لطفا منتظر بمانید...

YZF-R6، سکوی پرتاب یاماها

موتور یاماها YZF-R6 برای اولین بار در سال 2006 به دنیا معرفی شد. این موتور که در کلاس موتورهای " 600 سی سی  وزن متوسط " قرار دارد، بیش از یک دهه است که تولید می شود و سال به سال بر کیفیت آن افزوده می شود. این موتور علاوه بر قهرمانی های متعدد در مسابقات داخلی و لیگ ها، سه عنوان قهرمانی در مسابقات جهانی موتورهای سوپر اسپرت را نیز یدک می کشد. شاید موتور Suzuki SV650 تنها موتوری باشد که بتواند این موتور را در یک مسابقه به چالش بکشد.

ظاهر جدید مدل 2017 این موتور در مراسم معارفه آن در AIMExpo باعث شگفتی همه شده بود. اما بعد از اطلاعاتی که توسط کمپانی یاماها درباره ی بهبودهای صورت گرفته در این موتور منتشر شد، متوجه شدیم که قسمت پیشرانه ی این موتور هیچ تغییری نداشته است و پیشرانه ی استفاده شده در مدل 2017 با پیشرانه ی بکار رفته در مدل قبلی یکسان است. البته این چیز بعیدی نیست چرا که این پیشرانه عملکرد تقریبا بی نقصی دارد.

به جز پیشرانه تقریبا در اکثر قسمت های دیگر این موتور تغییراتی ایجاد شده است. از تکنولوژی های جدیدی که در موتور R1 بکار رفته است، در مدل جدید R6 نیز استفاده شده است و این مدل همانند اکثر موتورهای کمپانی یاماها، دارای سه حالت راندن است که عبارتند از : A ، STD و B . در حالت A میزان قدرت خروجی حداکثر است و در حالت B عملکرد پیشرانه کاملا نرم است و در حالت STD عملکرد پیشرانه چیزی مابین حالت های A و B است. سیستم های کنترل کشش و ABS از دیگر امکانات جدید اضافه شده به مدل جدید این موتور هستند اما برای کنترل این سیستم ها برخلاف موتور R1 از سنسورهای سرعت چرخ ها استفاده می شود.

سیستم کنترل کشش دارای 6 حالت قابل تنظیم است و امکان غیر فعال کردن آن نیز وجود دارد. بارزترین تفاوت بین مدل جدید و قدیمی موتور R6 مربوط به ظاهر آن ها است. اگرچه مدل قبلی R6 ظاهری بسیار زیبا دارد اما طراحی ظاهری مدل جدید یک قدم رو به جلو بوده. در طراحی جدید ظاهر R6 جدید از موتور R1 الهام گرفته شده است. محافظ جلو  بکار رفته در این موتور نسبت به مدل قبلی 2 اینچ بلندتر شده است. این تغییرات باعث کاهش 8 درصدی مقاومت باد وارد شده به موتورسواران می شود.

با این شرایط، موتور یاماها YZF-R6 مدل 2017 را می توان آیرودینامیک ترین موتور کمپانی یاماها نامید. کمپانی یاماها ادعا کرده است که فقط همین طراحی آیرودینامیک باعث افزایش حداکثر سرعت این موتور به میزان 4 مایل بر ساعت شده است. دیگر تغییرات ایجاد شده در این موتور جزئی هستند. فریم کلی این موتور همانند مدل قبلی است و تنها ساب فریم 20 میلی متری آن دارای طراحی جدید است. جنس باک جدید سوخت از آلومینیوم در نظر گرفته شده تا وزن این موتور نسبت به مدل قبلی که از استیل برای باک استفاده شده بود، کمتر شود. سیستم تعلیق این موتور از دغدغه های اساسی مهندسان در هنگام طراحی بود. سیستم نعلیق جدید شامل فورک 43 میلی متری است که نسبت به فورک قبلی 2 میلی متر ضخیم تر شده است. محور جلو نیز به میزان 3 میلی متر بزرگتر شده است. هر دوی این تغییرات باعث سفتی شاسی موتور می شود. برای رفع این مشکل و انعطاف پذیر کردن موتور، مهندسان از Triple Clamp کوچکتری استفاده کرده اند.

یکی از تکنولوژی های جدیدی که به موتور R6 اضافه شده است، سیستم کنترل ارتباطات (CCU) است. برای نصب این سیستم در موتور باید 700 دلار پول اضافی بپردازید. موتورسوارانی که می خواهند زمان هر دور مسابقه ی خود را بسنجند به راحتی با این سیستم می توانند این کار را انجام دهند. بعد از قرار گرفتن این سیستم در موتور کافی است یک نرم افزار برای گوشی (iOS یا Android ) خود دانلود کنید و با استفاده از این نرم افزار می توانید اطلاعات مربوط به عملکرد خودتان را مشاهده نمایید.

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا پیشرانه ی این موتور را عوض نکرده اند و همچنان از پیشرانه ی ده سال پیش در این موتور استفاده می شود؟ در جواب این سوال باید گفت که این پیشرانه از نوع 4 سیلندر با آرایش خطی است. این پیشرانه قدرت مورد نیاز شما را تحت هر شرایطی براورده می کند و این اطمینان را به شما می دهد که در حین موتورسواری به قدرت بیشتر فکر نخواهید کرد!

ارتفاع صندلی این موتور نسبت به مدل قبلی تغییری نداشته است و در همان ارتفاع 33.5 اینچی از سطح زمین قرار دارد. تنها تغییر در قسمت نشستن مربوط به ارتفاع لبه ی صندلی با باک سوخت است که 5 میلی متر بلندتر شده است. البته عرض قسمت نشستن نیز کمتر شده است که این امر برای رفاه حال موتورسواران کوتاه قامت است.

از دیگر امکانات جدیدی که به این موتور اضافه شده می توان به " تعویض کننده ی سریع دنده " اشاره کرد. قیمت این سیستم 199.99 دلار است و تنها در حالت افزایش دنده فعال می شود و تعویض دنده ها سریع تر صورت می گیرد و شتاب موتور افزایش پیدا می کند.

در مجموع مزیت های اساسی مدل 2017 موتور R6 نسبت به مدل قبلی در دو بخش سیستم ترمز و سیستم های الکترونیکی است. دیسک های ترمز بکار رفته در مدل جدید بزرگتر هستند و به جای استفاده از سیلندرهای Brembo از سیلندرهای Nissin در ترمز جلو استفاده شده است و در کنار این سیستم، سیستم ABS به صورت پایه برای مدل جدید در نظر گرفته شده است.

مجموعه ی این تغییرات در سیستم ترمز مدل جدید، موتور R6 را به یک موتور کاملا ایمن مبدل کرده است به طوری که می توانید بدون هیچ نوع نگرانی با سرعت 120 مایل بر ساعت در بزرگراه ها حرکت کنید و در صورت نیاز ظرف مدت چند ثانیه سرعت خود را بدون هیچ نوع قفل کردن پایین بیاورید. از طرفی استفاده از سیستم کنترل کشش نیز بر ایمنی این موتور افزوده است و شرایط جوی و یا جاده ای با این امکانات چندان برای موتورسواران مشکل ساز نخواهد بود. قیمت پایه ی این موتور 12199 دلار عنوان شده است.

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین