لطفا منتظر بمانید...

انتخاب بین مزدا3 و هوندا سیویک

بعد از افزایش قیمت سوخت در سراسر دنیا اکثر مشتریان خودرو به سمت خریداری خودرهای شاسی بلند متمایل شدند البته در کنار این خودروها، خودروهای هاچ بک نیز محبوبیت خاص خود را دارند. مدل های زیادی از قبیل Volkswagen Golf ، Ford Focus و Mini Cooper توانسته اند خود را در قلب بسیاری از مشتریان خودروهای هاچ بک جای دهند. اما دو مدل دیگر در این کلاس وجود دارد که بهتر است موقع خریدن خودروهای هاچ بک به آن ها توجه کنید. این دو مدل عبارتند از : Honda Civic Hatchback و Mazda3. هر دو خودرو علاوه بر هندلینگ عالی و قدرت مناسب، توانایی حمل میزان مشخصی از بار را نیز دارند.

هوندا سیویک برای اولین بار در سال 1972 معرفی شد. در ابتدا این خودرو در نسخه های متنوعی از جمله هاچ بک های سه و پنچ در به بازار عرضه می شد. سیویک در این سال ها به خوبی در بازار دوام آورده است به طوری که دهمین نسل این خودرو در سال 2016 معرفی شد. از طرفی مزدا3 در مقایسه با سیویک یک نوزاد نو پا به حساب می آید. زیرا برای اولین بار در سال 2003 معرفی شده است. سومین نسل این خودرو در سال 2014 وارد بازار شد و برای سال 2017 صرفا تغییراتی در ظاهر مدل قبلی ایجاد کرده و نسخه ی فیس لیفت شده ی آن وارد بازار شده است.

می خواهیم این دو هاچ بک را در این مقاله با هم مقایسه کنیم و نقاط قوت و ضعف آن ها را برای شما نمایان کنیم. پس با ما در این مقاله همراه باشید:

  • ظاهر بیرونی :

اگر تنها ملاک انتخاب خودرو برای شما ظاهر بیرونی است و اگر از ظاهر و طراحی خشن خوشتان می آید در آن صورت ما هوندا سیویک هاچ بک را به شما پیشنهاد می دهیم. ولی اگر در ظاهر خودرو بیشتر به زیبایی طراحی و خطوط آن توجه می کنید در آن صورت مزدا3 می تواند انتخاب مناسبی برایتان باشد. در ظاهر بیرونی سیویک می توانید نشانه هایی از خودروی آکورا NSX را مشاهده کنید. برای مثال چراغ های جلو و گریل های این دو خودرو شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند. چیزی که ظاهر سیویک را این همه خشن می کند استفاده از خطوط دارای انحنا در کاپوت جلو و دریچه های ورودی هوا است. از طرفی مزدا3 بجای استفاده از خطوط انحنا دار، بر روی گریل تازه طراحی شده اش متمرکز بوده است و تاحد امکان آن در ارتفاع پایین قرار داده است که این امر به همراه کاپوت جلو، احساس طولانی بودن این خودرو را تداعی می کند. در حالی که در سیویک اینگونه نیست. طراحی چراغ های جلو در هر دو خودرو به خوبی انجام شده است اما اکثر کارشناسان طراحی چراغ های سیویک را بهتر می دانند. قسمت عقب این دو خودرو نیز به طرز زیبایی طراحی شده است و در انتخاب آن حرف اول را سلیقه ی هر شخص می زند. البته باید گفت که خطوط استفاده شده در طراحی عقب مزدا3 دارای دقت و ظرافت بیشتری هستند. طول مزدا3 در مقایسه با سیویک 2.3 اینچ کوتاه تر است در حالی که در ظاهر به دلیل طراحی خاص، مزدا3 طویل تر از سیویک به نظر می رسد.

  • تکنولوژی های استفاده شده در داخل کابین و راحتی آن :

اگر چه داخل کابین هر دو خودرو به خوبی طراحی و ساخته شده است و راحتی مناسبی را برای سر نشینان فراهم می کند اما باید کمی با جزییات بیشتر به ویژگی های داخل کابین اشاره کنیم تا در انتخاب یکی از این دو هاچ بک با اطمینان بیشتری عمل نماییم. در زمینه ی راحتی هر دو هاچ بک نماینده هایی دارند که به خوبی با یکدیگر می توانند مقایسه شوند. در سیویک نسخه های LX و Sport به صورت استاندارد مجهز به سیستم تهویه اتوماتیک هستند. در حالی که در تیپ های بالاتر از سیستم تهویه جداگانه جلو استفاده شده است. تمامی پنجره ها برقی هستند. از دیگر امکانات سیویک می توان به قفل برقی درها با قفل خودکار، دکمه های دارای نور تزئینی، سیستم کروز کنترل، فرمان تلسکوپی، محفظه نگهداری نوشیدنی در عقب و جلو و دریچه های ورودی هوای گرم صندلی های عقب اشاره کرد.

در تیپ های Sport و EX-L علاوه بر امکانات اشاره شده از فرمان پوشیده شده با چرم استفاده شده است. تیپ های EX و بالاتر مجهز به دکمه ی استارت بدون نیاز به سوییچ هستند. در تیپ های پایین Civic از صفحه نمایش LCD 5 اینچی به همراه سیستم صوتی 160 واتی استفاده شده است و در تیپ های بالاتر از صفحه نمایش 7 اینچی لمسی با قابلیت تنظیم به همراه سیستم صوتی 180 واتی با 8 اسپیکر استفاده شده است. صفحه نمایش 7 اینچی دارای امکاناتی نظیر Apply CarPlay ، Android Auto ، HondaLink ، Sirius XM Connectivity و رادیو HD است.

اگر در داخل کابین مزدا3 بنشینید نیز تقریبا امکانات اشاره شده برای سیویک را در این خودرو مشاهده خواهید کرد. از امکانات این خودرو می توان به شیشه های برقی، درهای برقی، سیستم کروز کنترل، دکمه ی استارت بدون نیاز به سوییچ، ورود بدون نیاز به سوییچ و فرمان تلسکوپی اشاره کرد. تیپ های پایین مزدا3 دارای صندلی های از جنس پارچه و تیپ های بالای آن دارای صندلی های از جنس چرم هستند. از تکنولوژی های بکار رفته در این خودرو می توان به Bluetooth Phone ، Audio Streaming و سیستم صوتی دارای 6 اسپیکر اشاره نمود. دو پورت USB نیز در کنسول مرکزی قرار دارد که از طریق آنها نیز می توان به سیستم صوتی دسترسی یافت. سیستم سرگرمی این خودرو شامل یک صفحه نمایش 7 اینچی است که در وسط داشبورد قرار دارد و دارای ویژگی هایی نظیر Voice Command ، سیستم Radio Data ، رادیو HD ، قابلیت برقراری ارتباط از طریق SMS و اطلاع رسانی خودکار به اورژانس در مواقع اضطراری است. فضای داخل کابین سیویک برابر 97.2 فوت مکعب و فضای داخل کابین مزدا3 برابر 96.4 فوت مکعب است.

  • سیستم قدرت :

اگر به دنبال پیشرانه ی V6 در زیر کاپوت هر یک از این دو خودرو هستید، بهتر است نظرتان را عوض کنید. اما این حرف به این معنی نیست که سیستم قدرت این خودروها ضعیف است. در سیویک از پیشرانه ی توربو 1.5 لیتری 4 سیلندر استفاده شده است که قادر به تولید 174 اسب بخار قدرت در تمامی تیپ ها به جز Sport است. قدرت تولیدی این پیشرانه در تیپ Sport برابر 180 اسب بخار است. در تیپ هایی که از جعبه دنده ی CVT استفاده شده است گشتاوری به میزان 162 پوند فوت به چرخ ها انتقال داده می شود. در تیپ های LX و Sport که مجهز به پیشرانه ی 6 سرعته ی دستی هستند میزان گشتاور تولیدی به ترتیب برابر 167 و 177 پوند فوت است. زمان صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت تیپ های Civic بین 6.8 و 7.2 ثانیه است و حداکثر سرعت آن ها برابر 145 مایل بر ساعت است. برای مزدا3 بر اساس نوع تیپ دو نوع پیشرانه ی SkyActiv 4 سیلندر در نظر گرفته شده است. در تیپ های Sport و Touring پیشرانه 4سیلندر 2لیتری توانایی تولید 155 اسب بخار قدرت و 150 پوند فوت گشتاور را دارد. یک جعبه دنده ی 6 سرعته ی دستی  و یک جعبه دنده ی 6 سرعته ی اتوماتیک برای این تیپ ها در نظر گرفته شده است. در تیپ های Touring و  Grand Touring از پیشرانه ی 2.5 لیتری 4 سیلندر استفاده شده است که این پیشرانه توانایی تولید 184 اسب بخار قدرت و 185 پوند فوت گشتاور را دارد. مانند تیپ های قبلی برای این دو تیپ نیز جعبه دنده های 6 سرعته ی دستی  و اتوماتیک موجود است. از نظر میزان مصرف سوخت باید گفت که هر دو خودرو مصرف سوخت پایینی دارند اما مصرف Civic پایین تر است.

  • سیستم تعلیق و ایمنی :

هم هوندا سیویک و هم مزدا3 دارای سیستم تعلیق MacPherson در قسمت جلو و یک سیستم Multi-Link در قسمت عقب هستند. پس از نظر سیستم تعلیق هر دو خودرو وضعیت کاملا مشابه ای دارند. از امکانات ایمنی سیویک می توان به سیستم کنترل پایداری ، سیستم کنترل کشش ، ترمز ABS ، دوربین عقب ، TPMS و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز اشاره کرد. در مزدا3 نیز امکانات ایمنی نظیر ABS ، EBD ، سیستم کنترل پایداری ، سیستم کنترل کشش ، دوربین عقب و سیستم TPMS وجود دارد.

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین