لطفا منتظر بمانید...

Z900 سامورایی تازه نفس

کمپانی کاوازاکی برای افرادی که رابطه ی خوبی با سیستم های الکترونیکی استفاده شده در موتورها ندارند، موتور Z900 را روانه ی بازار کرده است. در این مقاله قصد داریم تا موتور Z900 مدل 2017 را مورد بررسی قرار دهیم. این موتور از موتورهای Z800 و Z1000 سبکتر است و نسبت به Z800 قدرتمندتر و نسبت به Z1000 ارزان تر است. نکته ی جالب درباره ی این موتور عدم استفاده ی زیاد از سیستم های الکترونیکی است.

وزن نسخه ی دارای سیستم ABS ، 210 کیلوگرم و وزن نسخه ی بدون سیستم ABS برابر 208 کیلوگرم است. این ارقام نشان دهنده ی آن است که این موتور 10 کیلوگرم سبکتر از Z1000 و 21 کیلوگرم سبکتر از Z800 است. البته گفتنی است که سبک بودن موتور یک ویژگی خیلی خاص و مهم نیست و وقتی بحث عملکرد و قدرت وسط بیاید همه ی توجه ها به سمت سیستم قدرت جلب خواهد شد. البته در زمینه ی فنی نیز عملکرد فوق العاده ای دارد و در تست هایی که در کوه های سن دیگو (San Diego) بر روی این موتور انجام شده است، توانسته خود را به عنوان یک موتور پرقدرت و شتابدار نشان دهد.

سیستم تعلیق این موتور شامل یک بازوی 41 میلی متری، که قابلیت تنظیم میزان دمپینگ دارد، در جلو و یک ضربه گیر با قابلیت تنظیم در عقب است. این بازوی 41 میلی متری به خوبی نا همواری های راه را خنثی می کند اما در مورد اتفاقاتی که در چرخ جلو می افتد کمی مبهم عمل می نماید. البته با توجه به قیمت این موتور سیستم تعلیق کاملا راضی کننده به نظر می رسد.

در موتور Z900 از پیشرانه ی 948 سی سی دارای 4 سیلندر با آرایش خطی استفاده شده است. این پیشرانه توانایی تولید 126 اسب بخار قدرت و 98 نیوتن متر گشتاور را دارد. شدت صدای خروجی از این موتور به گونه ای تنظیم شده است که وقتی دور موتور از مرز 6000  دور عبور می کند موتورسواران را به وجد آورد و در عین حال برای افرادی که در محیط قرار دارند آزار دهنده نباشد. یکی از ویژگی های برجسته ی پیشرانه ی این موتور این است که با هر سرعتی که در حال حرکت باشید هیچ گونه لرزشی را در صندلی و یا جاپا ها احساس نخواهید کرد و این در حالی است که در سایر موتورهایی که از پیشرانه ی 4 سیلندر استفاده می کنند معمولا لرزش ناشی از پیشرانه توسط موتورسوار حس می شود.

وضعیت قرار گیری صندلی در موتور Z900 به گونه ای است که موتورسواران در یک وضعیت مناسب قرار می گیرند و نیازی به خم شدن بیش از حد به سمت جلو ندارند. ارتفاع صندلی این موتور نسبت به سطح زمین 31.1 اینچ است. اگرچه نسبت به صندلی های استفاده شده در موتوهای Z800 و Z1000 در ارتفاع پایین تری قرار دارد، اما موتورسواران به هیچ وجه احساس خم شدگی بیش از حد در زانوهایشان حس نخواهند کرد و این امر برای افراد بلند قد نیز صادق است.

قیمت Z900 پایه 8399 دلار است که هم قیمت با Z800 دارای ABS مدل 2016 است. البته در صورتی که Z900 به سیستم ترمز ABS مجهز باشد باید 400 دلار بیشتر بپردازید.

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین