لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :6 دقيقه

تجربه رانندگی با لامبورگینی هوراکان ایوو ۲۰۲۰

 

معمولا خودروسازان کمی به قدرت خودرو اضافه می‌کنند، اندکی گریل یا چراغ‌های جلو را عوض می‌کنند و شاید کمی هم ارتفاع خودرو را پایین بیاورند تا بتوانند لیستی از تغییرات خودروی خود درست کنند و آن را به عنوان یک مدل جدید یا تقویت شده وارد بازار کنند. اما طبق گفته میتیا بورکرت طراح ارشد لامبورگینی، وظیفه این برند ساخت خودروهای رویایی است و خریدارانی که قبلا یک هوراکان خریده‌اند با ۲۰ اسب‌بخار اضافه یا یک گریل جدید راضی نخواهند شد. لامبورگینی هوراکان ایوو چه تغییراتی کرده است تا نشان دهنده روحیه سوپر اسپرت لامبورگینی باشد؟ در این مقاله رکاب به اولین تجربه رانندگی با لامبورگینی هوراکان در پیست فرمول یک بحرین پرداخته‌ایم.

 

لامبورگینی ایوو، قدرتمندتر از هوراکان

البته ایوو قدرت بیشتری هم دارد. حالا موتور V10 این خودرو که قبلا در سال ۲۰۰۳ در لامبورگینی گالاردو هم به کار گرفته شده بود، ۶۳۱ اسب‌‌بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن‌‌متر گشتاور تولید می‌کند. هوراکان ایوو یا ایوولوزیونه (تکامل) ۲۹ اسب‌بخار و ۴۰ نیوتن‌متر نسبت به مدل معمولی قدرت و گشتاور بیشتر دارد. اما مدیر فنی ارشد لامبورگینی، مائوریتزیو رگیانی می‌گوید هر اسب‌بخار قدرت بیشتر باید توجیه شده باشد. لامبورگینی تنها در صورتی خودرو را قدرتمندتر می‌کند که عملکرد خودرو بهتر شود و رانندگی با آن جذاب‌تر شود بنابراین تمام تمرکز لامبورگینی هوراکان ایوو روی پویایی خودرو بوده است، نه فقط افزایش قدرت آن.

اگرچه در ایوو از سیستم آیرودینامیک اکتیو ALA که در هوراکان پرفورمانته استفاده نشده است، توجه زیادی به وضعیت آیرودینامیک آن شده است. لامبورگینی تمام ویژگی‌های این خودرو را بازبینی کرده و در صورت امکان آن‌ها را تغییر داده است و نتیجه کاملا محسوس است.

 

 

تجربه رانندگی با لامبورگینی هوراکان ایوو ۲۰۲۰

 

تغییرات جدید در بدنه

در جلوی خودرو اسپلیترهای جدیدی به کار گرفته شده است که هم به خنک شدن موتور کمک می‌کند و هم باعث می‌شود جریان باد از مسیر لاستیک‌های جلو منحرف شود تا سرعت خودرو کاهش پیدا نکند و در سرعت‌های بالا پایداری خودرو بالاتر برود. کفی خودرو کاملا بازبینی و بهینه شده است و در قسمت عقب هم تغییراتی ایجاد شده است و نتیجه تلاش‌‌های لامبورگینی این است که این خودرو شش برابر نیروی رو به پایین بیشتر و هفت برابر عملکرد آیرودینامیک بهتری نسبت به مدل معمولی دارد.

قسمت عقبی لامبورگینی ایوو کاملا متحول شده است. لامبورگینی اگزوزها را بالاتر برده است و این باعث شده است قسمت انتهایی خودرو بیشتر شبیه خودروهای مسابقاتی شود. داخل کابین آشنا به نظر می‌رسد اما صفحه نمایش ۸.۴ اینچی جدید را نمی‌توان نادیده گرفت. شبیه این صفحه نمایش در لامبورگینی شاسی‌بلند اوروس هم به کار رفته است. طرفداران لامبورگینی حتما از این که این صفحه نمایش یک صفحه مخصوص شرایط دینامیک خودرو دارد و اطلاعاتی مثل زاویه فرمان و نحوه توزیع گشتاور بین محورها را نمایش می‌دهد خوشحال خواهند شد.

 

تجربه رانندگی با لامبورگینی هوراکان ایوو ۲۰۲۰

 

فناوری‌های جدید لامبورگینی

در لامبورگینی ایوو بعضی از سیستم‌های اصلی هوراکان هم به‌روز‌رسانی شده است، اما مهم‌تر از آن این است که سه ویژگی جدید هم به آن اضافه شده است. جدیدترین ماشین لامبورگینی یک سیستم توزیع گشتاور با کمک ترمز دارد و فرمان‌دهی به تمام چرخ‌ها کمک می‌کند با رقبایش بهتر رقابت کند. در قلب همه این سیستم‌ها، سیستم LDVI لامبورگینی قرار دارد که به نوعی مغز هوشمند این خودرو است. این سیستم دائم عملکرد خودرو را تجزیه و تحلیل می‌کند و تنظیمات مختلف خودرو را مطابق نیاز راننده تنظیم می‌کند.

مهندسان لامبورگینی می‌گویند این سیستم بیشتر از آن که به شرایط واکنش نشان دهد۷ شرایط را پیش‌بینی می‌کند. CPU این سیستم ژیروسکوپ‌ها و سنسورهایی دارد که روی مرکز ثقل خودرو، چرخ‌ها و بار ناشی از حرکات مختلف بدنه نظارت می‌کنند و از تمام این اطلاعات برای پیش‌بینی حرکت بعدی راننده و در نتیجه تنظیم سیستم مطابق آن حرکت حتی قبل از این که راننده آن را انجام بدهد استفاده می‌کند. ممکن است به نظر برسد که لامبورگینی در حال رقابت با مک‌لارن بر سر پیشرفت در فناوری است اما نتیجه کاملا DNA لامبورگینی دارد. بعد از چند دور آزمایشی در مسیر فرمول ۱ بحرین، متوجه تاثیر این سیستم‌ها می‌شویم.

 

 

 

تجربه رانندگی با لامبورگینی هوراکان ایوو ۲۰۲۰

تجربه رانندگی با لامبورگینی هوراکان ایوو ۲۰۲۰

 

پشت فرمان لامبورگینی هوراکان ایوو

با باز کردن پوشش قرمز رنگ دکمه استارت موتور V10، صدای غرش آن فضای خالی ورزشگاه را پر می‌کند. لامبورگینی ایوو هم مثل لامبورگینی هوراکان سه حالت رانندگی دارد. حالت Strada برای خیابان‌ها و بزرگراه‌ها، حالت اسپرت که صدای غرش موتور را حتی وقتی خودرو خلاص است افزایش می‌دهد و حالت Corsa که برای مسیرهای مسابقاتی طراحی شده است.

در همان اولین پیچ‌ تند، سیستم‌های جدید و ترمزهای سرامیک کربنی دیسکی عملکرد فوق‌العاده خود را نشان می‌دهند. البته خودرویی که می‌تواند در ۲.۸ ثانیه از صفر تا صد کیلومتر شتاب بگیرد و حداکثر سرعتش ۳۲۳ کیلومتر است نیاز به چنین ترمزهایی هم دارد. وقتی خودرو در مسیر مستقیم قرار می‌گیرد، گیربکس هفت سرعته دو کلاچه نشان می‌دهد چقدر با موتور هماهنگ است و به خوبی شتاب زیادی برای خودرو فراهم می‌کند.

حالت اسپرت هیجان‌انگیز است و اجازه می‌دهد انتهای خودرو کمی آزادانه حرکت کند و در سرعت‌های بالا ردی از لاستیک روی مسیر باقی بگذارد. حتی با وجود این حرکات ناخواسته، خودرو همیشه هنگام رانندگی تحت کنترل است. باید لامبورگینی را بخاطر این که هندلینگ و فرمان‌پذیری ایوو را همزمان هم تحت کنترل و هم جذاب و سرزنده طراحی کرده است تحسین کرد.

حالت کورسا که برای مسیرهای مسابقاتی قرار گرفته است قرار است جذاب‌ترین و قوی‌ترین حالت رانندگی لامبورگینی ایوو باشد، اما بیشتر شبیه به یک حالت اسپرت پلاس است تا حالت مسابقات. وقتی این حالت را فعال می‌کنیم صدای غرش موتور شدیدتر هم می‌شود و لغزش‌های قسمت انتهایی بدنه بیشتر می‌شود.

 

 

جمع‌بندی

در تست رانندگی لامبورگینی هوراکان ایوو متوجه می‌شویم که چقدر این خودرو نسبت به نمونه اولیه پیشرفت داشته و تکامل پیدا کرده است. نمونه اولیه به خودی خود خودروی جذاب و پر احساسی بود اما کمی رانندگی با ایوو نشان می‌دهد که این دو خودرو خیلی متمایز هستند، ایوو چابک‌تر و سریع‌تر است و رانندگی با آن مفرح‌تر است.

اواخر سال آینده که لامبورگینی هوراکان ایوو ۲۰۲۰ عرضه شود، با داشتن مجموعه‌ای از فناوری‌های جدید، پیشرفته‌ترین مدل لامبورگینی خواهد شد، اما از آن مهم‌تر، ارزش احساسی رانندگی با آن بیشتر است. این خودرو چابک‌تر است و می‌توان آن را بازیگوش توصیف کرد. حتی با وجود عملکرد فوق‌العاده و داشتن ۶۳۱ اسب‌بخار قدرت، لامبورگینی ایوو برای راننده‌هایی با هر سبک رانندگی مناسب است. ایوو همانطور که از نامش معلوم است، واقعا تکامل پیدا کرده است.

 

تجربه رانندگی با لامبورگینی هوراکان ایوو ۲۰۲۰

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین