لطفا منتظر بمانید...

HP4 Race، جنگنده ی جدید ب ام و

همانطور که انتظار می رفت کمپانی BMW از نسخه ی فیبر کربنی موتور HP4 Race در نمایشگاه شانگهای رونمایی کرد. موتوری که عملکرد بسیار بالایی دارد. قرار است تنها 750 دستگاه از آن تولید شود. وزن این موتور در حالت باک کاملا پر 171 کیلوگرم است.

طراحی این موتور از نوع Track-Focused می باشد و عملکرد آن مشابه موتورهای سوپر اسپرت و مسابقه ای است. کمپانی ب ام و ادعا کرده است که این موتور حتی در بخش های سیستم تعلیق و فریم فیبر کربنی از موتورهای سوپر اسپرت دیگر پیشرفته تر است. با توجه به وزن 171 کیلوگرمی HP4 Race می توان گفت این موتور جزو سبک ترین موتورهای ساخته شده توسط ب ام و به حساب می آید. قوانین مسابقات جهانی WSBK دارا بودن حداقل وزن 167 کیلوگرم در شرایط خالی بودن باک را ایجاب می کند. شاید اگر این قوانین نبود وزن این موتور را می توانستند به زیر 167 کیلوگرم نیز برسانند.

فریم کربنی این موتور تولید محدود از طریق فرآیند RTM تولید شده است که بنابر اعلام کمپانی ب ام و، این روش برای اولین بار برای موتور استفاده شده است.در فرآیند RTM، کربن را با رزین ترموست در یک قالب بسته اشباع می کند که این روش باعث دستیابی به محصولی با کیفیت بالا و با خواص فیزیکی یکدست می شود. این فریم تنها7.8 کیلوگرم وزن دارد و به عبارت دیگر 4 کیلوگرم از فریم آلومینیومی استفاده شده در موتور S1000RR سبک تر است.

این فریم به صورت یکپارچه قالب گیری می شود و هیچ نقطه ی ضعفی ندارد. چرا که دارای قسمت های جوشکاری شده و یا بسته شده با پیچ نیست. ساب فریم عقبی نیز از از جنس فیبر کربنی است البته از روش RTM برای تولید آن استفاده نشده است. این ساب فریم قابلیت تنظیم دارد و می تواند ارتفاع صندلی را از حداکثر 84.5 میلیمتر تا حداقل 81.5 میلیمتر تنظیم نماید.

پیشرانه ی استفاده شده در موتور HP4 Race همان پیشرانه ی استفاده شده در موتور S1000RR است. این پیشرانه توانایی تولید 212 اسب بخار قدرت در  13900 دور بردقیقه و 120نیون متر گشتاور در 10000 دور بردقیقه را دارد.

با تغییراتی که در این پیشرانه صورت گرفته وزن آن تاحدودی کاهش یافته است و گازهای خروجی از محفظه ی احتراق وارد سیستم اگزوز تیتانیومی 4-2-1 می شود. در این موتور از جعبه دنده ی 6 سرعته با نسبت دنده های اول و دوم بزرگتر و نسبت دنده های چهارم تا ششم کوچکتر در مقایسه با موتور S1000RR استفاده شده است. چون HP4 Race یک موتور مسابقه ای به حساب می آید به سیستم HP Shift Assistant Pro مجهز شده که امکان تعویض دنده بدون نیاز به کلاچ را فراهم می کند.

چرخ های استفاده شده در این موتور نیز از جنس فیبر کربن است که بنابر اعلام کمپانی BMW، 30 درصد نسبت به چرخ های قبلی سبکتر هستند و 40 درصد نیروهای ژیروسکوپی وارد شده به چرخ ها را کاهش می دهند. از طرفی کمپانی BMW ادعا کرده است که این چرخ ها نسبت به چرخ های آلیاژ آلومینیومی قبلی استحکام بیشتری دارند. برای تست کردن این نظریه هر دو چرخ با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت از روی مانعی عبور داده شدند و در آخر متوجه شدند که چرخ های آلیاژ آلومینیومی شکسته شدند در حالی که چرخ های فیبر کربنی کاملا سالم بودند.

سیستم ترمز این موتور شامل کالیپرهای Brembo GP4 RR به همراه پیستون های تیتانیومی در قسمت چرخ جلو و چهار پیستون کالیپر به همراه پیستون های تیتانیومی در قسمت چرخ عقب است.

سیستم تعلیق بکار رفته در این موتور از نوع Ohlins است و شامل فورک FGR 300 کاملا قابل تنظیم است که می تواند 13 اینچ جابجا شود. این امکان جابجایی باعث می شود تا هندلینگ این موتور نیز قابلیت تنظیم داشته باشد. کمپانی ب ام و موتور HP4 Race را به آخرین مدل پکیج الکترونیکی مجهز کرده است. این پکیج شامل سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل تک چرخ، سیستم کنترل شتاب گیری شروع حرکت، سیستم محدود کننده ی سرعت و . . . است.

این موتور همچنین شامل یک داشبورد 2D است که اطلاعات ضروری شامل تنظیمات الکترونیکی، زمان هر دور پیست و دمای آب را نمایش می دهد. در مواقعی که موتور خاموش باشد این صفحه نمایش در حالت Mechanic Mode کار می کند و اطلاعات دقیق تر و بیشتری مانند فشار ترمزهای جلو و عقب، وضعیت سیستم تعلیق و . . . را نشان می دهد.

قیمت فروش این موتور در اروپا 80000 یورو اعلام شده و هنوز قیمت رسمی فروش این موتور در آمریکا مشخص نشده است. تولید این موتور از پاییز سال جاری آغاز خواهد شد.

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین