لطفا منتظر بمانید...

دوک 390، انتخابی خاص برای موتورسواران

بازار موتور با موتورهای گران قیمت اشباع شده است و پیدا کردن موتوری که هم عملکرد مناسبی داشته باشد و هم قیمت آن مناسب باشد، کمی دشوار است. در این بین موتور KTM 390 Duke توانسته نظر ما را به خودش جلب کند چراکه این موتور علاوه بر ظاهر زیبایش ، عملکرد خوبی دارد و قیمتش نیز مناسب است. بدلیل این ویژگی ها، این موتور در سال 2015 به عنوان بهترین موتور Entry-Level انتخاب شد. مدل 2017 این موتور بهتر از مدل قبلی شده است و دلایل اصلی این امر، افزایش راحتی، استفاده از تکنولوژی های نوین و قدرت تولیدی بیشتر است.

برای بررسی و تحلیل این موتور از ظاهر آن شروع می کنیم. ظاهر هر چیز اولین موردی است که در مشتریان می تواند حس رضایت را ایجاد کند. اگرچه موتور کی تی ام 390 دوک موتور گران قیمتی نیست اما ظاهر آن فوق العاده زیبا طراحی شده است. استفاده از خطوط تیز در طراحی این موتور باعث شده است تا بدنه ی آن بیشتر جلب توجه کند. جلوی این موتور دارای طراحی از نوع چراغ دو تیکه است که شباهت زیادی به طراحی موتور Super Duke R دارد.

این نوع طراحی برای اولین بار در این کلاس بکار رفته است. بدنه ی این موتور از دو فریم نارنجی و سفید رنگ تشکیل شده است و طراحی آن به گونه ای است که در صورت تصادف، تعمیر موتور بسیار راحت است. البته باید خیلی بد شانس باشید که با این موتور چابک و مجهز به ترمز ABS تصادف کنید! صفحه نمایش جدید بکار رفته در دوک 390 از نوع TFT رنگی است که در کلاس این موتور بهترین نوع مورد استفاده قرار گرفته است. این صفحه نمایش 5.2 اینچی مجهز به تنظیم نور خودکار با توجه به نور محیط است و همین امر سبب خوانا بودن ارقام نشان داده شده توسط آن است. البته کمپانی KTM یک ویژگی اختیاری به نام My Ride نیز در نظر گرفته است که در صورت پرداخت مبلغ 25.99 دلار بر روی صفحه نمایش نصب می گردد و امکان اتصال صفحه نمایش به گوشی هوشمند موتورسواران را فراهم می کند که می توانند از طریق آن موزیک و تماس هایشان را زیر نظر داشته باشند.

ارگونومی مدل 2017 موتور 390 نیز بهبود یافته است. دستگیره ها کمی جلوتر و بالاتر کشیده شده اند. جاپاهای این موتور برای راحتی هر چه بیشتر موتورسواران کمی به سمت عقب و بالا کشیده شده اند و جنس آن ها بر خلاف جاپاهای قبلی از آلیاژ آلومینیوم است. استفاده از صندلی جدید در این موتور راحتی کامل موتورسواران را تضمین می کند. ارتفاع این صندلی از سطح زمین برابر 32.7 اینچ است.

کمپانی WP ، که تحت مدیریت کمپانی کی تی ام کار می کند، سیستم های تعلیق موتورهای کی تی ام را تولید می کند. سیستم تعلیق بکار رفته در مدل قبلی موتور 390 کیفیت مناسب (نه عالی) داشت. به همین دلیل مهندسان کمپانی WP با تلاش خود این سیستم تعلیق را بهبود دادند. سیستم تعلیق این موتور شامل یک فورک 43 میلی متری با طراحی Open-Cartridge می باشد که ضربات وارد شده به موتور را راحت تر خنثی می کند. علاوه بر فورک، کمک فنرهای سیستم تعلیق نیز بهبود یافته اند.

پیشرانه ی این موتور از نوع تک سیلندر و به حجم 373 سی سی است که توانایی تولید 40 اسب بخار قدرت و 26 پوند فوت گشتاور را دارد. همچنین تکنولوژی های بکار رفته در این موتور باعث شده تا دوک390 جدید مطابق استاندارد های یورو 4 باشد. قسمت های داخلی این پیشرانه نسبت به مدل قبلی تغییراتی نداشته است اما استفاده از جعبه هوای بزرگتر و سیستم اگزوز جدید باعث شده تا میزان گشتاور تولیدی این پیشرانه 1.5 پوند فوت افزایش یابد. اگرچه این رقم شاید به نظر قابل صرف نظر باشد اما باید گفت که همین مقدار برابر با پیشرفت 5.7 درصدی در گشتاور تولیدی است. میزان قدرت و گشتاور تولیدی در این موتور نسبت به سایر موتورهای کلاس زیر 400 سی سی بیشتر است.

بنابر اعلام کمپانی KTM، وزن خشک این موتور 306 پوند است. با توجه به اینکه مدل 2016 این موتور 340 پوند وزن داشت با تغییرات ایجاد شده در باک سوخت و افزایش حجم آن به 3.5 گالن، انتظار می رود مدل 2017 در صورت پر بودن باک سوخت وزنی در حدود 360 پوند خواهد داشت.

یکی از معدود ایرادهای این موتور، فن رادیاتور آن است. چرا که خیلی زود تر از آنکه دمای پیشرانه بالا برود روشن می شود و صدای آن نیز تا حدودی گوش خراش است. کمپانی KTM دلیل این امر را به کمپانی هندی Bajaj نسبت داده است. باجاج کمپانی است که موتورهای کی تی ام را در هند تولید می کند و برای جلوگیری از افزایش بیش از حد دمای پیشرانه به دلیل شرایط آب و هوایی خاص، فن رادیاتور بسیار زودتر روشن می شود و شروع به خنک کردن پیشرانه می کند.

قیمت این موتور 5.299 دلار است. با توجه به امکانات، تجهیزات و سیستم قدرت این موتور ، KTM 390 Duke یک موتور کاملا مناسب برای جوانان است چرا که هم قیمت آن مناسب می باشد و هم از راندن آن لذت می برند.

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین