لطفا منتظر بمانید...

مقایسه ی سه خودروی جگوار F-Pace S ، مرسدس بنز GLC43AMG و پورشه ماکان GTS

سه تفنگ دار

پیدا کردن خودرویی مناسب که نیاز خانواده ها را هم در زندگی روزمره و هم در سفرها تامین کند کار دشواری است. با توجه به ماهیت خودروهای شاسی بلند، می توان از آن ها به عنوان خودروی قابل اعتماد در سفرها استفاده کرد. در این مقاله می خواهیم به مقایسه سه SUV برتر سال 2017 یعنیJaguar F-Pace S  ، Mercedesbenz GLC43AMG و Porsche Macan GTS بپردازیم. سه خودرویی که طرفداران بسیار زیادی دارند.

پورشه ماکان GTS برای پوشش دادن اختلاف بین عملکرد دو خودروی ماکان  S و ماکان  Turbo طراحی و تولید شده است. در ماکان  GTSاز پیشرانه ی 3.0 لیتری V6 که توانایی تولید 360 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور را دارد، استفاده شده است. یک جعبه دنده ی 7 سرعته ی اتوماتیک دو کلاچه برای انتقال قدرت به هر چهار چرخ در این خودرو بکار رفته است.

F-Pace S اولین شاسی بلند تولید شده توسط کمپانی جگوار است. جگوار F-Pace S بر روی پلت فرم سدان XF ساخته شده است و در بین این سه خودرو پرقدرت ترین شاسی بلند به حساب می آید. F-Pace S مجهز به پیشرانه ی 3.0  لیتری V6 با 380 اسب بخار قدرت و 436 نیوتن متر گشتاور است. قدرت تولید شده در این پیشرانه توسط یک جعبه دنده ی 8 سرعته به چهار چرخ این خودرو منتقل می شود.

در مرسدس AMG GLC43 از پیشرانه ی تویین توربو ی 3.0 لیتری V6 استفاده شده است. میزان قدرت تولیدی این پیشرانه 362 اسب بخار و میزان گشتاور تولیدی آن 520 نیوتن متر است. در این خودرو از یک جعبه دنده ی 9 سرعته اتوماتیک برای انتقال قدرت به چرخ ها استفاده شده است.

برای مقایسه ی بهتر این سه خودرو ، آن ها را در یک مسیر 1600 کیلومتری از California تا Colorado تست کردیم. این مسیر طاقت فرسا در بهتر مشخص شدن قابلیت ها و راحتی خودروها به ما کمک کرد.

اگرچه پورشه ماکان GTS از نظر ابعاد شبیه به دو خودروی دیگر است اما طراحی کابین به گونه ای صورت گرفته که بعد از یک ساعت احساس خستگی و ناراحتی کردیم. البته گفتنی است که طراحی صندلی ها بی نقص است و راحتی مورد نظر را داشتند. از نظر دینامیکی باید گفت که ماکان  GTSدر بین این سه خودرو از همه پرشتاب تر است چرا که در عرض 4.5 ثانیه از سرعت صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت شتاب می گیرد.

سفر با مرسدس بنز GLC43AMG در این مسافت طولانی بسیار جذاب تر است و دلیل آن طراحی زیبای کابین و صندلی های فوق العاده راحت آن است. البته مجهز بودن به سیستم تعلیق بادی و حالت رانندگی Comfort را اگر به ویژگی های قبلی اضافه کنیم یک ترکیب فوق العاده حاصل می شود که راحتی کامل و مد نظر رانندگان را تامین می کند. علاوه بر راحتی ، GLC43 در بخش شتاب نیز کم نمی آورد و در عرض 4.7 ثانیه از سرعت صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت شتاب می گیرد یعنی تنها 0.2 ثانیه نسبت به ماکان  GTSکندتر است. مجهز بودن به تکنولوژی Tire-Grip باعث شده است تا GLC43 در بین این سه خودرو سریع ترین و کوتاه ترین خط ترمز را به ثبت رساند به طوری که خط ترمز کاهش سرعت از 100 تا صفر کیلومتر بر ساعت برابر 33 متر است.

طول بیشتر F-Pace S نسبت به دو رقیب خود باعث شده است تا داخل کابین آن جادارتر باشد. کیفیت ساخت کابین F-Pace S  به کابین GLC43  نمی رسد اما کیفیت خوبی دارد و محل مناسبی برای گذر زمان است. در کابین جگوار به این راحتی ها احساس ناراحتی یا خستگی نخواهید کرد.  این خودرو در عرض 5.2 ثانیه از سرعت صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت شتاب می گیرد و اگرچه این رقم نشان دهنده ی آن است که این خودرو نسبت به دو شاسی بلند دیگر شتاب کمتری دارد، اما در عمل این امر چنان محسوس نیست. خط ترمز کاهش سرعت از 100 تا صفر کیلومتر بر ساعت برابر 35 متر است.

بعد از طی کردن یک مسیر طولانی در آزاد راه، راه خود را به سمت جاده های کوهستانی Continental Divide برای هیجان انگیز شدن سفر تغییر دادیم.

اگرچه پورشه ماکان  GTS در آزادراه چندان مورد رضایت نبود اما در این مسیر کوهستانی عملکرد عالی داشت. به طوری که می توان در جاده های کوهستانی کاملا به آن اعتماد کرد. هندلینگ ماکان GTS نرم و دقیق است. استفاده از سیستم سفارشی 1490 دلاری Porsche Torque Vectoring + باعث می شود تا عقب ماشین به خوبی در سر پیچ ها بپیچد و در جهت مناسب قرار بگیرد. با وجود اینکه ماکان GTS عملکرد مناسبی در جاده های کوهستانی دارد اما جعبه دنده ی PDK آن کمی کند عمل می کند و این امر باعث اتلاف مقداری از قدرت تولید شده می گردد. البته پیشرانه ی V6 استفاده شده در این شاسی بلند نیز جای بهبود دارد چرا که در دور موتورهای بالا کم می آورد.

جگوار  F-Pace S همانطوری که در آزاد راه عملکرد خوب داشت از آزمون در جاده های کوهستانی نیز سر بلند بیرون آمد. در مسیر کوهستانی بهتر است از حالت رانندگی Dynamic در F-Pace S استفاده کنید.هندلینگ نرم و سریع این SUV به همراه پیشرانه ی قدرتمند آن باعث می شود تا در سر پیچ ها دچار مشکل نشوید. سیستم تعلیق این خودرو از نوع فنرهای استیل است که با سیستم تعلیق بادی بکار رفته در دو رقیب دیگر متفاوت است. سیستم تعلیق F-Pace S مانع از وارد شدن ضربه از سوی جاده ی یخی به سرنشینان در مسیرهای کوهستانی می شود و یک سفر نرم و راحت را برای سرنشینان تامین می کند.

مرسدس بنز  GLC43 نیز همانند جگوار در این مسیر کوهستانی عملکرد عالی از خود نشان داد. برای رانندگی در شرایط کوهستانی بهتر است از حالت رانندگی Sport‌+ استفاده شود. هندلینگ این خودرو فوق العاده نرم و دقیق است به طوری که رقابت تنگاتنگی با جگوار برای تصاحب بهترین هندلینگ دارد. سیستم تعلیق بادی این شاسی بلند باعث شده است تا در جاده ها با نرمی بیشتری نسبت به دو خودروی دیگر حرکت کند و همین امر سبب می شود تا در سر پیچ ها با سرعت بیشتری حرکت نمود.

بخش نهایی که در مورد آن بررسی های لازم را انجام خواهیم داد تایرهای استفاده در خودروها است. در GLC43 به صورت پایه از تایرهای تمام فصل Merc استفاده می شود اما ما در خودرویی که با آن تست ها را انجام می دادیم مجهز به تایرهای مخصوص تابستان میشلن Latitude Sport 3 بود. این تایرها دارای طراحی نرم هستند و عملکرد خودرو را تا حد امکان در مناطق گرمسیری افزایش می دهند. اما چون مسیر انتخابی ما هم دارای مناطق گرمسیری و هم مناطق سرد سیر بود در جاده های کوهستانی این تایر ها کیفیت لازم را نداشتند و برای رفع این مشکل در بخش های کوهستانی از تایرهای مخصوص زمستان میشلن  Latitude Alpin استفاده کردیم. این تایرها اگر چه کمی در شتاب خودرو تاثیر منفی می گذاشتند اما در مجموع از تایرهای قبلی برای جاده های کوهستانی مناسب تر بودند. پورشه ماکان  GTSمجهز به تایرهای تمام فصل میشلن  Latitude Tour HPاست که در تمامی شرایط مخصوصا در جاده های برفی و دارای یخبندان عملکرد مناسبی دارند. اما در F-Pace S از تایر های گودیر Eagle F1 Asymmetric AT استفاده شده است. این تایرها حتی در شتاب گیری های لحظه ای و ترمزهای شدید در تمامی شرایط جوی کاملا مورد اطمینان هستند.

با مقایسه ای که بین این سه خودرو انجام دادیم ، تیم رانندگی ما Jaguar F-Pace S را به عنوان برترین شاسی بلند سال 2017 انتخاب کرد و بعد از آن Mercedes-AMG GLC43 در رده ی دوم و Porsche Macan GTS در رده ی سوم قرار گرفت.

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین