستاره دریافت کرده است. البته با اعمال قوانین سخت گیرانه تر، کمی بعید به نظر می رسد که مدل 2016 این خودرو بتواند همان نمره را کسب کند.

ایکاپ، شرکت مشترک جدید ایران خودرو و پژو، در تاریخ اول و سوم تیر 1396، پژو 2008 را به عنوان محصولی مشترک در بین خود معرفی کرده، و اعلام کردند در ایران و زیر نظر کمپانی ایران خودرو نیز در حال تولید است. این خودرو در چهار ماه نخست سال 2017 به فروش 80 هزار دستگاه دست یافت و به عنوان پرفروش ترین خودروی فرانسوی در بخش کراس اورها ( شاسی بلند جمع و جور) نائل شد.

پیش فروش پژو 2008 نیز از اول و سوم تیر 1396 آغاز شد. گذشته از این، این خودرو در نمایشگاه خودرو تهران در بهمن ماه سال 1395 که در شهر آفتاب برگزار شد، به معرض نمایش گذاشته شد که مورد استقبال فراوان قرار گرفت.

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین