لطفا منتظر بمانید...

Nikola One کامیون هیدروژنی در آمریکا

کمپانی آمریکایی Nikola مدت زیادی است که برروی پروژه خود با نام ONE در حال انجام آزمایش و تست های مختلف است. این کمپانی درنظر دارد تا این کشنده را با سوخت هیدروژنی تولید کند. Nikola One یک کشنده کوچک در کلاس 8 است. به همین علت ویژگی های آن با دیگر کشنده هایی که در جاده تردد می‌ کنند مشابه نیست. تفاوت این کشنده در بخش پیشرانه است که دیگر خبری از پیشرانه دیزل نیست.

در این مدل به جای یک کاپوت طولانی معمولی از یک کاپوت با شیب زیاد استفاده شده است که باعث بهبود یافتن دید راننده می شود. شیشه جلوی سراسری که تنها با یک ستون A از پنجره بزرگ کناری جدا شده است، تمام کابین را پوشش می دهد. این کشنده دارای یک سیستم دوربین 360 درجه می باشد. کابین به علاوه کاپوت و سپر تمامی از فیبر کربن درست شده است. که این کار به کم کردن وزن با وجود افزایش قدرت کمک می کند. اسکلت ماشین نیز از شاسی های مشابه سبکتر است. اسکلت One از استیل و آلومینویم ساخته شده است. به طور کلی One حدود 900 کیلوگرم از مدل های دیزیلی مشابه سبکتر است.

ورود به کشنده نیز متفاوت است. به جای یک در معمولی در سمت راننده و کمک راننده، One تنها یک در پشت صندلی راننده دارد. ارتفاع زیاد ورودی این امکان را به راننده های بلند قد هم می دهد تا به راحتی وارد کشنده شوند. One جلو بندی خاصی دارد که تا به حال در هیچ وسیله بزرگ دیگری دیده نشده است  این شامل یک سپر نزدیک به زمین است که یک پنجره مشبک بزرگ رادیاتور را برای خنک کردن سیستم انتقال قدرت نگه می دارد. چراغ هایی با روکش LED از ویژگی های جالب این مدل است که مانند نور در طول روز کار می کند.

در قسمت عقب، گلگیرها علاوه بر خاصیت آیرودینامیکی خود محورهای دوقلوی عقب را نیز پوشش می دهند. اجزای انتقال قدرت هیدروژنی در یک جعبه ی بزرگ در پشت کابین قرار دارد. و مجموعه ی باتری نیز زیر کابین قرار گرفته است.

یکی از بزنامه های آینده Nikola Motors ساخت Nikola Two که یک کشنده کوچک کوتاهتر و ارزان تر ولی با همان سیستم انتقال قدرت One به علاوه ی یک کابین با طراحی بروز، است. این کشنده برای استفاده در شهر و مسافت های کوتاه طراحی شده است. این مدل ظاهر معمولی تری دارد اما با این حال ویژگی های طراحی Nikola را نشان می دهد، مانند چرغ های LED جلو، پنجره مشبک بزرگ و یکپارچگی گلگیر های عقب. البته، جعبه سیاه در پشت کابین برای حمل سوخت هیدروژنی درنظر گرفته شده است.

طراحی داخلی

به دلیل طراحی منحصر به فرد کابین کشنده One، مزایای فضای داخلی آن حدود 30 درصد بیشتر از یک کابین خواب استاندارد است. سقف بلند و کف کم ارتفاع امکان راه رفتن به صورت عادی و صاف را به شما می دهد. دو تخت با اندازه استاندارد امکان رانندگی تیمی را فراهم می کند. از ویژگی های مدرن فضای داخلی می توان به یخچال و فریزر، یک قفسه بزرگ، یک مایکروفر، میز کامپیوتر، یک تلوزیون LED 4K اپل، و تعدادی دوشاخه 12 و110 ولتی در اطراف، اشاره کرد.

راننده در پشت فرمان می تواند از دو صفحه نمایش مجزا استفاده کند. صفحه نمایش 10 اینچی اول برای نشان دادن سطح باتری، کیلومتر شمار، کیلومتر شمار سفر، درجه حرارت مایع خنک کننده، ولت متر، ساعت، مسافت باقیمانده، سطح سوخت، نورهای دما بالا و چراغ یادر آوری کمربند است. صفحه نمایش 21 اینچی دیگر نیز نشان دهنده GPS، آهنگ، کنترل HVAC و برنامه اختصاصی Nikola motors است.  این کشنده همچنین دارای WIFI و 4G LTE است که می تواند به وسیله اینترنت بسیاری از برنامه و نرم افزارهای کشنده را بروزرسانی کند.

سیستم موتور وحرکت

Nikola One از یک باتری لیتیومی بزرگ 320 کیلوواتی که به شش عدد موتور 800 ولتی AC  قدرت می دهد، استفاده می کند. سلول سوختی هیدروژنی به عنوان یک توسعه دهنده عمل می کند و هنگامی که سطح باتری ها کاهش یافت آن ها را شارژ می کند. این سیستم قدرت 1000 اسب بخاری و 2000 پوند بر فوت گشتاور تولید می کند که بهOne  اجازه می دهد که سریعتر از وسایل نقلیه هم اندازه خود حرکت کند.

در واقع One می تواند در 30 ثانیه به 60 مایل در ساعت با وجود بار کامل برسد. نصف زمانی که سایر کشنده های کوچک معمولی نیاز دارند. همچنین One می تواند در شیب 6 درجه با سرعت 65 مایل بر ساعت با بار کامل حرکت کند. حتی قوی ترین کشنده توربو دیزل در این شرایط 15 تا 20 مایل بر ساعت از سرعتش کم می شود.

موتورها نیز به عنوان ترمز عمل می کنند، قدرت را از چرخ ها به عنوان یک ترمز احیا کننده می کشند. که این باعث می شود صدای ترمز موتورهای قدیمی دیزلی از بین برود، در حالی که با یک پوسته پهن از ترمزهای هوا محافظت می کند. همچنین Nikola  مدعی است که ترمزهای دیسکی برای 500000 مایل باقیمانده تا خدمات طراحی شده است.گذشته از این ویژگی های مثبت، طول خط ترمز بیش از 10 متر کاهش یافته است.از لحاظ اقتصادی، Nikola مدعی است One می تواند با استفاده از مخزن هیدروژنی و باتری خود به اندازه ای برابر 15 mpg برسد. که این ممکن است بسیار مناسب به نظر نرسد ولی این دو برابر آنچیزی است که کشنده های دیزیلی با بار، به آن می رسند.

به دلیل این که هریک از 6 چرخ این کشنده یک موتور الکتریکی مخصوص به خود را دارند، کامپیوتر و سیستم کشنده می تواند در شرایط لغزنده و پیچیدن به هر یک از چرخ ها یک گشتاور مخصوص بدهد. ثبات One به لطف مرکز ثقل پایین آن بسیار افزایش یافته است. این چیزی است که در مورد کشنده های دیزلی صدق نمی کند.

یکی دیگر از اولین ها که Nikola One آن را دارد، سیستم تعلیق مخصوص هر چرخ است. بیشتر کشنده های کوچک یک محور میله مانند در جلو و یک محور در عقب دارند. فنرهای عظیم و تخت باعث می شود که کشنده هنگام رانندگی خشن باشد. سیستم تعلیق One باعث شده است که با وجود بار کامل، این وسیله راحت تر و نرم تر بشود.

در زمان نیاز به سوختگیری، کافی است راننده یکی از 56 ایستگاه سوخت Nikola در آمریکا را پیدا کند و مخزن هیدروژن خود را پر کند. این فرایند 10 الی 15 دقیقه زمان می برد و برای یک میلیون مایل اول رایگان است. شرکت نیکولاموتورز ادعا کرده که تا به حال حدود 7000 سفارش برای این کشنده دریافت کرده است.

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین