لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :5 دقيقه

آیا پای لادا به بازار ایران می‌شود؟ خودروساز روسی در راه ایران

 

تاریخچه شرکت لادا

لادا یکی از برندهای شرکت خودروساز روسی آوتواز (AvtoVAZ) است که خود یکی از زیرمجموعه‌های گروه رنو است. این شرکت از سال ۱۹۷۰ مشغول تولید خودرو است. اولین خودروهای لادا با کمک کمپانی فیات طراحی شدند و تحت برند ژیگولی (Zhiguli) فروخته می‌شدند. زمانی که نوبت به صادرات این خودروها رسید، به دلیل سخت بودن تلفظ کلمه ژیگولی و همچنین شباهت آن به کلمه ژیگول تصمیم گرفته شد نام این کمپانی تغییر پیدا کند.

برند لادا در سال ۱۹۷۳ برای اولین بار به کار رفت و پس از آن تبدیل به برند اصلی شرکت آوتواز شد. کلمه لادا بازی با کلمه لادیا بود که به نوعی از کشتی‌های وایکینگ‌ها اطلاق می‌شد. این خودرو در روسیه بسیار محبوب است و در در کشورهایی که پس از سقوط شوروی شکل گرفتند نیز حضور گسترده‌ای دارد. خودروهای لادا بسیار اقتصادی و ارزان هستند.

اولین خودرویی که توسط این شرکت تولید شد VAZ-2101 بود که نسخه اقتصادی‌تری از فیات ۱۲۴ محسوب می‌شد. این خودرو بدنه‌های فولادی سنگین‌تری داشت و قطعات آن تقویت شده بودند تا بتوانند در جاده‌های ناهموار و سرمای شدید شوروی عملکرد مناسبی داشته باشند.  

 

 

لادا در ایران

 

یکی از دلایل موفقیت برند لادا این بود که چون در کشورهای شوروی سابق دسترسی به قطعات خودرو بسیار محدود بود، خودروهای لادا طوری طراحی می‌شدند که استهلاک بسیار کمی داشته باشند و خود مالک بتواند به سادگی آن‌ها را تعمیر کند.

خودروهای لادا در برخی کشورهای کمتر توسعه یافته اروپایی، کانادا و آمریکای جنوبی محبوبیت زیادی داشتند چون گزینه‌هایی ارزان و قابل رقابت با خودروهای داخلی این کشورها بودند. فروش خودروهای این برند در کشورهای خارجی بسیار محبوب بود و دسترسی این برند تا کشوری مثل نیوزلند توسعه پیدا کرده بود.

لادا حالا بخشی از گروه رنو است که حاصل همکاری مشترک رنو و نیسان است. روسیه به یکی از بزرگترین بازارهای خودرو تبدیل شده است و طبق گفته‌های برخی منابع حتی از کشوری مثل آلمان، بازاری داغ‌تر دارد. لادا بعد از تغییرات گسترده ساختاری در سال ۲۰۱۵ مجددا به عنوان یک تولید کننده خودروهای مطرح وارد بازار شد. از جمله محصولات جدید شرکت لادا می‌توان به سامارا و سامارا ۲، کالینا، پریورا و سیلوئت اشاره کرد که آخری با همکاری مشترک شرکت پورشه تولید شده است.

 

لادا در ایران

 

لادا به ایران بازمی‌گردد؟

لادا تقریبا ۴۰ سال پیش در کنار خودروهایی مثل فیات، ژیان و شورلت در بازار ایران حضور داشت اما کم کم خودروهای این شرکت از رده خارج شدند. حالا مدیر سیاست‌گذاری منطقه‌ای و بین‌المللی سازمان فناوری‌های پیشرفته روسیه اعلام کرده است که شرکت آوتواز، مالک لادا، در حال مذاکره با ایران برای ساخت و عرضه خودروهای لادا در ایران است. این شرکت در مصر خط مونتاژ دارد و خودروهایش در کشورهای مختلفی از جمله ترکیه، تونس، شیلی و کوبا عرضه می‌شوند.

 

 

آیا خودروسازان چینی ایران را ترک می‌کنند؟

این روزها بخش زیادی از بازار خودروی ایران در اختیار خودروسازان چینی است که از تحریم‌ها و محدودیت‌های بازار خودروی ایران حداکثر استفاده را کرده‌اند تا محصولات خود را در بازار ایران عرضه کنند. چری، جک، لیفان، بی وای دی، جیلی، ام جی، برلیانس و چانگان تنها بعضی از این برندها هستند.

 

لادا در ایران

 

اما تیراژ تولید خودروهای چینی در ماه‌های اخیر کاهش شدیدی داشته است. از یک سو این شرکت‌ها برای تامین قطعات مشکل دارند و از سوی دیگر تحریم‌های آمریکا این شرکت‌ها را ترسانده به طوری که برخی از آن‌ها خیلی جدی خروج از ایران را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

به عنوان مثال چری که محصولاتش در ایران توسط مدیران خودرو مونتاژ و عرضه می‌شود، در دی ماه امسال حتی یک دستگاه خودرو هم تولید نکرده است. جیلی هم که امتیاز خودروهایش در اختیار بم خودرو است در دی ماه هیچ خودرویی تولید نداشته است. بی وای دی و جک نیز تعداد خودروهای تولیدی خود را بسیار کاهش داده‌اند و شنیده‌ها حاکی از آن است که برلیانس و MG نیز قصد خروج از ایران را دارند.

 

 

کدام ماشین لادا وارد بازار کشور خواهد شد؟

هنوز خیلی زود است تا بتوان با اطمینان در مورد این که لادا با کدام خودروها وارد بازار ایران می‌شود صحبت کرد، اما یکی از محتمل‌ترین گزینه‌ها برای ورود به بازار ایران، لادا وستا است. لادا وستا یک سدان کوچک است که از سال ۲۰۱۵ توسط اتوواز تولیدذ می‌شود. این خودرو پرفروش‌ترین خودروی روسیه در سال ۲۰۱۸ بوده است. این خودرو یک نسخه کراس و یک نسخه استیشن هم دارد که این احتمال ورود این خودرو به بازار کشور را افزایش می‌دهد.

در ماشین لادا وستا به علت این که شرکت اوتوواز بخشی از اتحاد رنو نیسان است، از برخی قطعات پروژه‌های رنو و نیسان استفاده شده است. این خودرو در دو نسخه عرضه می‌شود که یکی یک موتور ۱.۶ لیتری با ۱۰۶ اسب‌بخار قدرت و دیگری یک موتور ۱.۸ لیتری با ۱۲۲ اسب‌بخار دارد. برای این خودرو یک جعبه دنده دستی و یک جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده است.

از جمله آپشن‌ها و امکانات این خودرو باید به ایربگ، سیستم ترمز ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل خودرو در سراشیبی، فرمان تلسکوپی، سیستم قفل مرکزی، کامپیوتر صفری و چرخ‌های ۱۵ یا ۱۶ اینچی اشاره کرد.

در مورد عملکرد ایمنی این خودرو هم باید بگوییم این خودرو در آزمایشات موسسه روسی ARCAP توانسته از ۱۶ امتیاز ممکن ۱۴.۱ امتیاز دریافت کند و در نهایت از چهار ستاره ایمنی ممکن، هر چهار ستاره را دریافت کرده است.

 

لادا در ایران

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین