لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :7 دقيقه

اولین تجربه رانندگی با نسل جدید مزدا ۳

 

کراس‌اوورها این روزها پرطرفدارترین خودروهای جهان هستند، اما شرکت‌هایی مثل مزدا هنوز می‌دانند که خودروهای سواری سدان هنوز برای بخش زیادی از خریداران اهمیت زیادی دارند. مزدا از زمان معرفی مزدا ۳ در سال ۲۰۰۳ بیش از ۶ میلیون دستگاه از این خودرو فروخته است. مدلی که همیشه نشان دهنده آخرین دستاوردهای مزدا در زمینه زبان طراحی و فناوری بوده است. در این مقاله اولین تجربه رانندگی با مزدا ۳ را ترجمه کرده‌ایم و امیدواریم شما از مطالعه آن لذت ببرید.

 

فلسفه طراحی مزدا ۳ جدید

همانطور که گفتیم مزدا ۳ همیشه نشان دهنده جدیدترین و به‌روزترین طراحی‌ها و فناوری‌های مزدا بوده است و حالا نسل چهارم این ماشین هم هنوز از همین قانون تبعیت می‌کند. در کنار تقویت و بهبود فناوری‌، ایمنی و کارآمدی، مزدا ۳ جدید بازتاب دهنده فلسفه طراحی جدید شرکت مزدا است، فلسفه‌ای که مزدا به آن «انسان‌محور» می‌گوید. یکی از مدیران ارشد مزدا، ایشیرو هیروسه می‌گوید مصدومیت یکی از مهندسان مزدا در یک مسابقه فوتبال باعث شد آن‌ها در طول طراحی و توسعه این خودرو نگاه جدیدی به مساله ارگونومی پیدا کنند. او می‌گوید یک خودرو نباید مثل ترن هوایی باشد، باید مثل ابزاری باشد که سال‌هاست با آن کار می‌کنید: آشنا، راحت و قابل استفاده.

 

 

اولین تجربه رانندگی با نسل جدید مزدا ۳

 

همزمان، نسل جدید مزدا ۳ به وضوح نشان می‌دهد که سازنده سعی داشته هم از درون و هم از بیرون احساس لوکس بودن را به خودرو اضافه کند و از جنبه‌های مختلف همه چیز خودرو را تقویت کرده است، از سیستم صوتی گرفته تا اتصالاتی که در ساختار بدنه به کار رفته‌اند.

 

طراحی جدید مزدا ۳ ۲۰۱۹

حتی در همان اولین نگاه مزدا ۳ جدید به نظر بسیار زیباتر از نسل قبلی خود می‌رسد. اگرچه مزدا ۳ قدیمی هم خودروی زیبایی بود ولی حقیقتا نسل جدید مزدا ۳ چشم‌نواز است، به خصوص نسخه هاچ‌بک آن طراحی جذاب و زیبایی دارد. این خودرو با استفاده از زبان طراحی مزدا با نام kodo طراحی شده است و به جای استفاده از خطوط زیاد در طراحی، بیشتر به سراغ حجم‌دهی رفته است و طراحان مزدا این کار را به بهترین شکل ممکن انجام داده‌اند.

احساس تکامل و بلوغ در داخل کابین بیشتر محسوس است. تغییرات زیادی در داخل کابین صورت گرفته تا هم خودرو از نظر ارگونومیک تقویت شود و هم بیشتر حس و حال یک خودروی لوکس را داشته باشد. سیستم سرگرمی‌رسانه‌ای جدید با یک نمایشگر ۸.۸ اینچی در مرکز این تغییرات قرار دارد. این صفحه نمایش که کمی عقب‌تر از بقیه داشبورد قرار دارد و به سمت راننده کج شده است لمسی نیست و برای کنترل آن باید از کلیدهای چرخشی و دکمه‌هایی روی کنسول مرکزی استفاده کرد. نتیجه این تغییر این است که دکمه‌ها و سیستم‌های کنترل حالا بزرگ‌تر شده‌اند و راحت‌تر در دسترس هستند. مزدا می‌گوید این تغییرات به این دلیل ایجاد شده است تا حواس راننده کمتر پرت شود.

 

اولین تجربه رانندگی با نسل جدید مزدا ۳

 

فناوری‌های جدید مزدا ۳ ۲۰۱۹

فناوری‌های جدید کمک می‌کنند تا داخل کابین لوکس به نظر برسد، اما بعضی وقتی‌ها چیزهای جزئی هستند که باعث می‌شوند یک خودرو لوکس به نظر برسد. به همین دلیل مزدا حسابی به جزئیات مزدا ۳ جدید پرداخته است، اگرچه طراحی داخلی ساده‌تر شده است اما کیفیت مواد و ساخت کابین بسیار بالاتر رفته است. برای ارگونومیک‌تر شدن خودرو۷ فرمان ۰.۸ اینچ بیشتر به صورت تلسکوپی قابل تنظیم است سیستم صوتی هم به صورت پایه و هم در مدل‌هایی که از سیستم صوتی پیشرفته محصول Bose استفاده می‌کنند، اسپیکرهایی دارد که به صورت کاملا حساب شده جای‌گذاری شده‌اند تا هم کیفیت پخش صوتی بالاتر برود و هم لرزش‌های پنل‌های خودرو به حداقل برسد.

مزدا تلاش زیادی کرده است تا سر و صدا، لرزش‌ها و تکان‌های خودرو را به حداقل برساند. سیستم تعلیق عقب حالا کاملا تغییر کرده است و ۷۸ درصد سخت‌تر شده است تا کیفیت سواری بالاتر برود. استفاده از مواد خاصی در ساختار بدنه خودرو کمک زیادی به کاهش سر و صدای محیط و جاده کرده است.

 

اولین تجربه رانندگی با نسل جدید مزدا ۳

 

 

همچنین بخوانید:  معرفی مزدا CX-3 مدل ۲۰۱۹

 

مشخصات فنی مزدا ۳ ۲۰۱۹، تجهیزات و امکانات

مزدا ۳ در آمریکا با یک موتور ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی چهار سیلندر Skyactive مزدا عرضه می‌شود که ۱۸۶ اسب‌بخار قدرت دارد. قدرت این موتور با استفاده از یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک یا شش سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود، اما برای اولین بار مزدا ۳ با یک مدل تمام‌چرخ هم عرضه خواهد شد. تصمیم مزدا برای عرضه یک مدل دو دیفرانسیل در این کلاس خودرو بسیار خاص است و امیدواریم این باعث بشود خودروسازان دیگری هم به استفاده از این سیستم ترغیب شوند.

در جاده و حین رانندگی، تقویت طراحی ارگونومیک خودرو و کاهش لرزش، تکان و سر و صدای خودرو کاملا محسوس است. هنگام رانندگی تمام تجهیزات کنترلی به سادگی در اختیار راننده هستند. سکوت و آرامش مزدا ۳ جدید حین رانندگی کاملا مشابه خودروهای بسیار گران‌قیمت‌تر است هرچند که جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک در عصر جعبه دنده‌های هشت، نه و ده سرعته کمی قدیمی به نظر می‌رسد.

 

اولین تجربه رانندگی با نسل جدید مزدا ۳

 

رانندگی در ترافیک شهری می‌تواند اعصاب‌فرسا باشد، اما مزدا ۳ جدید احساس آرامش عجیبی حین رانندگی القا می‌کند. سیستم هشدار نقطه کور به جای یک هشدار گوش‌خراش، به آرامی راننده را از وجود یک مانع آگاه می‌کند و سیستم تعلیق تقویت شده به خوبی ناهمواری‌های جاده را مهار می‌کند.

مزدا از یک سیستم جدید برای نظارت بر توجه و هوشیاری راننده استفاده کرده است. مزدا ۳ جدید با استفاده از یک دوربین مادون قرمز (اینفرارد یا فراسرخ) و تعدادی LED، حالت صورت و موقعیت قرار گرفتن سر راننده را بررسی می‌کند و اگر راننده خواب‌آلود شده باشد یا به جلو توجه نکند، هشدار می‌دهد. چنین سیستمی می‌تواند از بسیاری از تصادفات و تراژدی‌ها جلوگیری کند.

 

 

جمع‌بندی

اگرچه اکثر تغییرات مزدا ۳ روی تجربه راحت، آرام و نرم سواری بوده‌اند، اما مزدا از این هم اطمینان حاصل کرده است که راننده‌ها همچنان احساس کنند پشت یک خودروی قدرتمند نشسته‌اند. با قرار دادن گیربکس روی حالت دستی و استفاده از پدال‌های تعویض دنده پشت فرمان می‌توان از حداکثر قدرت خودرو استفاده کرد. ناهمواری‌هایی جاده هنگام پیچیدن کمی سیستم تعلیق را آزار می‌دهند اما با وجود این که مزدا به کیفیت سواری بیشتر از عملکرد خودرو اهمیت داده است، باز هم تجربه سواری با مزدا ۳ تجربه‌ای هیجان‌انگیز و سرزنده است.

مزدا ۳ ۲۰۱۹ نه تنها برای مزدا ۳، بلکه برای برند و شرکت مزدا یک حرکت رو به جلو است. نسل چهارم مزدا ۳ بیشتر از این که تکامل مدل قبلی باشد، یک مدل متفاوت و انقلابی است. تغییراتی که مزدا برای بهبود تجربه سواری و رانندگی با این خودرو ایجاد کرده است کاملا محسوس و ارزشمند هستند و می‌توان انتظار داشت خیلی از این فناوری‌ها و تغییرات در مدل‌های دیگر مزدا هم به کار گرفته شوند. برای کسانی که هنوز درگیر تب کراس‌اوور نشده‌اند، مزدا ۳ یک دلیل دیگر برای نپیوستن به صف عظیم خریداران کراس‌اوورهاست.

 

مشخصات فنی مزدا ۳ ۲۰۱۹

موتور

۲.۵ لیتری چهار سیلندر

قدرت/گشتاور

۱۸۶ اسب‌بخار / ۲۵۲ نیوتن‌متر

گیربکس

شش سرعته اتوماتیک

محور چرخ

جلو

شتاب صفر تا صد کیلومتر

۷.۵ ثانیه

حداکثر سرعت

۲۱۰ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۸.۷ لیتر در شهر – ۶.۵ لیتر در جاده – ۷.۸ لیتر به صورت ترکیبی

وزن

۱۳۹۲ کیلوگرم

ظرفیت

پنج سرنشین

حجم صندوق

۲۹۴.۵ لیتر

قیمت پایه

۲۱ هزار دلار

 

اولین تجربه رانندگی با نسل جدید مزدا ۳

اولین تجربه رانندگی با نسل جدید مزدا ۳

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین