لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :5 دقيقه

نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۹: بهترین‌ها و بدترین‌ها (بخش اول)

 

هر سال در نمایشگاه خودروی ژنو، بعضی از عجیب‌ترین و جذاب‌ترین ابرخودروها به نمایش درمی‌آیند و نمایشگاه سال ۲۰۱۹ هم از این قانون مستثنی نیست. بوگاتی، کوئنیگزگ، بوگاتی، پینینفارینا و دیگر شرکت‌ها بهترین، پیشرفته‌ترین و قدرتمندترین خودروهای خود را به این نمایشگاه آورده‌اند.

اگرچه در سراسر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی یا درباره خودروی ۱۸ میلیون دلاری بوگاتی یا خودروی کوئنیگزگ که می‌تواند ۴۸۲.۸ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد صحبت می‌شد، اما این خودروهای کمتر دیده شده از شرکت‌های کمتر معروف بودند که بیشترین تاثیر را در این نمایشگاه گذاشتند. در این مقاله به بررسی بهترین و بدترین خودروهای نمایشگاه خودروی ژنو می‌پردازیم.

 

 

 

 

 

بدترین: خودروی مفهومی استون مارتین لاگوندا

 

نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۹

 

شاید خودروی مفهومی استون مارتین لاگوندا نشان بدهد که این شرکت برای شاسی‌بلندهای آینده خود چه برنامه‌ای دارد، اما نمی‌توان در این مورد مطمئن بود چون استون مارتین به عکاسان و خبرنگاران و متخصصان خودرو اجازه نداده بود از حد معینی بیشتر به این خودرو نزدیک شوند! تمام تصاویر منتشر شده از این خودرو با لنزهای عریض گرفته شده که زوایا و خطوط آن را به هم می‌ریزند. با دیدن عکس‌های منتشر شده از سوی خود استون مارتین بهتر می‌توان در مورد این خودذرو قضاوت کرد اما باز هم این خودرو خیلی تاثیرگذار نیست. خودروسازان لوکس کار سختی برای ترجمه زبان طراحی خود به ابعاد شاسی‌بلندها دارد و این کار برای استون مارتین سخت‌تر هم هست چون با توجه به طراحی فوق‌العاده خودروهایشان، انتظارها از آن‌ها بسیار بالاست.

 

بهترین: خودروی مفهومی فولکس‌ واگن آی‌دی باگی

 

نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۹

 

نگاهی به این خودروی مفهومی فولکس واگن بیندازید و ببین چقدر تحسین‌برانگیز است. حتی با وجود خودروهایی با قدرت‌های دیوانه‌کننده (۱۹۰۰ اسب‌بخار) یا سرعت شگفت‌آور (۴۸۲ کیلومتر بر ساعت)، خودروی الکتریکی فولکس‌ واگن یکی از بهترین خودروهای نمایشگاه است. این خودرو در ندارد، سقف ندارد (البته یک سقف نرم جمع‌شونده در نظر گرفته شده است) و موتور بنزینی هم ندارد. قدرت این خودرو از یک جفت موتور الکتریکی تامین می‌شود که ۲۰۱ اسب‌بخار نیرو و ۳۴۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این خودروی کوچک با داشتن چرخ‌های بزرگ ۱۸ اینچی مناسب برای مسیرهای آفرود و ارتفاع زیاد از سطح زمین آماده تردد در مسیرهای ناهموار آفرود است.

 

 

 

 

بدترین: مزدا CX-30

 

نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۹

 

نمایشگاه خودروی ژنو را بخاطر خودروهای سوپراسپرت و ابرخودروها می‌شناسند، بنابراین کمی عجیب بود که مزدا تصمیم گرفت از کراس اوور جدیدش مزدا CX-30 در این نمایشگاه رونمایی کند. این کراس‌اوور مرتفع و سنگین جایی بین مزدا CX-3 کوچک و مزدا CX-5 بزرگ قرار می‌گیرد. معمولا به اینجور خودروها به اشتباه کراس‌اوور کوپه گفته می‌شود، و این کراس‌اوور سایز متوسط خطاهای زیادی دارد. نام‌گذاری این خودرو کمی عجیب است، منطقا باید اسم این خودرو مزدا CX-4 می‌شد، اما مزدا در حال حاضر یک کراس‌اوور با این نام در چین عرضه می‌کند. حجم پلاستیک به کار رفته در طراحی این خودرو هم بسیار زیاد است. ابعاد و طراحی آن هم اشکالات زیادی دارد. امیدواریم این خودرو لااقل مثل اکثر خودروهای مزدا، سواری جذابی داشته باشد.

 

بهترین: پینینفارینا باتیستا (Pininfarina Battista)

 

نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۹

 

شیوه بهتری برای معرفی یک شرکت جدید در صنعت خودرو وجود ندارد. پینینفارینا از ژنو اولین خودروی تولیدی خود را با نام باتیستا معرفی کرد. این اسم به یاد بنیان‌گذار این شرکت باتیستا پینین فارینا انتخاب شده است و این خودرو قوی‌ترین خودروی تولید انبوه ایتالیایی تاریخ است. اگرچه دفتر اصلی این شرکت در مونیخ است اما بخش اصلی از تیم ساخت آن در تورین ایتالیا مستقر هستند بنابراین باید این خودرو را ایتالیایی دانست. این خودرو با ۱۸۷۴ اسب‌بخار قدرت و ۲۳۰۰ نیوتن‌متر گشتاور، باعث شرمساری جدیدترین و پیشرفته‌ترین ابرخودروها مثل کوئنیگزگ جسکو و بوگاتی لا وویچر نوآر می‌شود. اگر قدرت برایتان اهمیت ندارد، شاید شتاب صفر تا صد کیلومتر زیر ۲ ثانیه این خودرو نظرتان را جلب کند. جالب است که این یک خودروی تولید انبوه و کارخانه‌ای است و نه یک خودروی مفهومی با موتور موشک!

 

 

بدترین: گینتا آکولا (Ginetta Akula)

 

نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۹

 

اگر یک چیز این خودرو دوست‌داشتنی باشد، رویکرد سنتی آن است. در دوره خودروهای هیبریدی و موتورهای الکتریکی، این خودرو مجهز به یک موتور سنتی بزرگ V8 و یک گیربکس شش سرعته است. تا اینجا مشکلی وجود ندارد. اما چرا طراحی این خودرو تا این حد بد است؟ طراحی تکراری این خودرو انگار از روی قالب خودروهای دو در اسپرت طراحی شده است و انگار یک باله پشت غیرفابریک روی آن نصب شده است. در ضمن در سال ۲۰۱۹، موتوری با قدرت تقریبی ۶۰۰ اسب‌بخار برای یک بدنه ۱.۱۵ تنی اصلا جذاب به نظر نمی‌رسد.

 

بهترین: خودروهای هیبریدی پلاگ این جیپ

 

نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۹

 

در نمایشگاه خودروی ژنو از نظر عملکرد و قدرت هیچ کم و کسری وجود ندارد. اکثر خودروها ۱۰۰۰ اسب‌بخار قدرت دارند ولی فقط عده خیلی اندکی از افراد ثروتمند هستند که می‌توانند سراغ این خودروهای بیش از حد گران و بیش از حد لوکس و بیش از حد قدرتمند بروند. اما خودروهایی مثل جیپ کامپس هیبریدی و جیپ رنگید هیبریدی هستند که تاثیر پررنگ‌تری روی صنعت خودرو دارند. این دو خودروی هیبریدی جدید آغاز یک روند جدید در صنعت خودرو هستند، خودروسازان شروع به اضافه کردن موتورهای الکتریکی کاربردی به خودروهایی هستند که خریداران معمولی به آن‌ها علاقه دارند.

 

بدترین: هیسپانو سویزا کارمن

 

نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۹

 

اگر قرار است برند هیسپانو سویزا دوباره متولد شود، باید طراحی خودروهای آن‌ها خیلی بهتر از کارمن باشد. اگرچه این خودرو آمار فنی جذابی دارد (۱۰۰۵ اسب‌بخار قدرت و طی ۳۹۹ کیلومتر مسافت تنها با یک بار شارژ)، اما حتی اگر این خودرو بتواند سرطان را درمان کند یا مشکل تغییرات آب و هوایی سیاره زمین را حل کند، باز هم آنقدر طراحی بد و زشتی دارد که کسی حاضر به خرید آن نخواهد شد. انگار طراحان آن با خودشان گفته‌اند آئودی زشت و بدقواره ویل اسمیت در فیلم I Robot را به یاد دارید؟ خب اجازه بدهید یک نسخه زشت‌تر از آن طراحی کنیم.

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین