لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :3 دقيقه

قیمت پراید از ۴۰ میلیون تومان عبور کرد

 

باز هم آشفتگی بازار خودرو و باز هم دستاوردی دیگر برای خودروسازان داخلی. در حالی که به دلیل کاهش عرضه خودرو از سوی شرکت‌های خودروسازی، با افزایش تقاضا قیمت خودرو در بازار دائما در حال افزایش است، در نبود ساز و کارهای نظارتی مناسب در حالی که کسب و کار اکثر فروشندگان خودرو کساد شده است، کاسبی واسطه‌گران و دلالان حسابی رونق گرفته تا خودروهای خود را در بازار بفروشند و قیمت‌های بازار را بالاتر ببرند طوری که امروز قیمت پراید سایپا ۱۱۱ یا همان پراید هاچ‌بک در بازار به ۴۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است و سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۳۲ هم در یک قدمی قیمت چهل میلیون تومانی هستند. در جدول زیر می‌توانید قیمت روز پراید را مشاهده کنید (۱۰ بهمن ۹۷):

 

خودرو

قیمت بازار (تومان)

قیمت کارخانه (تومان)

سایپا ۱۱۱ (سفید)

۴۰.۶۰۰.۰۰۰

۳۶.۱۰۰.۰۰۰

سایپا ۱۱۱ (تنوع رنگ)

۴۰.۸۰۰.۰۰۰

-

سایپا ۱۳۱ (سفید)

۳۹.۰۰۰.۰۰۰

۳۳.۷۲۵.۰۰۰

سایپا ۱۳۱ (تنوع رنگ)

۳۹.۲۰۰.۰۰۰

-

سایپا ۱۳۲ (سفید)

۳۹.۸۰۰.۰۰۰

۳۴.۲۰۰.۰۰۰

سایپا ۱۳۲ (تنوع رنگ)

۳۹.۹۰۰.۰۰۰

-

سایپا ۱۵۱

۴۰.۰۰۰.۰۰۰

۳۴.۲۰۰.۰۰۰

 

 

pride price

 

این افزایش قیمت‌ها در بازار در حالی است که اخیرا سایپا قیمت خودروهای خود را بین ۳۰ تا تقریبا ۹۰ درصد افزایش داده بود. خودروهای خانواده پراید و تیبا ۳۰ درصد افزایش قیمت داشتند، قیمت ساینا، قیمت کوییک اتوماتیک، قیمت آریو دنده‌ای و اتوماتیک ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده بود، قیمت سراتو ۲۰۰۰ آپشنال ۷۳ درصد افزایش یافته بود و سراتو ۱۶۰۰ افزایش ۸۷ درصدی داشت.

همچنین پارس‌خودرو، یکی از زیر مجموعه‌های سایپا که خودروهای پارس تندر و برلیانس را تولید می‌کند هم قیمت خودروهای خود را افزایش داده بود. قیمت پارس تندر ۷۴ درصد افزایش داشت، قیمت برلیانس H220 دنده‌ای و قیمت برلیانس H230 دنده‌ای ۴۷ درصد افزایش داشت، قیمت برلیانس H330 اتوماتیک ۶۱.۵ درصد، قیمت برلیانس H330 دنده‌ای با افزایش ۶۳ درصدی همراه بود. برلیانس H320 اتوماتیک ۶۰ درصد و قیمت برلیانس کراس هم ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده بود. می‌توانید جدیدترین قیمت‌های محصولات سایپا را در پست زیر مشاهده کنید:

 

 

 

pride price

 

پیش از این، افزایش قیمت محصولات سایپا شامل تمام خودروهای پیش‌فروش شده برای این شرکت شده بود که اعتراضات گسترده آن‌هایی که خودروهای خود را پیش از افزایش قیمت ثبت‌نام کرده بودند را به همراه داشت. این اعتراضات آنقدر بالا گرفت که در نهایت سایپا از تصمیم خود عقب‌نشینی کرد و اعلام کرد که افزایش قیمت محصولات این شرکت شامل خودروهای پیش‌فروش‌شده‌ای که تاریخ تحویل آن‌ها تا دی ماه باشد نخواهد شد. کمی بعد هم مدیرعامل سایپا تغییر کرد و این شرکت اعلام کرد که قیمت اعلامی برای سیتروئن C3 را نیز کاهش خواهد داد.

مشکل قیمت‌گذاری خودرو در بازار ایران مربوط به امروز و دیروز نیز اما چیزی که قطعی است این است که این خریداران و مردم هستند که از این قیمت‌ها متضرر خواهند شد و مجبورند خودروهای بی‌کیفیت و قدیمی داخلی را با قیمت‌های سرسام‌آور بخرند. باید دید مسئولین و سیاست‌گذاران برای حمایت از مصرف‌کنندگان چه تصمیماتی اتخاذ خواهند کرد و آیا این تصمیمات می‌تواند تاثیر محسوسی روی قدرت خرید مردم داشته باشد یا نه.

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین