لطفا منتظر بمانید...

پنج نکته ی جالب درباره ی هوندا CBR500R

هوندا در سال 2013 مدل CBR500R را روانه بازار کرد. موتورسیکلتی که با ورودش به بازار همانند دیگر مدل های هوندا با استقبال بسیار خوبی همراه بود. پیشرانه 471 سی سی این موتور قادر به تولید 43 اسب بخار قدرت در 8500 دور بردقیقه و 43 نیوتن متر گشتاور در 7000 دور بردقیقه است. این موتور دارای وزن خالص 191 کیلوگرم است. اما در این مقاله پنج نکته جالب از این موتور را شرح داده ایم.

  1. طراحی ظاهری زیبا و خشن :

این موتور دارای ظاهری اسپرت است و شبیه به سایر CBR های تولید شده توسط کمپانی هوندا است. علاوه داشتن ظاهری زیبا و خشن، این موتور دارای آیرودینامیک خوبی است. با وجود آیرودینامیک خوب، این موتور به گونه ای طراحی شده است تا از موتورسواران در برابر باد و سایر شرایط نامساعد جوی محافظت کند. محل قرار گیری موتورسواران به صورت اسپرت طراحی شده است که این امر باعث می شود تا موتورسواران در یک وضعیت مناسب و دینامیک قرار بگیرند و در عین حال راحتی کامل آن ها نیز تامین می شود. این نوع طراحی سبب می شود تا موتورسواران در هنگام پیچیدن نیاز به خم شدن بیش از حد پیدا نکنند. 25 سال از زمان تولید اولین موتور CBR توسط کمپانی هوندا می گذرد و این کمپانی با تغییرات مستمری که بر روی CBR های تولید شده ایجاد کرده است باعث شده است تا این موتور به بهترین و مدرن ترین طراحی شاسی دست یابد. ارتفاع صندلی این موتور از سطح زمین 785 میلی متر است.

  1. آیرودینامیک پیشرفته :

از دماغه ی این موتور تا انتهای آن به گونه ای طراحی شده است تا موتورسواران با کمترین نیرو از بین هوا عبور کنند. وجود محافظ جلو باعث می شود تا هوا از کناره های آن عبور کند و یک منطقه ی کم فشار در پشت آن ایجاد می شود و بدین ترتیب از برخورد مستقیم هوا به صورت موتور سواران حفاظت می شود. دماغه ی این موتور که به صورت آیرودینامیک طراحی شده است باعث می شود تا جریان هوا از کناره هوا به رادیاتور خنک کننده پیشرانه وارد شود و از دریچه های پشتی، هوای گرم خارج می شود. در میان طراحی آیرودینامیکی این موتور به ویژگی ارگونومیک بودن آن نیز توجه شده است. برای مثال صندلی موتورسوار به گونه ای طراحی شده است که در منطقه ی کم فشار قرار بگیرد.

سیستم تعلیق CBR بیش از 50 سال است که با سایر سیستم های تعلیق کمپانی های معروف دنیا رقابت می کند و شامل یک فورک 41 میلی متری دارای تنظیمات پیش فرض به همراه یک ضربه گیر 108 میلی متری Pro-Link در عقب به همراه یک کمک فنر 119 میلی متری است.

 

  1. قدرت پیشرانه:

در موتور CBR500R از پیشرانه ی 471 سی سی Twin-Parallel استفاده شده است. این پیشرانه حاصل مهندسی مدرن می باشد که هم عملکرد بالایی دارد و هم بازده آن بسیار بالا است. علاوه بر این ویژگی ها، این پیشرانه مصرف سوخت پایینی نیز دارد. حتی اگر شما یک موتور سوار حرفه ای هستید از قدرت این موتور شگفت زده خواهید شد. عملکرد این موتور به گونه ای است که بدون هیچ مشکلی می توانید در تمامی بزرگراه ها و آزادراه ها با سرعت بالا حرکت کنید و درعین حال سوخت کمی مصرف کنید! این موتور به ازای هر لیتر سوخت 27 کیلومتر مسافت را طی می کند. تیونینگ پیشرانه ی این موتور به گونه ای است که در دور موتورهای پایین گشتاور بسیار زیادی تولید می کند که این امر باعث می شود تا شتابگیری از حالت سکون و در ترافیک راحت تر انجام گیرد. جعبه دنده ی شش سرعته به این پیشرانه کوپل شده است و تعویض دنده ها را تا حد امکان نرم و راحت کرده است به گونه ای که در هیچ موتور هم قیمت این موتور نمی توانید چنین جعبه دنده ای را پیدا کنید. در سیستم قدرت این موتور از سیستم تنظیم سوپاپ Shim-Type استفاده شده است که نه تنها باعث کاهش ضریب اصطکاک می شود بلکه زمان چک آپ را نیز به تعویق می اندازد. با استفاده از این سیستم، بعد از طی کردن هر 12800 کیلومتر نیاز به تعویض روغن دارید.

  1. استفاده از چراغ های تمام LED :

 در چراغ های جلو و عقب این موتور از چراغ های LED استفاده شده است که هم مصرف برق کمتری دارند و هم با دوام ترند. البته مهم ترین مزیت استفاده از این چراغ ها افزایش ضریب ایمنی و میدان دید بیشتر به خصوص در شب است.

  1. طراحی جدید اگزوز :

در مدل 2016 موتور CBR علاوه بر تغییرات انجام شده در قسمت سیستم قدرت ، در بخش اگزوز نیز از سیستم جدید اگزوز ضد زنگ پیشرفته استفاده شد. این سیستم صدای خروجی را بم می کند و درست است که صدای تولیدی آن به اندازه ای ترسناک نیست که همسایگان را اذیت کند ، اما قطعا به آن ها یاد آوری می کند که این یک CBR واقعی می باشد. در مدل 2017 نیز از همین سیستم اگزوز به دلیل کارایی مناسب استفاده شده است.

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین