لطفا منتظر بمانید...

بوگاتی شیرون را بیشتر بشناسید

محصول جدید کمپانی بوگاتی را می توان یک شاهکار هنری نامید. این خودرو علاوه بر داشتن طراحی بسیار زیبا از جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا نیز بهرمند است. بوگاتی شیرون سریع ترین خودروی ساخته شده توسط این کمپانی فرانسوی است که در سال 2016 آن را معرفی کرد. این خودرو مجهز به پیشرانه ی 8.0 لیتری W16 به همراه 4 توربو شارژر است.

پیشرانه شیرون توانایی تولید 1500 اسب بخار قدرت در 6700 دور بردقیقه را دارد. میزان گشتاور تولیدی آن 1600 نیوتن متر در 2000 الی 6700 دور بردقیقه است. این پیشرانه به Chiron این امکان را می دهد تا حداکثر به سرعت 420 کیلومتر بر ساعت برسد. با مشاهده ی این ارقام می توان شیرون مدل 2017 را یک موشک زمینی نامید! اگر آمار و ارقام این خودرو را با آخرین نسخه ی خودروی بوگاتی یعنی ویرون که دارای 1200 اسب بخار قدرت است ، مقایسه کنیم در می یابیم که برای رسیدن به 1500 اسب بخار قدرت باید تغییرات زیادی در پیشرانه ی استفاده شده در ویرون انجام شود که در نهایت تیم طراحی بخش قدرت تصمیم به باز طراحی این بخش نمودند.

این کار طاقت فرسا نیازمند تست های گوناگون و دشوار بود که باید در سرعت های بالا صورت می گرفت. با وجود مهندسی همه جانبه و طراحی این خودرو به بهترین شکل، در تست کردن نسخه ی آزمایشی مشخض شد که بدلیل گرمای بیش از حد خروجی از اگزوز، سپر عقب در معرض این حرارت قرار گرفته و ذوب می شود که این امر کاملا خطرناک است. موضوعی که می تواند منجر به آتش گرفتن خودرو شود. برای حل این مشکل مهندسان از یک دریچه برای هدایت گرما از زیر خودرو استفاده کردند که این دریچه گرمای شدید تولید شده در پیشرانه را با کمک جریان باد ورودی از زیر خودرو خارج می نماید.

کمپانی بوگاتی تنها 500 دستگاه از این خودرو را تولید خواهد کرد. ثروتمندانی که درخواست خرید این خودرو را دارند باید 2998000 دلار باید هزینه کنند! شاید این قیمت خودرو برای بسیاری از مردم قابل تصور نباشد، اما جالب است بدانید که بوگاتی در کمتر از 1 سال توانسته 250 دستگاه از شیرون را پیش فروش کند. طبق زمان بندی این شرکت امسال تنها 70 دستگاه از شیرون ها تولید می شود.

 البته به میزان این قیمت بر روی این خودرو کار شده است و نسبت به مدل قبلی ویرون این خودرو سریع تر ، نرم تر و دلنشین تر است. تنها 5 درصد از قطعات استفاده شده در پیشرانه ی این خودرو نسبت به پیشرانه ی ویرون یکسان است. البته در کل پیشرانه ی شیرون قدرتمندتر و سبکتر شده است. همچنین طراحی آن دوباره مهندسی شده است تا در برابر گرمای تولید شده مقاومت لازم را پیدا کند.

4 توربو شارژر استفاده شده دراین خودرو 68 درصد بزرگتر از توربو شارژرهای استفاده شده در ویرون است که به صورت تناوبی کار می کنند. برای انتقال قدرت تولید شده به چرخ ها از جعبه دنده ی 7 سرعته ی دوکلاچه تولید شده توسط شرکت ریکارد (Ricardo) استفاده شده است. این جعبه دنده کیفیت و دوام لازم برای تحمل گشتاور 1600 نیوتن متری تولید شده توسط پیشرانه ی شیرون را دارد. شاسی این ابر خودرو از جنس فیبر کربن است. این شاسی توسط Dallara تولید شده است و برای ساخت آن 1500 ساعت کار مفید شده است. شاسی این خودرو به گونه ای طراحی شده که قابلیت تنظیم در 5 حالت برای انتخاب وضعیت مناسب ارتفاع، هندلینگ، میزان چسبندگی و نسبت قدرت انتقال یافته به چرخ ها را دارد. دو نوع تایر 20 و 21 اینچی برای این خودرو درنظر گرفته شده است. این تایرها علاوه بر اینکه نسبت به چرخ های استفاده شده در ویرون سبکتر هستند، 50 درصد سریع تر نسبت به ویرون خنک می شوند. این امر بدلیل استفاده از سیستم تهویه در ترمز کالیپر است.

طراحی داخل کابین شیرون نیز به خوبی انجام شده است. صندلی های بکار رفته در داخل کابین کاملا نرم و راحت هستند. زمانی که برروی صندلی ها قرار می گیرید حس سواری با یک خودروی لوکس و سوپراسپرت را احساس خواهید کرد. با فشار دادن دکمه ی استارت که بر روی فرمان قرار دارد پیشرانه ی این خودرو به کار می افتد. اما نکته ی جالب صدای پیشرانه است که برای افرادی که در محیط اطراف این خودرو قرار دارند کاملا ترسناک است. ولی در داخل کابین این صدا چندان احساس نمی شود. در مجموع می توان گفت که کابین شیرون نسبت به ویرون تغییرات زیادی داشته است و این تغییرات در راستای بهبود و افزایش راحتی سرنشینان بوده است.

پیشرانه قدرتمند استفاده شده در شیرون باعث می شود تا این خودرو در عرض کمتر از 2.5 ثانیه از سرعت صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد. حداکثر سرعتی که راننده ی ما در حین تست کردن این خودرو پیش رفت 377 کیلومتر بر ساعت بود اما بنا بر اعلام کمپانی بوگاتی حداکثر سرعت این خودرو در 420 کیلومتر بر ساعت محدود شده است! ترمزهای استفاده شده در این خودرو عجیب تر از سرعت نهایی این خودرو است چراکه توانایی کنترل این غول پرسرعت را  دارد. در شیرون از دیسک های 16.5 اینچی کربن سرامیک برای جلو و دیسک های ترمز 15.7 اینچی کربن سرامیک برای عقب استفاده شده است.

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین