لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :10 دقيقه

آزمایش فنی با آلفارومیو جولیتا

<h1 style="text-align: justify;"><strong>جولیتا هاچ بک گرانقیمت اما مناسب شهر</strong></h1> <p style="text-align: justify;">اروپایی است و ظریف! ابعاد و اندازه آن برای رانندگی شهری بسیار مناسب است.ظاهری اسپرت و جوان پسند دارد.طراحی آن توسط شرکت بزرگ و معروف پینین فارینا انجام شده است.یک ایتالیایی اصیل و جذاب. نام این خودرو آلفارومیو جولیتا است.&nbsp;خودرویی که حرف و حدیث های فراوانی در حین ورود خود به ایران به همراه داشت. از عرضه آن با قیمت163میلیون تومان تا خدمات پس فروش آن! حالا هم در این آشفته بازار قیمت آن بیش از حد تصور بالا رفته است. فرصتی پیش آمد تا ملاقاتی با یک دستگاه آلفارومیو جولیتا پیدا کنیم. خودرویی که ابعاد و اندازه آن برای رانندگی در شهر بسیار مناسب است و پیشرانه درون آن نیز شما را همیشه راضی نگه خواهد داشت.</p> <p style="text-align: justify;">اگر مرد دست و دلبازی هستید و دوست دارید برای همسرتان یک هدیه ویژه بخرید حتما می توانید روی خودروی آلفارومیو حساب باز کنید. اگر بعد از چندبار آزمون رانندگی بالاخره توانستید گواهینامه خود را دریافت کنید و وضع مالی پدرتان بسیار خوب است حتما به گزینه خودروی آلفارومیو نیز فکر کنید. این ماشین خیلی زنانه و دخترونه است. بهتر است بگوییم هردو مدل آلفارومیو که به ایران وارد شده اند برای خانم ها بسیار مناسب تر است. خیلی از مردها دوست ندارند برای همسرشان ب ام و سری1 بخرند. گزینه ی ارزان تری هم هست! آلفارومیو جولیتا. 4متر و 35سانتی متر طول دارد. پهنا 1 متر و 79 سانتی متر و ارتفاع آن 1متر و 46سانتی متر است. فاصله بین دو محور جلو و عقب نیز 2متر و 63سانتی متر است که فضای خوبی را برای سرنشینان در اختیار گذاشته است. البته آلفارومیو به عنوان یک هاچ بک شهری کوچک شناخته می شود که در بازار ایران درحد وسط قرار دارد.&nbsp;</p> <p style="text-align: justify;"><strong>رقبای مهم در بازار</strong></p> <p style="text-align: justify;">این خودروی ایتالیایی رقبای مختلفی در بازار ایران دارد. اما مزدا3هاچ بک و ب ام و سری1 هاچ بک را می توان به عنوان اصلی ترین رقبای این خودرو به حساب آوریم. ب ام و سری یک را می توان به عنوان رقیب لوکس تر و گرانقیمت تری به حساب آورد. مزدا3هاچ بک را هم می توان به عنوان رقیب ارزان تر و جوان پسندتری برشماریم. سری1 هاچ بک 5در دارای4متر و 23سانتی متر طول 1متر و 74سانتی متر عرض و 1متر و 42سامتی متر ارتفاع است. همچنین مزدا3 هاچ بک دارای 4متر و 46سانتی متر طول 1مترو75سانتی متر عرض و1 مترو 47سانتی متر ارتفا است. نمی خواهیم این سه خودرو را بایکدیگر مقایسه کنیم. قصد ما بررسی آلفارومیو جولیتا است. اما در ادامه سعی می کنیم نکات قابل توجه بین این سه خودرو را بیان کنیم. البته هیوندایi30&nbsp;را نیز می توان در این قسمت اضافه کرد. اما ب ام و سری1 و مزدا3 هاچ بک از فروش بهتر و استقبال بیشتر بهرمند هستند.</p> <p style="text-align: justify;"><strong>همه چیز از اینجا شروع می شود</strong></p> <p style="text-align: justify;">اگر بخواهیم فضای کابین را شرح دهیم باید گفت کابین بیشتر حس رانندگی اسپرت را برای شما به همراه دارد. رنگ بندی مشکی داخل کابین و رنگ قرمز برخی از دکمه ها و کنترل ها به همراه دوخت قرمز روکش صندلی های حس یک رانندگی اسپرت را برایتان به همراه خواهد داشت. طراحی این خودرو توسط شرکت معروف پینین فارینا صورت گرفته است. در داخل کابین نیز می توانید به خوبی رگ هایی از طراحی خودروهای ایتالیایی را مشاهده کنید. جولیتا همانند دیگر خودروهای ایتالیایی طراحی شده است. کابین آن شلوغ و در عین حال ساده طراحی شده موضوعی که می توان در مازراتی نیز مشاهده کرد. دکمه ها و کنترل ها در جای مخصوصی طراحی شده اند و به خوبی از بالای کنسول مرکزی تا ابتدای اهرم دنده قرار گرفته اند. اما این طراحی که در عین حال ساده نیز هست به خاطر وجود دکمه های زیاد تا حدی شلوغ بنظر می رسد. این موضوع را می توان به راحتی در حین رانندگی احساس کرد. نوعی سردگمی برای راننده ایجاد خواهد شد. بخصوص آنکه ابعاد و اندازه این کلیدها کمی کوچک درنظر گرفته شده است. ظریف بودن خودرو در اینجا نیز به نوعی احساس می شود. با وجود آنکه فاصله بین دو محور جلو وعقب در جولیتا 2متر و 63سانتی متر است اما فضای خوبی برای سرنشینان به همراه دارد. البته این فضا در قسمت عقب برای دوسرنشین بسیار خوب و مناسب است. اما اگر نفر سوم را در این قسمت قرار دهید فضایی بسیار کوچک و کم جا در قسمت عقب ایجاد خواهد شد. بخصوص آنکه فضای پا برای دو سرنشین عقب نیز تاحدودی کم درنظر گرفته شده است. اندازه جمع و جور خودرو باعث می شود جولیتا برای خانم هایی که اعتماد به نفس بیشتری در رانندگی دارند گزینه بسیار مناسبی بنظر برسد.&nbsp;</p> <p style="text-align: justify;"><strong>لذتی خاص در رانندگی</strong></p> <p style="text-align: justify;">پیشرانه با سوییچ روشن می شود نه با دکمه استارت! از همان ابتدا صدای پیشرانه آرام و نرم است. جعبه دنده ای که درون جولیتا استفاده شد 6سرعته دوکلاچه است. این جعبه دنده علاوه بر تعویض دنده در بهترین دور باعث کاهش مصرف سوخت و اتلاف انرژی نیز می شود. بهتر است بگویم درون آلفارومیو جولیتا جدیدترین و بهترین تجهیزات رفاهی و ایمنی قرار داده شده است. درابتدا وضعیت رانندگی را در حالت معمولی قرار می دهیم. خودرو کاملا نرم و شهری بنظر می رسد. رانندگی در شهر با این خودرو مشکلی برایتان ایجاد نخواهد کرد. جمع و جور و بسیار خوش دست است.</p> <p style="text-align: justify;">&nbsp;</p> <p style="text-align: justify;">در ادامه مسیر وضعیت رانندگی را در حالت&nbsp;Sport&nbsp;قرار می دهیم. برای تغییر وضعیت رانندگی در پایین کنسول مرکزی یک اهرم کوچک تعبیه شده است. این اهرم را می توانید در سه حالت اسپرت معمولی و برف و یخ(DNA) قرار دهید. رانندگی در حالت اسپرت تاحدودی متفاوت تر است. ارتفاع سیستم تعلیق مک فرسون جلو و چند بازویی عقب کمی کاهش پیدا می کند و تاحدودی نیز سفت تر می شود. فرمان نیز در این حالت حساسیت بیشتری نسبت به سرعت پیدا می کند و سفت تر می شود اما به هیچ عنوان هندلینگ خودرو کاهش نمی یابد. رانندگی در این وضعیت کاملا آسان و قابل کنترل است. جولیتا به لطف بهرمندی از یک پیشرانه تویین توربو لذت رانندگی خاصی را برایتان به همراه دارد. پیشرانه ای که برای این خودرو درنظر گرفته شده 4سیلندر خطی است. حجم آن 1.4لیتر و دارای فن آوری مایکروهایبرید(StopوStart) است. عملکرد این سیستم به این صورت است که خودرو با توقف در پشت چراغ قرمز و یا ترافیک های سنگین پیشرانه به صورت خودکار خاموش می شود. این موضوع باعث کاهش مصرف سوخت خودرو می شود. به همین خاطر است که جولیتا در هر100کیلومتر رانندگی در شهر تنها 6.7لیتر سوخت مصرف می کند. البته آلفا اعلام کرده که میانگین مصرف جولیتا 5.2لیتر در هر 100کیلومتر است. برای روشن شدن پیشرانه نیز تنها یک فشار کوچک برروی پدال گاز کافی است.</p> <p style="text-align: justify;"><strong>پیشرانه ای فراتر از انتظار</strong></p> <p style="text-align: justify;">&nbsp;این پیشرانه کم حجم شاید در ابتدا ناامید کننده بنظر برسد اما به لطف بهرمندی از سیستم تویین توربو قادر به تولید 170 اسب بخار قدرت در 5500دور بردقیقه است. گشتاور این پیشرانه نیز در 2500دور بردقیقه به میزان 250 نیوتن متر بدست می آید. تمام این اعداد و ارقام را باید در طول رانندگی بسنجید. بخصوص زمانی که با پدال گاز بازی می کنید و صدای پیشرانه و اگزوزها شما را قلقلک می دهد. در آلفارومیو جولیتا خبری از هیجان زیاد و افزایش آدرنالین خون بدن نیست. صدایی به گوشتان نخواهد رسید که برای شما تحریک کننده بنظر برسد. اما به راحتی می توان لذت رانندگی با یک خودروی هاچ بک اسپرت را تجربه کرد. تجربه ای که تا قبل از آن تنها در سیات لیون&nbsp;FR&nbsp;برای نگارنده ایجاد شده بود. هردو خودرو با داشتن پدال های تعویض دنده در پشت فرمان لذت خاصی از رانندگی را برایتان به همراه دارند. درطول مدت زمان رانندگی نکته ای برای اولین بار با آن روبرو شدیم حرکت خودرو در سراشیبی بود. در یک سراشیبی قرار گرفتیم جعبه دنده در حالتD&nbsp;قرار داشت پای خود را از روی پدال ترمز برداشتم. اما در کمال تعجب خودرو چند سانتی متری را به سمت عقب حرکت کرد. دقیقا همانند خودروهای مجهز به گیربکس دستی خودرو کمی به عقب حرکت کرد.&nbsp;</p> <p style="text-align: justify;">7.7ثانیه مدت زمانی است که جولیتا می تواند به سرعت 100کیلومتر درساعت دست یابد. البته این زمان را باید مدیون پیشرانه تویین توربو و وزن 1310 کیلوگرمی جولیتا بود. درطول مدت زمان آزمایش وجود سه سرنشین در خودرو عملا امکان آزمایش شتاب صفر تاصد را غیرممکن می کرد. این زمان برای خودرویی نظیر ب م و سری1-2007 در حدود9.3ثانیه ثبت شده است. همچنین مزدا3هاچ بک نیز با وجود وزن کمتر نیاز به 10.6 ثانیه زمان دارد تا از حالت سکون به سرعت 100کیلومتر درساعت دست یابد. اما مهمترین موضوعی که در طول رانندگی می توان آن را به عنوان نقطه مثبت در این جولیتا برشمرد شتاب گیری بسیار خوب آن است. بهرمندی از جعبه دنده دوکلاچه باعث می شد تا تعویض دنده ها بدون تأخیر انجام شود. حتی در سرعت های مختلف اقدام به شتابگیری کردیم که جعبه دنده بدون تأخیر در تعویض دنده شتاب قابل قبولی را در اختیارتان قرار می دهد. می توانید برروی جولیتا حساب خاصی باز کنید. اما همه چیز در آلفا قابل قبول نیست. قیمت آن به هیچ عنوان قابل توجیه نیست. نمونه مورد آزمایش از سطح تجهیزات فول و کامل برخوردار است اما قیمت این مدل در بازار آزاد درحدود160 میلیون تومان است. این قیمت برای چنین خودرویی چندان مناسب نیست. رانندگی با جولیتا برای هر سنی امکان پذیر است.&nbsp;</p> <p style="text-align: justify;">درون جولیتا مورد آزمایش سیستم صوتیBOSE&nbsp;با هشت بلندگو 6کیسه هوا گرمکن صندلی های جلو سیستم هشدار دهنده مواد مخدر روکش چرم صندلی صفحه نمایش چند منظوره و سانروف برخی از تجهیزات و امکانات ایمنی و رفاهی قرار داشته است. در مجموع می توان گفت جولیتا یک گزینه بسیار مناسب برای رانندگی در شهر است. اما قیمت آن تاحدودی بالاتر از حد انتظار است.</p> <p style="text-align: justify;">&nbsp;</p>

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین