لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :5 دقيقه

بررسی معایب سایپا کوییک، هنگام خرید کوییک به چه نکاتی توجه کنیم؟

 

این روزها استفاده از اصطلاح خودروی اقتصادی برای توصیف یک خودرو در بازار ایران کمی مسخره به نظر می‌رسد چون حالا ارزان‌ترین و بی‌کیفیت‌ترین ماشین‌های بازار ۴۰ یا ۵۰ میلیون تومان قیمت دارند. اما خب، عرف این است که به ارزان‌ترین خودروهای بازار اصطلاحا اقتصادی بگوییم. در این مقاله به بررسی یکی از این خودروهای اقتصادی می‌پردازیم، سایپا کوییک که یکی دیگر از محصولات ملی سایپا است.

ماشین کوییک در واقع سومین خودروی ملی شرکت سایپا است و عملا می‌توان آن را نسخه هاچ‌بک خودروی ساینا دانست. سایپا کوییک روی پلتفرم تیبا ۲ تولید شده است و به همین علت از نظر ابعاد و نوع طراحی بدنه شباهت زیادی به تیبا ۲ دارد. سایپا تلاش کرده است از نظر طراحی این هاچ‌بک کوچک را شبیه به یک کراس‌اوور کوچک کند. در طراحی داخلی شاهد شباهت بسیار زیادی با ساینا هستیم. سایپا کوییک مجهز به یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر است که در واقع نسخه تهویت شده موتور ۱.۳ لیتری پراید است. این موتور می‌تواند ۸۷ اسب‌بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. برای ماشین سایپا کوییک دو گیربکس مختلف در نظر گرفته شده است، یک گیربکس ۵ سرعته دستی و یک گیربکس اتوماتیک CVT. برای مقایسه توان موتور کوییک باید بگوییم موتور این خودرو قدرتی کاملا مشابه با تیبا ۲ دارد و ۱۶ اسب‌بخار از پراید قدرتمندتر است. شاید بتوان گفت برجسته‌ترین ویژگی سایپا کوییک این است که نسبت به دیگر خودروهای داخلی در این رده قیمتی امکانات و آپشن‌های جذابی از جمله ورود به خودرو بدون کلید، استارت خودرو بدون کلید، سیستم مسیریاب، تهویه نیمه خودکار، سنسور و دوربین دید عقب، آینه‌های برقی و کروز کنترل دارد که در خودروهایی در این کلاس بی‌سابقه است.

اما اگر قصد خرید ماشین کوییک دارید، بهتر است بدانید کوییک چندان خودروی با کیفیتی نیست (جای تعجب زیادی هم ندارد) و معایب متعددی دارد که بارزترین آن‌ها را در این مقاله مورد بررسی قرار داده‌ایم.

 

 

۱. قیمت بالا و ارزش خرید پایین

 

saipa quick

 

در حال حاضر قیمت کوییک در کارخانه ۶۹ میلیون تومان و در بازار تقریبا ۷۹ میلیون تومان است. وقتی طراحی و مشخصات فنی سایپا کوییک را بررسی می‌کنیم خیلی زود متوجه می‌شویم که این خودرو با این قیمت اصلا ارزش خرید ندارد و بهتر است با این قیمت به سراغ خرید خودروهای کار کرده با کیفیت‌تر برویم. ممکن است آپشن‌ها و امکانات سایپا کوییک جذاب به نظر برسند، اما مهم‌ترین چیز در مورد هر خودرو کیفیت ساخت، عملکرد فنی و کیفیت سواری با آن است که ماشین سایپا کوییک در همه این موارد ضعف دارد.

 

۲. کیفیت سواری، فرمان‌پذیری

 

saipa quick

 

همانطور که احتمالا حدس زده‌اید سایپا کوییک تجربه سواری چندان خوشایندی ندارد. کوییک تنها ۱۰۶۳ کیلوگرم وزن دارد و از امکانات و تجهیزات پایداری هاچ‌بک‌های کوچک جهانی برخوردار نیست، به همین علت چسبندگی آن به آسفالت کم است و هندلینگ و فرمان‌پذیری آن بالا نیست. تکان‌های شدیدی که در تیبا و ساینا حس می‌شود در کوییک هم مشهود و محسوس هستند و این می‌تواند حسابی باعث سلب آرامش سرنشینان هنگام سواری با کوییک شود.

 

 

۳. کیفیت ساخت پایین

 

saipa quick

 

یکی از مهم‌ترین عوامل هنگام تصمیم‌گیری در مورد خرید خودرو، کیفیت مونتاژ و ساخت است. کیفیت ساخت بالا باعث شده است خودروهایی مثل تندر ۹۰ یا رنو ساندرو که از نظر طراحی و امکانات نسبت به رقبا حرف چندانی برای گفتن ندارند، تبدیل به خودروهای بسیار محبوبی شوند چرا که قابل اعتماد هستند، نیاز به تعمیرات بسیار کمی دارند، استهلاک و فرسایش آن‌ها کم است و عمر مفید بسیار زیادی دارند.

 

۴. عملکرد فنی و قدرت موتور

 

saipa quick

 

علیرغم وزن بسیار کم ماشین کوییک، موتور این خودرو بسیار ضعیف است و اصلا نباید از آن انتظار شتاب و سرعت زیاد داشته باشید. طبق شنیده‌ها شتاب صفر تا صد کیلومتر کوییک تقریبا ۱۴ ثانیه است! این موتور قبلا جواب خود را در تیبا، تیبا ۲ و ساینا پس داده است و همه به خوبی می‌دانند چقدر عملکرد ضعیفی دارد. استفاده از گیربکس اتوماتیک CVT هم باعث شده است شتاب این خودرو کمتر از آن‌چه می‌توانست باشد.

 

 

۵. طراحی داخلی و خارجی

 

saipa quick

 

پیش از همه چیز باید جانب انصاف را رعایت کنیم و بگوییم کوییک از نظر طراحی از پراید و تیبا عملکرد بهتری دارد. اما غیر از این سخت است که چیز مثبت دیگری در مورد طراحی کوییک بگوییم. این خودرو در نمای جلو شباهت بسیار زیادی به ساینا دارد. جلو پنجره آن بسیار کوچک است و هماهنگی با دماغه کشیده خودرو ندارد. عدم هماهنگی بزرگ‌ترین ضعف طراحی ماشین کوییک است، گریل بزرگ و سپر حجیم هیچ هماهنگی با بقیه طراحی این هاچ‌بک کوچک و جمع و جور ندارند.

اوضاع در داخل کابین بدتر هم هست. کوییک هم مثل دیگر محصولات ملی سایپا از ضعف شدید طراحی داخلی رنج می‌برد. استفاده از پلاستیک خشک و بی‌کیفیت را هم که در نظر نگیریم، طراحی خسته‌کننده، ارزان و بدون خلاقیت داشبورد و کنسول میانی آزاردهنده است. اضافه شدن صفحه نمایش به قسمت بالایی کنسول میانی داشبورد هم کمک زیادی به جذاب شدن این خودرو نکرده است.

 

سایپا در طراحی کوییک تمام تلاشش را کرده است تا با استفاده از پلتفرم قدیمی X200 خود یک هاچ‌بک پر آپشن و جذاب طراحی کرده است اما در این راه چندان موفق نبوده است. آپشن‌ها و امکانات نمی‌توانند کیفیت پایین ساخت و عملکرد ضعیف فنی این خودرو را جبران کنند و با این قیمت می‌توان به سراغ خرید خودرو دست دوم بسیار بهتری رفت. در این بازه قیمتی می‌توان به سراغ خودروهایی مثل سمند، پژو ۴۰۵ و یا حتی مدل‌های کار کرده پژو ۲۰۶ رفت که هم عملکرد فنی بیشتری دارند و هم کیفیت ساخت بالاتری دارند.

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین