لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :8 دقيقه

۱۷ خودرو با عجیب‌ترین طراحی‌!

 

تاریخ صنعت خودرو پر است از از خودروهایی که طراحان آن‌ها سعی کرده بودند شجاعانه خودرویی بسازند که کاملا متفاوت باشد و اصلا با خودروهای قبل از خود قابل رقابت نباشند. متفاوت‌ترین این خودروها معمولا خودروهای مفهومی هستند که بخاطر کاربردی بودن یا مقررات محدود نمی‌شوند و به سازندگان خود اجازه می‌دهند تا حد امکان طراحی‌ رادیکال و عجیبی انجام بدهند.

مدتی قبل موزه هنر آتلانتا ۱۷ تا از عجیب‌ترین، زشت‌ترین و یا زیباترین خودروهای مفهومی که تابحال به دست بشر طراحی شده است را به نمایش درآورد از یک مدل آزمایشی بوگاتی که در سال ۱۹۳۴ طراحی شده گرفته تا یکی از مدل‌های اولیه پورشه ۹۱۸.

با ما در این مقاله این خودروها را مرور کنید تا ببینید وقتی خودروسازان زیبا بودن و کاربردی بودن را با درک خود از آینده ترکیب کرده‌اند نتیجه چه شده است. با دیدن بعضی از این خودروها از خودمان می‌پرسیم چطور یک نفر فکر کرده طراحی این خودرو فکر خوبی است؟ این مقاله را مطالعه کنید تا با ۱۷ تا از عجیب‌ترین خودروهای تاریخ آشنا شوید.

 

استاوت اسکاراب (۱۹۳۶)

 

۱۷ خودرو با طراحی عجیب و غریب

 

ویلیام استاوت یک طراح خودرو بود که پیش از ورودش به عرصه خودرو روی طراحی هواپیما کار می‌کرد. برای او راحتی و لوکس بودن در وسایل نقلیه اهمیت زیادی داشت. شرکت هواپیمایی او اولین هواپیمایی بود که مهماندار داشت و در در پروازهای آن غذا سرو می‌شد. اسکاراب با همین طرز تفکر طراحی شده است. این خودرو طوری طراحی شده بود که سرنشین آن بتواند روی صندلی عقب بخوابد یا روی صندلی وسط که مقابلش یک میز قرار داشت غذا بخورد. اسکاراب هیچوقت موفق نشد چون در آن زمان قیمتش ۵۰۰۰ دلار بود (معادل ۹۰ هزار دلار امروزی) و از خودروهای لوکسی مثل پاکارد و کادیلاک هم گران‌تر بود. کمتر از ده دستگاه از این خودرو ساخته شد.

 

اوف الکتریک (۱۹۴۲)

 

۱۷ خودرو با طراحی عجیب و غریب

 

اوف الکتریک به فرانسوی یعنی تخم مرغ الکتریکی و خب دلیل این نام‌گذاری هم کاملا مشخص است. این خودرو سه چرخ داشت و دهه‌ها بعد از این که موتورهای بنزینی بازار را تسخیر کردند و مدت‌ها قبل از این که ایلان ماسک تصمیم بگیرد خودروهای الکتریکی را مد کند از باتری استفاده می‌کرد. طراح فرانسوی آن پائول آرزن یک نقاش بود و قبل از این که به طراحی خودرو بپردازد، طراح لوکوموتیو بود. این خودروی حبابی‌شکل از آلومینیوم و پلکسی گلس ساخته شده است.

 

 

نورمن تیمبز اسپشیال (۱۹۴۷)

 

۱۷ خودرو با طراحی عجیب و غریب

 

شاید بشود گفت هیچ خودروی دیگری ظاهری شبیه به نورمن تیمبز اسپشیال ندارد. کابین کاملا در قسمت جلوی خودروی قرار دارد، قسمت عقب بسیار کشیده است و با داشتن یک انحنا شبیه یک قطره آب است. تیمبز یک مهندس خودروهای مسابقاتی بود و این خودرو را با استفاده از موتور یک بیوک ساخته بود که در انتهای شاسی قرار می‌گرفت. خودروهای مسابقاتی مثل اتو یونیون تایپ سی (۱۹۳۷) الهام‌بخش تیمبز برای این طراحی بودند.

 

جنرال موتورز فایربرد ۱ اکس‌پی – ۲۱ (۱۹۵۳)

 

۱۷ خودرو با طراحی عجیب و غریب

 

برای توصیف خودروهای امروزی مثل کوئینزیگ و پاگانی، آن‌ها را با هواپیماهای جنگنده مقایسه می‌کنیم. جنرال موتورز فایربرد با داشتن بال‌های جانبی، دم و یک کابین حبابی‌شکل حقیقتا یک هواپیمای جنگنده است که روی چهار چرخ سوار شده است. موتور توربینی این خودرو می‌توانست ۳۷۰ اسب‌بخار قدرت ایجاد کند که در زمان خود فوق‌العاده بود.

 

کرایسلر استریملاین ایکس گیلدا (۱۹۵۵)

 

۱۷ خودرو با طراحی عجیب و غریب

 

استریملاین ایکس گیلدا نامش را از روی یک فیلم ۱۹۴۶ با همین نام با بازی ریتا هیورث گرفته است. ابتدا قرار بود یک موتور توربین جت روی این خودرو نصب شود ولی طراحان این خودرو در این کار موفق نبودند و از یک موتور ساده ۱.۵ لیتری در آن استفاده کردند. برای مدت کوتاهی خودروهای کرایسلر از این طراحی الهام می‌گرفتند و باله‌های پشت خودرو کاملا نشان می‌دهد که این خودرو در سال ۱۹۵۰ طراحی شده است.

 

فراری (پینینفارینا) ۵۱۲ اس مودولو (۱۹۷۰)

 

۱۷ خودرو با طراحی عجیب و غریب

 

شرکت طراحی خودروی پینینفارینا خودروهای بسیار معروفی طراحی کرده است، ولی شاید عجیب‌ترین آن‌ها فراری ۵۱۲ اس مودولو باشد که در نمایشگاه خودروی ژنو در سال ۱۹۷۰ به نمایش درآمد. پائولو مارتین طراح این خودرو، این بدنه عجیب و غریب را روی شاسی یک خودروی مسابقاتی فراری ۵۱۲ اس سوار کرده بود.

 

 

لانچیا (برتونه) استراتوس اچ اف زیرو (۱۹۷۰)

 

۱۷ خودرو با طراحی عجیب و غریب

 

لانچیا استراتوس اچ اف زیرو خودروی مفهومی بود که بعدها لانچیا استراتوس معروف با الهام از آن ساخته شد. این خودرو تنها ۸۳ سانتی‌متر ارتفاع داشت و راننده مجبور بود از طریق باز کردن شیشه جلو سوار این خودرو شود.

 

بی ام و جینا لایت ویژنری (۲۰۰۱)

 

۱۷ خودرو با طراحی عجیب و غریب

 

بی ام و جینا یکی از جذاب‌ترین خودروهای مهفومی است که تابحال ساخته شده. این خودرو توسط مدیر طراحی معروف بی ام و، کریس بانگل طراحی شد که با طراحی‌های عضلانی و هندسی خود تغییرات زیادی در زبان طراحی شرکت ابی ام و ایجاد کرده بود. بدنه این خودرو از جنس اسپندکس پوشیده شده با پلی‌اورتان طراحی شده بود و می‌توانست شکل و ظاهر خود را با توجه به سرعت و شرایط محیط تغییر دهد.

 

پورشه ۹۱۸ اسپایدر (۲۰۱۰)

 

۱۷ خودرو با طراحی عجیب و غریب

 

خودروی مفهومی پورشه ۹۱۸ اسپایدر در نمایشگاه ژنو سال ۲۰۱۰ به نمایش درآمد و بعدها به ابرخودروی هیبریدی پورشه که امروز در خیابان‌هاست تبدیل شد. این خودروی مفهومی تکامل مدل کاررا جی‌تی بود. محورهای عقب و جلو موتورهای الکتریکی مجزا داشتند که با هم ۲۱۸ اسب‌بخار نیرو تولید می‌کردند. در کنار این موتورهای الکتریکی یک موتور ۳.۴ لیتری V-8 با ۵۰۰ اسب‌بخار قدرت هم در این خودرو به کار رفته بود.

 

بوگاتی تایپ ۵۷ اس کامپتیشن کوپه ایرولیت (۱۹۳۵)

 

۱۷ خودرو با طراحی عجیب و غریب

 

نمونه اصلی و اولیه این خودرو بعد از رونمایی در نمایشگاه خودروی پاریس در سال ۱۹۳۵ ناپدید شد! هیچکس نمی‌داند دقیقا چه بلایی سر این خودرو آمد اما خیلی‌ها باور دارند بوگاتی این خودرو را از هم باز کرد تا از قطعاتش برای تولید بوگاتی تایپ ۵۷ که کمی بعد عرضه شد استفاده کند. مدلی که از این خودرو به نمایش عمومی درمیاید در سال ۲۰۰۷ بر اساس مشخصات، تصاویر و نقاشی‌های یک مهندس بوگاتی از روی نمونه اصلی بازسازی شده است.

 

فورد اسپیدستر (۱۹۳۲)

 

۱۷ خودرو با طراحی عجیب و غریب

 

فورد اسپیدستر ۱۹۳۲ یک موتور V-8 قدرتمند داشت و به جای کلید با دکمه روشن می‌شد و از این نظر دهه‌ها از خودروهای امروزی که سیستم کی‌لس یا بدون کلید دارند جلوتر بود. این خودروی کشیده و کم ارتفاع، حاصل همکاری ادسل فورد، پسر هنری فورد بنیان‌گذار شرکت فورد و طراح معروف خودرو یوجین گرگوری بود.

 

ویزین سی ۱۲۵ آیروداین (۱۹۳۴)

 

۱۷ خودرو با طراحی عجیب و غریب

 

مثل خیلی از طراحانی که در این لیست به نامشان اشاره کردیم، طراح این خودرو گابریل ویزین در ابتدا طراح هواپیما بود و بعد از جنگ جهانی اول، رو به طراحی خودرو آورد. تنها ۲۸ دستگاه از این خودرو ساخته شدند که یکی از آن‌ها در سال ۲۰۱۱ در نمایشگاه بپل بیچ لس‌آنجلس جایزه جذاب‌ترین خودروی کلاسیک نمایشگاه را دریافت کرد.

 

تاسکو (۱۹۴۸)

 

۱۷ خودرو با طراحی عجیب و غریب

 

این خودرو در سال ۱۹۴۸ توسط شرکتی به نام شرکت خودروهای اسپرت آمریکایی ساخته شد. این شرکت که عمر خیلی کوتاهی داشت و تاسکو مخفف اسم این شرکت است. در طراحی این خودرو از طراحی هواپیماهای جنگنده جنگ جهانی دوم الهام گرفته شده است. گلگیرهایی که چرخ‌ها را پوشانده بودند از جنس فایبرگلاس بودند و با حرکت فرمان، آن‌ها هم حرکت می‌کردند.

 

 

جی‌ام لا‌سابر (۱۹۵۱)

 

۱۷ خودرو با طراحی عجیب و غریب

 

جی‌ام لاسابر اولین خودرویی بود که از باله‌های پشت استفاده می‌کرد و شیشه جلوی آن انحنا داشت، این دو عنصر بعدها در طراحی خیلی از خودروهای آمریکایی آن سال‌ها به کار رفتند. این خودرو یک سنسور تشخیص رطوبت داشت که با تشخیص دادن باران، به صورت خودکار سقف کروکی را می‌بست.

 

کرایسلر تاندربالت (۱۹۴۱)

 

۱۷ خودرو با طراحی عجیب و غریب

 

انحنای بدنه کرایسلر تاندربالت با الهام از قطارهای بخار طراحی شده بود. این خودرو یکی از اولین خودروهای جهان بود که از شیشه‌های اتوماتیک استفاده می‌کرد، این کار با استفاده از موتورهای هیدرولیک شیشه‌ها صورت می‌گرفت. سقف این خودرو کاملا جمع می‌شد و چراغ‌های جلو هم باز و بسته می‌شدند. این ویژگی‌های طراحی بعدها در خودروهای بسیاری به کار گرفته شده شدند. این خودرو یکی از آخرین خودروهایی بود که با طراحی کلاسیک تولید می‌شد و بعدها خودروها به سمت طراحی‌های آینده‌نگرانه شدند.

 

بیوک سنچوریون (۱۹۵۶)

 

۱۷ خودرو با طراحی عجیب و غریب

 

بیوک سنتوریون دهه‌ها قبل از خودروهای امروزی دوربین دنده عقب داشت. بیوک برای تاکید روی آینده‌نگرانه بودن طراحی این خودرو کابین و سقف را به شکل یک حباب شیشه‌ای، مشابه بشقاب پرنده‌های فیلم‌های علمی/تخیلی آن دوران ساخته بود. راننده و سرنشینان این خودرو می‌توانستند کاملا محیط اطراف را تماشا کنند.

 

کادیلاک سایکلون (۱۹۵۹)

 

۱۷ خودرو با طراحی عجیب و غریب

 

دو دماغه نوک‌تیز جلوی این خودرو در واقع رادارهای سیستم ضد تصادف این خودرو هستند، فناوری که امروزه خودروهای لوکس و مدرن به آن مجهز هستند. این خودرو می‌توانست نزدیک شدن یک مانع به خودرو را تشخیص دهد و به راننده با استفاده  از چراغ‌ها و صدای زنگ هشدار می‌داد. این خودرو حتی سیستم ترمز اتوماتیک اضطراری داشت.

 

این‌ها خودروهای عجیب و غریبی بودند که در نمایشگاه موزه هنر آتلانتا به نمایش درآمده بودند. خودروهای خیلی زیادی هستند که در این لیست نیستند ولی طراحی‌های عجیب و غریب و جذاب دارند و بعدها بیشتر به آن‌‌ها خواهیم پرداخت. امیدواریم از مطالعه این مقاله رکاب لذت برده باشید.

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین