لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :7 دقيقه

هیوندای گرنجور | توضیحات کامل در مورد هیوندای گرنجور

سدانی لوکس از کره جنوبی

آزرا یکی از محصولات شرکت کره ای هیوندای است. کیفیت کابین و امکانات درون آن باعث شد تا در اوایل زمان عرضه با قیمت 58 میلیون تومان نظر بسیاری از خریداران را به سوی خود جلب نماید. خودرویی که با نام گرنجور شناخته می شود به صورت عامیانه آن را آزرا می نامند. برای بررسی بیشتر به سراغ آزرا رفتیم. خودرویی که درکلاس خود می تواند بهترین به حساب آید زیرا رقیبان چندان مهمی ندارد. نیسان تینا و تویوتا آریون به همراه رنو لتیدو به عنوان رقبای نسل جدید هیوندای آزرا به حساب می آیند. البته کیا کادنزا با طراحی جدید خود نیز کاملا نزدیک با آزرا پیش می‌رود. به همین خاطر انتخاب بین این دو خودرو تا حدودی دشوار است.

از1986 تا الان...

تا به الان پنج نسل از گرندجور تولید شده است. هم در کلاس متوسط قرار دارد و هم در کلاس فول سایز. از سال1986 تا 1998 آزرا در کلاس فول سایز معرفی و تولید می شد. نسل اول تا سال1992 تولید شد. نسل دوم نیز از1992 تا 1998 تولید شد.نسل سوم آزرا با کدXG در سال 1998 وارد بازار شد. آزراXG مجهز به 4پیشرانه 6سیلندر خورجینی بوده است.نسل سوم هیوندای آزرا تا سال2005 برروی خط تولید قرار داشت. بعد از آن نوبت به نسل چهارم رسید نسل چهارمی که دربازار ایران هم حضور پیدا کرد.از سال2005 تا 2011 آزرا نسل چهارمی تولید شد.هیوندای با به خدمت گرفتن طراحان بزرگ توانست انقلاب بزرگی در بخش طراحی محصولات خود صورت دهد. طراحی که می توان از هیوندای سوناتا به عنوان اولین پروژه یاد کرد. مدل های مختلف دیگر این شرکت نیز از این سبک طراحی بهرمند شدند.زمان عرضه ی نسل پنجم هیوندای گرندجور فرا رسید.نمونه کانسپت آن با نام Grand Glide معرفی شد.درسال 2011 نیز آزرای جدید در نمایشگاه خودرو لس آنجلس رونمایی شد. طراحی خودرو بسیار متقاوت تر از نسل قبلی است و ظاهری شبیه به هیوندای جنسیس دارد.هیوندای برای این مدل از 5پیشرانه و یک جعبه دنده اتوماتیک استفاده کرده است.

 

استقبال خوب از کره ای ها

در اینکه هیوندای محصولات متنوعی در کلاس های مختلف عرضه کرده است جای شکی نیست.10 محصول این خودروساز کره‌ای در این چندسال حضور دربازار ایران از فروش قابل توجهی برخوردار بوده‌اند. البته این 10 محصول به خاطر قوانین جدید ممنوعیت ورود 2500 سی‌سی به بالا تا حدی کمرنگ‌تر شده است. نزدیک‌ترین رقیب هیوندای نیز شرکت کیاموتورز است

همه چیز عوض شده است

ازجلو پنجره تا پیشرانه همه چیز درون آزرای نسل پنجم تغییر کرده است.طراحی بسیار زیبا با رگه هایی از طراحی هیوندای سنتنیال که به خوبی نگاه عابرین را به سوی خود جلب می کند.درقسمت جلو چراغ های کشیده شده هماهنگی خاصی را با خطوط روی کاپوت و بدنه ایجاد کرده است.سپر جلو و مه شکن های طرفین آن درکنار خط و خطوط کشیده شده زیبایی خاصی را به خودرو بخشیده است. البته جلوپنجره ی بزرگ و پهن این مدل را نیز نباید فراموش کرد.حتی دو خط کشیده شده در وسط کاپوت نیز حس یک خودروی اسپرت را برای شما تداعی می کند.از هرطرف که به خودرو نگاه کنید جذابیت خاصی را شاهد هستید. قسمت انتهایی خودرو متفاوت تر از دیگر محصولات هیوندای طراحی شده است.چراغ های عقب نیز همانند نمونه فیس لیفت شده نسل قبلی به یکدیگر متصل شده اند. در طراحی کابین نیز سعی شده تا تمام قسمت ها بخصوص داشبورد کنسول مرکزی و حتی غربیلک فرمان با ظاهری متفاوت نشان داده شود. نسل قبلی که در بازار ایران خرید و فروش می شد از یک پیشرانه 3.4لیتری 6سیلندر با آرایش خورجینی برخوردار بوده است. اما درنسل جدید تنها پیشرانه‌ی عرضه شده در بازار ایران از نوع 3لیتری6سیلندر است. البته قوی‌ترین پیشرانه‌ای که برای آزرای نسل جدید درنظر گرفته شده است ازنوع 6سیلندرVشکل با 3.3لیتر حجم است. این پیشرانه قادر به تولید295 اسب بخار قدرت است. البته باوجود قوانین جدید ممنوعیت ورود خودروهای بالای2500سی‌سی دیگر نمی‌توان شاهد ورود مدل‌های جدید آزرا به بازار ایران باشیم.

 

دوبرابرل وکس تر از رقبا

کابین نسل جدید آزرا کاملا متفاوت شده است.داشبورد و کنسول مرکزی از طراحی جدید و اغوا کننده ای برخوردار است.داشبورد آزرا کاملا متقارن است. در مرکز آن یک نمایشگر لمسی رنگی 7اینچی تعبیه شده. در طرفین این نمایشگر نیز دریچه های ذوزنقه ای تهویه هوا درنظر گرفته شده است. در پایین این نمایشگر نیز دکمه های تنظیم سیستم صوتی و تصویری و DVD به همراه راهیاب ماهواره ای (GPS)  قرار دارد.برای تنظیم هوای داخل کابین و بهرمندی از سیستم تهویه اتوماتیک خوردو نیز می توانید از دکمه های قرار گرفته در پایین سیستم صوتی استفاده کنید که کاملا جدا از هم طراحی شده است.گرندجور نسل جدید به صورت استاندارد مجهز به گرمکن صندلی برای سرنشینان جلو و عقب است.البته برای مدل های فول نیز صندلی های جلو مجهز به سردکن هستند.پرده برقی عقب پرده های دستی جانبی کروزکنترل هوشمند صندلی‌های برقی با 10حافظه برای راننده و 8حافظه برای سرنشین کناری سقف پانورامیک محفظه خنک کننده و... از دیگر امکانات و تجهیزات مورد استفاده درون آزرای نسل است که در بسیاری از خودروهای هم ردیف این خودرو در لیست سفارشی قرار دارد.

بی صدا و با کیفیت                                               

آنچنان هم قلب تپنده ندارد.گرندجورهای 2012 وارد شده به کشور دارای پیشرانه 6سیلندر با آرایش Vشکل هستند. این پیشرانه ها دارای حجم دقیق 2999سی سی هستند.که نسبت به نسل قبلی به میزان 343سی سی حجم آنها کمتر است. البته بازهم باید به این نکته اشاره کرد که نمونه 2012 نیز مجهز به پیشرانه 3.4لیتری است اما وارد بازار ایران نشده است.نگه داشتن پدال ترمز و بعد از آن دکمه استارت! جعبه دنده 6سرعته را در حالت Dقرار می دهیم و با فشاری کوچک برروی ترمزدستی الکترونیکی حرکت خود را آغاز می کنیم.

 

شما سوار یک سدان لوکس خانوادگی شده‌اید. آسایش و ایمنی حرف اول را در این گونه خودروها می زند. پس نباید گوشهایتان را تیز کنید تا صدای سیستم اگزوز و پیشرانه را بشنوید.حتی در دورهای بالا صدای دلنشینی از پیشرانه نخواهید شنید. البته برای آنکه بتوانید از یک سواری اسپرت لذت ببرید می توانید یک کیت اگزوز اسپرت برای خودرویتان نصب کنید. در تمام مدت رانندگی عایق بندی بسیار خوب کابین باعث می شد تا صدای سیستم صوتی را چندان بلند نکنیم.

صندلی های چرم و طراحی داخل کابین بسیار لوکس و زیبا است. عبارتAZERA نیز برروی صندلی و پارکابی ها حک شده است. اگر هم تصادف کردید مطمینا 9ایربگ خودرو به کمک شما خواهد رسید.لازم بذکر است که نسل جدید آزرا از موسسه ایمنی‌NHTSA توانسته‌ 5 ستاره ایمنی را دریافت نماید. البته ترمز های ضدقفل ABS و EBD به همراه سیستم کنترل کشش (TCS) به شما این اطمینان را میدهد تا به راحتی با این خودرو در جاده های پرپیچ و خم رانندگی نمایید.

 

درابتدای مسیر وجود سرعت گیرهای مختلف تا حدودی از عملکرد خودرو را کاهش داد.اما نرم بودن سیستم تعلیق برای هرچهار سرنشین کاملا قابل قبول بود. طول4910 میلیمتری پهنای 1860میلیمتری و ارتفاع 1470 میلیمتری آزرا یک رانندگی شهری دلچسب برایتان به همراه دارد.پدال گاز و فرمان به خوبی تحت کنترل شما است.وزن خالص خودرو 1635 کیلوگرم است یعنی 15کیلوگرم سنگین تر از نسل قبلی. در حین انجام آزمایش وجود 4سرنشین باعث افزایش وزن خودرو شده بود. به همین خاطر دربسیاری از مواقع برای شتابگیری مکث جعبه دنده برای معکوس دادن قابل احساس بود.شاید بهتر بود نمونه های وارداتی آزرا به کشور از همان پیشرانه های 3.3لیتری 295اسب بخاری بهرمند می شدند.البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که نسل جدید هیوندای آزرا برای یک مسافرت شهری و طولانی مدت بسیار مناسب است. فاصله بین دومحو جلو و عقب با اندازه 2845 میلیمتر فضای بسیار خوبی را برای هر چهار سرنشین مهیا کرده است. فضایی که برای سرنشینان جلو تا حدودی بیشتر درنظر گرفته شده است.برای پارک کردن خودرو نیز علاوه بر وجود سنسورهای پارک می توانید از دوربین عقب نیز بهرمند شوید. درضمن آینه های جانبی آزرا میدان دید بسیار خوبی را برایتان فراهم می کند.

درکل اگر بخواهیم آزرای نسل جدید را با دیگر رقبا مقایسه کنیم باید اعتراف کرد که امکانات و تجهیزات درون این خودرو بسیار کامل و به روزتر است. حتی در مدل های نیمه فول این خودرو که فاقد رادار هستند این موضوع صدق می کند.

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین