لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :2 دقيقه

تهویه دوگانه یا کولر دوال خودرو چیست؟

 

خیلی از ما تجربه این را داشته‌ایم که هنگام سواری، با دیگر سرنشینان خودرو سر دمای داخل کابین اختلاف نظر داشته باشیم. بعضی‌ها دمای بالاتری دوست دارند و بعضی‌ها دوست دارند تجربه خنک‌تری داشته باشند. احتمالا شما هم دیده‌اید که برخی اوقات در حالی که بخاری خودرو برای یکی از سرنشینان روشن است، یکی دیگر از سرنشینان پنجره را باز کرده است تا کمی خنک شود. حالا سیستمی را تصور کنید که به سرنشینان اجازه می‌دهد دمای مورد نظر خودش را انتخاب کند. این سیستم، همان تهویه دوگانه یا کولر دوال خودرو است.

 

 

تهویه دوگانه چیست؟

 

تهویه دوگانه یا کولر دوال خودرو چیست

 

اگر اخیرا خودروهای مختلف را بررسی کرده باشید یا قصد خرید خودرو دارید، احتمالا در بررسی‌های خود با این عبارت، یعنی تهویه مطبوع دوگانه یا کولر دوال ماشین مواجه شده‌اید. این عبارت، یعنی Dual Zone Climate Control یعنی خودرو سیستم تهویه مطبوع پیشرفته‌ای دارد که این امکان را فراهم می‌کند که راننده و سرنشین کناری هرکدام به صورت جداگانه سیستم تهویه خود را مطابق میل خود تنظیم کنند. یعنی تهویه خودرو دو بخش مجزا دارد که می‌تواند به صورت مستقل، هوایی با درجه گرمی یا سردی متفاوت به سمت راننده و سرنشین بفرستد.

 

آیا سیستم‌های پیشرفته‌تری هم وجود دارند؟

 

تهویه دوگانه یا کولر دوال خودرو چیست

 

بله، بعضی از سازنده‌ها، به خصوص سازنده‌های خودروهای لوکس، یک قدم فراتر رفته‌اند و تهویه مطبوع سه‌گانه (Tri Zone) یا چهارگانه (Quad Zone) را هم به خودروهای خود اضافه کرده‌اند. در این سیستم‌ها، سرنشینان عقب نیز می‌توانند جداگانه دمای مورد نظر خود را انتخاب کنند و دریچه‌های هوای مخصوص و مستقلی برای سرنشینان عقب هم در نظر گرفته شده است. معمولا سیستم سه‌گانه برای خودروهای دو ردیفه به کار می‌رود (دو تهویه مستقل جلو و یک تهویه مستقل عقب) و سیستم چهارگانه در خودروهای سه ردیفه به کار می‌رود (دو تهویه جلو، یکی در ردیف دوم و یکی در ردیف سوم).

 

 

تهویه مطبوع دوگانه چطور کار می‌کند؟

 

تهویه دوگانه یا کولر دوال خودرو چیست

 

سیستم کولر دوال خودرو در خودروهای مختلف ساز و کار مختلفی دارد و معمولا هر سازنده‌ای روش منحصر به فرد خودش در طراحی این سیستم را دارد، اما معمولا اجزای این سیستم‌ها یکسان است: استفاده از سیستم‌های کنترل مستقل برای تهویه و گرمایش و سرمایش برای سرنشینان مختلف، استفاده از سنسورهای دمای مجزا برای هر سرنشین، مسیرهای خروجی هوای مستقل برای سرنشینان مختلف و در نهایت دریچه‌های خروجی هوا. برای مثال بد نیست بدانید لکسوس LX570 مجهز به ۲۸ خروجی هوای مختلف است.

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین