لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :6 دقيقه

نگاهی به سی سال تاریخچه مزدا MX-5 میاتا

 

مزدا MX-5 میاتای محبوب و دوست داشتنی سی ساله شده است و به مناسبت سی سالگی آن، یک نسخه ویژه سی‌امین سالگرد عرضه این خودرو با رنگ نارنجی جذاب عرضه شده است که تنها ۳۰۰۰ دستگاه از آن فروخته خواهد شد. سی سال حضور برای میاتا یک موفقیت بزرگ است، اما می‌دانستید که در سال ۱۹۸۳، تیم‌های طراحی مختلف مزدا برای تولید یک خودروی اسپرت سبک و ارزان با یکدیگر رقابت می‌کردند و نتیجه این رقابت مزدا MX-5 میاتا شد؟ علاوه بر این خودروهای مفهومی مختلفی بین نسل‌های مختلف MX-5 عرضه شدند که طراحی بعضی از آن‌ها در طراحی نسل‌های مختلف این خودرو به کار گرفته شدند و بقیه به فراموشی سپرده شدند. در این مقاله به مناسبت سی سالگی مزدا MX-5 میاتا نگاهی کوتاه به تاریخچه پرفروش‌ترین خودروی رودستر تاریخ خواهیم انداخت.

 

پروژه خودروی موتور وسط، محور عقب مزدا

قبل از پلتفرم فعلی مزدا MX-5 که موتور آن در قسمت جلو قرار می‌گیرد و محور چرخ‌های آن عقب هستند، سه پلتفرم‌ها و شاسی‌ مختلف برای پروژه خودروی اسپرت رودستر مزدا رقابت می‌کردند. یکی از آن‌ها خودرویی بود که موتور آن وسط قرار می‌گرفت و محور چرخ‌های آن عقب بود و در تصویر زیر آن را مشاهده می‌کنید. آیا می‌توانید مزدا میاتای امروزی را با این شکل و شمایل تصور کنید؟

 

نسخه اولیه مزدا MX-5

 

نگاهی به سی سال تاریخچه مزدا MX

 

خوشبختانه این طرح موتور جلو و محور عقب بود که در نهایت برنده این رقابت شد و برای تولید مزدا MX-5 انتخاب شد. دو نسخه اولیه برای مزدا میاتا در نظر گرفته شده بود که در تصویر زیر مشخص هستند. خودروی جلویی یک خودروی کامل بود اما خودروی پشتی تنها یک مدل بود.

 

مزدا MX-5 ان‌ای

 

نگاهی به سی سال تاریخچه مزدا MX

 

اولین نسل مزدا میاتا در سال ۱۹۸۹ در نمایشگاه خودروی شیکاگو معرفی شد و تولید آن تا سال ۱۹۹۷ ادامه داشت. مهمترین ویژگی طراحی آن چراغ‌های جلوی جمع‌شونده آن بودند.

 

مزدا MX-5 الکتریکی

 

نگاهی به سی سال تاریخچه مزدا MX

 

یک نمونه اولیه الکتریکی از مزدا میاتا در سال ۱۹۹۳ با همکاری شرکت چوگوکو الکتریک پاور طراحی شد. حداکثر سرعت این خودرو ۱۲۹ کیلومتر بر ساعت بود و می‌توانست با باتری کاملا شارژ شده ۱۷۷ کیلومتر مسافت را طی کند. این خودرو بسیار سنگین بود و ۱.۳ تن وزن داشت. در ادامه همین مسیر بود که شرکت مزدا یک نسخه آزمایشی هیدروژنی از مزدا MX-5 هم تولید کرد.

 

 

خودروی مفهومی مزدا میاتا M اسپیدستر

 

نگاهی به سی سال تاریخچه مزدا MX

 

خودروی مفهومی مزدا میاتا ام اسپیدستر در سال ۱۹۹۵ طراحی شد. از ویژگی‌های منحصر به فرد آن شیشه جلوی بسیار کوچک و کم ارتفاع آن بود که آینه‌ها به آن متصل بودند. چراغ‌های مه‌شکن بزرگ پایین سپر آن هم در زمان خود طراحی عجیب و منحصر به فردی داشتند.

 

خودروی مفهومی مزدا میاتا M کوپه

 

نگاهی به سی سال تاریخچه مزدا MX

 

در سال ۱۹۹۶ شرکت مزدا یک نسخه مفهومی کوپه از مزدا میاتا را در نمایشگاه خودروی نیویورک معرفی کرد. این خودرو یک موتور ۱.۸ لیتری داشت که ۱۳۳ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کرد. متاسفانه این خودروی جذاب هیچوقت وارد خط تولید نشد.

 

مزدا MX-5 ان‌بی

 

نگاهی به سی سال تاریخچه مزدا MX

 

نسل دوم مزدا میاتا که اسم رمزی آن NB بود در سال ۱۹۹۷ معرفی شد اما فروش آن در سال ۱۹۹۸ و به عنوان مدل ۱۹۹۹ آغاز شد. در این نسل چراغ‌های جمع‌شونده حذف شده بودند اما ابعاد و اساس طراحی آن تغییری نسبت به نسل قبل نکرده بود.

 

خودروی مفهومی مزدا میاتا مونو-پوستو

 

نگاهی به سی سال تاریخچه مزدا MX

 

این خودرو که در سال ۲۰۰۰ در نمایشگاه قطعات خودروی SEMA به نمایش درآمده بود، یک خودروی تک‌سرنشین با طراحی الهام گرفته از خودروهای مسابقاتی قدیمی بود. این خودرو مجهز به یک موتور چهارسیلندر توربوشارژ ۱.۸ لیتری بود و می‌توانست ۱۹۰ اسب‌بخار قدرت و ۳۳۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

 

مزدا MX-5 کوپه

 

نگاهی به سی سال تاریخچه مزدا MX

 

اواخر تولید نسل دوم مزدا MX-5 بود که یک مدل کوپه از آن تولید شد، اما متاسفانه این نسخه تنها در ژاپن فروخته می‌شد. تنها ۱۷۹ دستگاه از این خودرو تولید شد و تنها ۶۳ دستگاه از آن‌ها از تیپ S آن بودند که ۱۶۰ اسب‌بخار قدرت داشت.

 

مزدا MX-5 ان‌سی

 

نگاهی به سی سال تاریخچه مزدا MX

 

نسل سوم مزدا MX-5 با نام NC در سال ۲۰۰۵ متولد شد و تولید آن به مدت ده سال و تا سال ۲۰۱۵ ادامه پیدا کرد. این خودرو اولین نسخه از مزدا میاتا بود مدل‌هایی از آن که سقف سخت جمع‌شونده و کروکی داشتند که امروزه به آن‌ها مدل‌های RF می‌گویند.

 

خودروی مفهومی مزدا MX-5 سوپرلایت

 

نگاهی به سی سال تاریخچه مزدا MX

 

در سالگرد ۲۰ سالگی تولید مزدا میاتا، مزدا خودروی مفهومی مزدا MX-5 سوپرلایت را در نمایشگاه خودروی فرانکفورت معرفی کرد. این خودرو تنها ۱۲۶ اسب‌بخار قدرت داشت اما بسیار سبک بود و می‌توانست ظرف ۸.۹ ثانیه از صفر تا صد کیلومتر شتاب بگیرد.

 

 

خودروی مفهومی مزدا MX-5 جی‌تی

 

نگاهی به سی سال تاریخچه مزدا MX

 

خودروی مفهومی مزدا میاتا جی تی در سال ۲۰۱۲ معرفی شد. این خودرو توسط شرکت تولید و توسعه خودروهای مسابقاتی معروف جوتا اسپرت طراحی شده بود. در کنار طراحی داخلی و سیستم تعلیق منحصر به فرد و تخصصی این خودرو، این مدل خاص یک موتور ۲.۰ لیتری داشت که می‌توانست ۲۰۸ اسب‌بخار قدرت تولید کند.

 

خودروی مفهومی مزدا MX-5 سوپر۲۵

 

نگاهی به سی سال تاریخچه مزدا MX

 

مزدا میاتا سوپر۲۵ برای شرکت در مسابقات استقامتی طراحی شده بود. این خودرو در سال ۲۰۱۲ معرفی شد و ادای دینی به پیروزی تاریخی شرکت مزدا در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز در سال ۱۹۹۱ بود.

 

مزدا MX-5 ان‌دی

 

نگاهی به سی سال تاریخچه مزدا MX

 

نسل فعلی مزدا MX-5 میاتا در سال ۲۰۱۴ معرفی شد و یکی از زیباترین و جذاب‌ترین رودسترهای بازار امروز است. این خودرو هم یک نسخه RF (با سقف جمع‌شونده) دارد و دو موتور مختلف برای آن در نظر گرفته شده است. این خودرو در سال ۲۰۱۸ به‌روزرسانی شد و موتور آن تقویت شد تا ۱۸۱ اسب‌بخار قدرت ارائه کند.

 

یک میلیون مزدا MX-5

 

نگاهی به سی سال تاریخچه مزدا MX

 

این خودروی خاص، که در ماه آوریل سال ۲۰۱۶ بعد از ۲۷ سال تولید مزدا MX-5 عرضه شد، یک میلیونیوم مزدا میاتایی بود تولید شد. مزدا MX-5 پرفروش‌ترین رودستر تاریخ است و به همین دلیل این خودروی خاص کنار گذاشته شد تا موفقیت بزرگ مزدا در تولید یک میلیون دستگاه مزدا MX-5 گرامی داشته شود.

 

خودروی مفهومی مزدا MX-5 اسپایدر

 

نگاهی به سی سال تاریخچه مزدا MX

 

مزدا میاتا اسپایدر یک خودروی مفهومی بود که در نمایشگاه SEMA سال ۲۰۱۵ در کنار خودروی مفهومی MX-5 اسپیدستر معرفی شد. این خودرو نشان دهنده فناوری جدید مزدا در ساخت بدنه‌های سبک و آیرودینامیک از جنس فیبر کربن بود و تنها ۱.۰۴۲ تن وزن داشت.

 

مزدا MX-5 اسپیدستر اوولوشن

 

نگاهی به سی سال تاریخچه مزدا MX

 

اسپیدستر اوولوشن یکی از خودروهایی بود که در نمایشگاه SEMA سال ۲۰۱۶ چشم‌ها را به سمت خود خیره می‌کرد. این خودروی مفهومی حتی وزنی کمتر از مزدا میاتا اسپایدر داشت و گفته می‌شد وزن آن کمتر از ۹۰۰ کیلوگرم است! حتی طراحی ظاهری این خودرو هم ساده‌تر شده بود و طراحی آن به سادگی سیاه و سفید بود.

 

 

این مروری بود بر یکی از جذاب‌ترین خودروهای اسپرت تاریخ، که توانسته تبدیل به پرفروش‌ترین خودروی کروک دوسرنشین تاریخ شود. مزدا MX-5 در سراسر جهان به فروش می‌رسد و طرفداران زیادی دارد، میاتا به زبان آلمانی باستانی یعنی جایزه.

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین