لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :6 دقيقه

اولین تجربه رانندگی با هیوندای سوناتا ۲۰۲۰

 

هیوندای سوناتا ۲۰۲۰ آغازگر نسل هشتم سدان سایز متوسط هیوندای خواهد بود و تغییرات آن نسبت به تمام نسل‌های پیشین بیشتر بوده است. اگرچه کراس‌اوورها و شاسی‌بلندها سهم سدان‌های سایز متوسط از بازار را بسیار کم کرده‌اند، اما هیوندای هنوز باور دارد که سدان‌ها ارزش سرمایه‌گذاری دارند. در این مقاله به بررسی اولین تجربه رانندگی با هیوندای سوناتا ۲۰۲۰ در خیابان‌ها و پیست مسابقه می‌پردازیم.

زمانی که اولین بار هییوندای سوناتا ۲۰۲۰ به نمایش درآمد، توجه زیادی به آن جلب شد. سوناتا ۲۰۲۰ خودرویی زیبا و بود که البته نظرها در مورد آن کمی متفاوت بودند. سانگ‌یاپ لی مدیر طراحی هیوندای که پیش از این در بنتلی و جنرال موتورز طراح خودرو بوده است می‌گوید بازار خودروهای سدان در حال کوچک شدن است، آیا باید ما هم مثل سه خودروساز بزرگ آمریکا از تولید سدان فاصله می‌گرفتیم و بیشتر روی شاسی‌بلند تمرکز می‌کردیم؟ ما تصمیم گرفتیم خلاف جریان عمل کنیم و سدان‌های برجسته‌تری بسازیم. به نظر ما همیشه برای این خودروها بازار وجود دارد.

 

 

طراحی هیوندای سوناتا ۲۰۲۰

 

sonata 2020

sonata 2020

 

طراحان هیوندای به خوبی توانسته‌اند ویژگی‌های یک خودروی لوکس را با این سدان اقتصادی ترکیب کنند. از نمای جلویی شاهد شباهت‌هایی به استون مارتین هستیم و تناسب در طراحی به خوبی رعایت شده است. به لطف پلتفرم جدید، این خودرو نسبت به نسل فعلی هیوندای سوناتا ۲ اینچ عریض‌تر است. از ویژگی‌های جذاب طراحی هیوندای سوناتا ۲۰۲۰ می‌توان به نوار کرومی رنگی اشاره کرد که از پایین چراغ‌های جلو تا انتهای کاپوت امتداد پیدا کرده است و هنگامی که خودرو روشن است، برق می‌زند. هیوندای به این زبان طراحی جدید خود Sensual Sportiness می‌گوید.

هیوندای به خوبی آگاه است که برخی خریداران ممکن است در مقابل این طراحی برجسته و چشمگیر جبهه بگیرند، اما آن‌ها بر این باور هستند که اگر قرار است سدان‌های سایز متوسط زنده بمانند، باید بتوانند خریداران جوان‌تر را جذب کنند یا حداقل کاری کنند که سوناتای جدید چشم کسانی را که به سراغ خودروهای عادی مثل سوناتا نمی‌روند بگیرد.

 

 

طراحی داخلی هیوندای سوناتا ۲۰۲۰

 

sonata 2020

 

هنگام رانندگی با هیوندای سوناتا ۲۰۲۰ خیلی زود معلوم می‌شود که هیچ خودرویی در این کلاس به جز مزدا ۶ جدید، توان رقابت با تجربه رانندگی لوکس هیوندای سوناتا ۲۰۲۰ را ندارد. وقتی وارد خودرو می‌شویم با طراحی داخل یکپارچه، تمیز و مدرن مواجه می‌شویم. مدلی که در این مقاله به بررسی آن پرداخته‌ایم مجهز به یک صفحه نمایش ۱۲.۳ اینچی (مشابه نمایشگرهای جدید مرسدس) بود که در دل یک داشبورد راننده محور با طراحی منحنی شکل قرار گرفته است. نمایشگر پشت آمپر هم ۱۰.۲ اینچی است. سیستم چندرسانه‌ای هیوندای سوناتا ۲۰۲۰ بسیار کاربرپسند است و کار با آن فوق‌العاده راحت است.

طراحی فرمان تغییر کرده است، دریچه‌‌های هوا باریک‌تر شده‌اند و از تریم مشکی‌، کروم و چرم مصنوعی با کیفیت در قسمت‌های مختلف کابین استفاده شده است که در کنار صندلی‌های چرمی کابین را خیلی لوکس و زیبا کرده‌اند. کنسول میانی از پلاستیک سخت و خشک ساخته شده است و کیفیت این قسمت با بقیه کابین اختلاف زیادی دارد. جزئیات زیادی در طراحی داخلی هیوندای سوناتا ۲۰۲۰ هستند که باعث شده‌اند داخل کابین این خودرو لوکس‌تر از انتظار باشد. اکثر قسمت‌های داخل کابین نرم هستند و کیفیت دوخت صندلی‌ها مشابه خودروهای لوکس خیلی گران‌قیمت‌تر است.

 

sonata 2020

 

به جای دنده، دکمه‌هایی روی کنسول قرار گرفته‌اند و این اجازه می‌دهد فضای بیشتری برای چیزهایی مثل شارژر بدون سیم و پورت USB ایجاد شود. دمای درون خودرو از طریق یک گیره گرد مانند خودروهای آئودی تنظیم می‌شود. طراحی داخلی قسمت عقب نیز جذاب است، فضای کافی برای پاها و سر سرنشینان وجود دارد و دو سرنشین بالغ راحت می‌توانند از سواری خود با هیوندای سوناتا ۲۰۲۰ لذت ببرند.

 

مشخصات فنی و آزمایش رانندگی

مدل مورد بررسی، یکی از مدل‌هایی بود که در کره عرضه می‌شوند و مجهز به یک موتور چهار سیلندر ۲.۰ لیتری و یک گیربکس اتوماتیک شش سرعته بود. با این پیکربندی، هیوندای سوناتا ۲۰۲۰ می‌تواند ۱۵۸ اسب‌بخار قدرت و ۱۹۶ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. در بهترین حالت می‌توان گفت این موتور قدرتمند نیست و تاخیر واضحی بین فشردن پدال گاز و سرعت گرفتن موتور وجود دارد. خوشبختانه نسخه‌های قدرتمندتری از این خودرو عرضه خواهند شد. مثلا در آمریکا این خودرو با یک موتور ۲.۵ لیتری عرضه می‌شود که می‌تواند ۱۹۱ اسب‌بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

زمانی که شتاب‌گیری آغاز می‌شود، هیوندای سوناتا ۲۰۲۰ خودروی پرشتاب و چابکی است و ترمزها عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند. در نسخه کره‌ای عملکرد سیستم تعلیق کمی خشک است اما احتمالا این سیستم تعلیق در نسخه‌های اروپایی و آمریکایی تغییر خواهد کرد. اگرچه فرمان الکتریکی این خودرو سبک است، اما دقیق و قابل اطمینان است.

 

 

هیوندای سعی کرده است سطح صدا، لرزش و سختی (NHV) خودرو را کاهش دهد اما همچنان میزان قابل توجهی از سر و صدای جاده و باد در سرعت‌های بالا وارد کابین می‌شود. در هیوندای سوناتا ۲۰۲۰ از یک سیستم نقطه کور جدید استفاده شده است. با روشن کردن راهنمای چپ یا راست، به صورت خودکار دوربین نقاط کور سمت‌های چپ یا راست روی نمایشگر به نمایش درمی‌آیند و زمانی که دور زدن تمام شود، دوباره نمایشگر به حالت پیش‌فرض خود برمی‌گردد، ویژگی که تنها در برخی خودروهای گران‌تر وجود دارد.

تجهیزات ایمنی به کار رفته در این خودرو هم با در نظر گرفتن قیمت حقیقتا جذاب است. آخرین نسخه از سیستم کروز کنترل قابل تنظیم هیوندای در سوناتا ۲۰۲۰ به کار گرفته شده است و همچنین یک سیستم ترمز اضطراری هم در نظر گرفته شده است. سیستم کمکی حرکت بین خطوط هم بسیار هوشمند است و از آزار دهنده بودن رانندگی در ترافیک کم می‌کند. مثل سیستم کمکی شرکت ولوو، این سیستم می‌تواند برای مدت کوتاهی وظایف راننده را به عهده بگیرد هرچند هیوندای چنین کاری را توصیه نمی‌کند. در آزمایش‌ها مشخص شد که می‌توان بین ۱۵ تا ۲۵ ثانیه فرمان را رها کرد و پس از آن خودرو به راننده هشدار می‌دهد که کنترل را به عهده بگیرد. در شرایط مناسب‌تر با ترافیک کمتر می‌توان انتظار داشت این سیستم مدت بیشتری خودرو را هدایت کند.

هیوندای سوناتا ۲۰۲۰ اواخر سال جاری وارد بازار خواهد شد. این خودرو با داشتن ظاهری جدید، شیک و لوکس و همچنین طراحی یکپارچه و جذاب داخلی می‌تواند به سگمنت خودروهای سدان سایز متوسط جان ببخشد. هیوندای سوناتا جدید مجهز به طیفی متنوع از موتورها و پیشرانه‌ها است تا برای همه سلیقه‌ها گزینه‌ای فراهم کند.

 

sonata 2020

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین