لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :4 دقيقه

هد آپ دیسپلی چیست؟

 

هد آپ دیسپلی چیست؟

امروزه همه ی خودرو سازان به دنبال راهی هستند که بتوانند مشتریان خود را به هر نحوی راضی نگه دارند. یکی از همین راه ها اضافه کردن امکانات کاربردی است. یکی از امکاناتی که امروزه خودروسازان در حال گسترش آن هستند، سیستم هدآپ (HUD-Display) است که احتمالا نام آن را شنیده‌اید، خصوصا اگر ماشین‌های لوکس‌تر را بررسی کرده باشید، به احتمال خیلی زیاد با سیستم هدآپ دیسپلی مواجه شده‌اید. در این مقاله به معرفی این آپشن می‌پردازیم و نگاهی می‌کنیم به این که این آپشن چطور روی تجربه رانندگی تاثیر می‌گذارد.

 

در ویدیوی زیر کارکرد هدآپ دیسپلی شرح داده شده است. پیشنهاد می کنیم قبل از خواندن باقی متن آن را تماشا کنید:

 

 

 

 

کار این سیستم این است که یک سری اطلاعات را بر روی شیشه ی جلوی خودرو نمایش دهد. حال کاربرد  این سیستم در هر شرکتی فرق می کند و ممکن است هر کدام اطلاعات خاصی را نشان دهند. البته این سیستم به جز زیبایی، ایمنی خودرو را نیز بالا می برد. شما در پشت فرمان ناگریز مجبور هستید هر از چند گاهی چشم از جاده بردارید و به صفحه کیلومتر و یا صفحه نمایش خود برای سیستم صوتی و یا GPS نگاهی بیندازید. حال هدآپ آمده تا دیگر نیازی نباشد چشم از جاده بردارید و همه ی اطلاعات را در شیشه ی جلویی به شما نمایش می دهد.

 

 

هدآپ برای اولین بار توسط جنرال موتورز استفادع شد و بر روی پونتیاک گرند تریکس نصب شد. البته تا پیش از آن این سیستم در هواپیماهای جنگی مورد استفاده قرار می گرفت که به نوعی این تکنولوژی از آنها کپی برداری شده است. حال امروزه این سیستم در حال گسترش است و همه ی خودرو سازارن در تلاش هستند تا از این سیستم بر روی خودروهای خود استفاده کنند.

 

 

شاید به نظر برسد که این سیستم زیادی لوکس و شیک است و چندان کاربردی نیست. به همین دلیل چند نوآوری و امکان تازه چنین سیستمی را بررسی کرده‌ایم تا ببینید وجود چنین آپشنی روی خودرو چه کمکی به تجربه رانندگی می‌کند.

 

۱. حذف صفحه نمایش وسط کنسول

حقیقتا صفحه‌ نمایش‌های خودروهای جدید که روی کنسول قرار می‌گیرند از آپشن‌های جذاب خودروهای امروزی هستند. اما کار با آن‌ها یعنی راننده باید به جای جاده، نگاهی به آن صفحه نمایش داشته باشد. با فراگیر شدن استفاده از هد آپ دیسپلی و پیشرفت فناوری‌های مربوط به آن، کم کم می‌توان راننده را از کنسول وسط که باعث کاهش توجه راننده به مسیر می‌شود، بی‌نیاز کرد. این یعنی راحتی بیشتر به همراه ایمنی بیشتر. این در زیبایی خودرو نیز موثر خواهد بود.

 

 

۲. کنترل با حرکت دست

استفاده از حرکت دست برای کنترل صفحه نمایش یعنی تسلط بیشتر راننده روی رانندگی و در نتیجه ایمنی بیشتر. سیستم‌های کنترل با حرکت دست بسیار راحت و در دسترس‌تر هستند و نیازی نیست تا برای کار با صفحه نمایش، خم شوید یا فرمان را رها کنید. با چنین سیستمی می‌توان تنها با حرکت دادن دست مقابل سنسورهای سیستم هدآپ دیسپلی، با گزینه‌های مختلف این سیستم کار کرد.

 

 

۳. تمرکز سریع‌تر

برای استفاده از صفحه نمایش یا آپشن‌های مختلف خودرو راننده باید در حین حرکت چند لحظه‌ای چشم از جاده بردارد. با سیستم هد آپ دیسپلی راننده می‌تواند همزمان با نگاه به روبرو، اطلاعات خودرو را نیز ببینند. قطعا این کار هم نیازمند توجه است اما راننده با سرعت خیلی بیشتری می‌تواند دوباره روی مسیر متمرکز شود، چون فاصله‌ای بین اطلاعات نمایش داده شده و مسیر پیش رو وجود ندراد.

قبل از سال 2012 هدآپ فقط سرعت و دور موتور و در اندکی از خودروها شماره ی دنده را نشان میداد. اما در سال 2012 شرکت Pioneer این سیستم را متحول کرد. هدآپ جدید علاوه بر اطلاعات گذشته، اطلاعاتی همچون سیستم صوتی، اطلاعات تلفن همراه و GPS را نشان میدهد.شرکت Pioneer امروزه تبدیل به بزرگ­ترین شرکت تولید هدآپ شده است که این سیستم را به کمپانی های خودرو سازی میفروشد.

 

 

یکی از بزرگ ترین پیشرفت ها هدآپ نشان دادن جاده در مواقع هوای مه آلود است. همین امر سبب شده تا هدآپ به یکی از پرکاربرد ترین سینسم ها تبدیل شود.

 

 

 

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین