لطفا منتظر بمانید...

کامارو ZL1، ژنرال پر افتخار آمریکا

کمپانی شورولت از نسخه جدید کامارو ZL1 رونمایی کرده است. اهداف اصلی از بهبود عملکرد این خودرو آماده کردن آن برای نمایش بهتر در پیست های مسابقه و جاده های پر پیچ و خم و باریک بود. ایجاد چنین تغییراتی در نسل جدید این خودرو اصلا کار راحتی نبود اما Oppenheiser ، رییس بخش تولید کامارو، با بهره بردن از تیم مهندسی قوی و پلت فرم مناسب توانست تغییرات مورد نظر را در این خودرو به عمل آورد. برای مثال قدرت ZL1 نسبت به مدل قبلی 70 اسب بخار افزایش یافته است و وزن مدل جدید به دلیل استفاده از پلت فرم Alpha نسبت به مدل قبلی 77 کیلوگر کمتر شده است.

با این تغییرات این خودرو توانسته است تا از رقیبانی مثل کادیلاک ATS و CTS-V سبقت بگیرد. در این خودرو از پیشرانه ی LT4 استفاده شده است که شباهت زیادی با پیشرانه ی استفاده شده در Corvette Z06 با قدرت تولیدی 650 اسب بخار و گشتاور تولیدی 880 نیوتن متر دارد. البته پیشرانه ی استفاده شده در Cadillac CTS-V با قدرت تولیدی 640 اسب بخار و گشتاور تولیدی 854 نیوتن متر نیز بی شباهت به این پیشرانه نیست. هر سه پیشرانه ی اشاره شده از نوع V8 و به حجم 6.2 لیتر هستند.

اگرچه پیشرانه ی استفاده شده در این خودرو به اندازه ی پیشرانه ی استفاده شده در Corvette Z06 قدرت و گشتاور تولید می کند ولی یک تفاوت اساسی با آن دارد. پیشرانه ی Z06 خیلی زود داغ می کند در حالی که برای حل این مشکل در کامارو از 11 مبدل حرارتی برای خنک کردن پیشرانه استفاده می شود که دو عدد از این مبدل ها برای خنک کردن سوپرشارژر 1.7 لیتری این خودرو درنظر گرفته شده است.

از دیگر تغییرات بارز ایجاد شده در نسل جدید کامارو استفاده از جعبه دنده ی جدید 10 سرعته ی اتوماتیک GM است. این جعبه دنده محصول مشترک کمپانی های شورولت و فورد است که برای اولین بار در این خودرو مورد استفاده قرار خواهد گرفت. البته این جعبه دنده ی 10 سرعته تنها گزینه ی موجود نیست و مشتریان می توانند از جعبه دنده ی 6 سرعته ی دستی به جای جعبه دنده ی 10 سرعته ی اتوماتیک استفاده کنند.

کامارو ZL1 برای اولین بار در سال 2012 توسط کمپانی شورولت معرفی شد مدل 2012 این خودرو دارای 580 اسب بخار قدرت بود و در مسابقه ای که در یک مسیر مستقیم با Shelby GT500 به قدرت 662 اسب بخار انجام داد به زودی تسلیم شد و از آن عقب ماند. صفر تا 100 کیلومتر مدل قبلی این خودرو 3.9 ثانیه و حداکثر سرعت در انتهای یک چهارم مایل به 116.6 مایل بر ساعت می رسید در حالی مدل جدید کامارو ZL1 با استفاده از پیشرانه ی جدید تمامی این ارقام را بهبود بخشیده است به طوری که در عرض 3.5 ثانیه از سرعت صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت شتاب می گیرد و سرعت آن در انتهای یک چهارم مایل به 201 کیلومتر بر ساعت می رسد.

این خودرو نه تنها در مسیرهای مستقیم بلکه در راه های پرپیچ و خم نیز عملکرد فوق العاده ای دارد. شورولت کاماروZL1 جدید یک دور پیست تست هندلینگ را در عرض 23.1 ثانیه تمام کرده است. برای مقایسه این خودرو با سایر رقیبانش باید بگوییم که خودروهایی مانند Shelby GT350R ، BMW M4 GTS و کامارو 1LE به مدت زمان 23.3 ثانیه برای اتمام یک دور این پیست زمان نیاز دارند. رکورد این پیست در اختیار پورشه 918 Spyder با مدت زمان 22.2 ثانیه است.

این خودرو قدرت خودش را در پیست مسابقه ای هم به رقیبانش نشان داده است. در تستی که در پیست مسابقه ای Willow Springs بر روی چند خودروی سوپراسپرت انجام شد نتایجی داشت که همه را حیرت زده کرد. کامارو ZL1 مجهز به جعبه دنده ی 6 سرعته ی دستی در زمان 1:26.16  از خط پایان گذشت و آمار سایر خودروها نیز به این شرح بود : 2017 ( Corvette Grand Sport (1:26.28) ، 2016 Mercedes-AMG GT S ( 1:27.04 ) ، 2015 Porsche Turbo S ( 1:27.17  و 2017 (McLaren 570S ( 1:27.21. اما خودروی کامارو ZL1 مجهز به جعبه دنده ی 10 سرعته ی اتوماتیک توانست در زمان 1:25.87 از خط پایان عبور کند و رکوردی خارق العاده را از خود بر جای بگذارد.

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین