لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :5 دقيقه

۵ اشتباه هنگام رانندگی با خودروهای گیربکس اتوماتیک

 

با زیاد شدن تعداد خودروهای اتوماتیک در بازار ایران، خیلی‌ها هنوز اصول اساسی نگهداری از این نوع گیربکس‌ها را بلد نیستند و ناخواسته هنگام رانندگی رفتارهایی می‌کنند که باعث آسیب دیدن گیربکس اتوماتیک می‌شود و هزینه زیادی بابت تعمیر این گیربکس‌ها که معمولا از گیربکس‌های دستی پیچیده‌تر و در نتیجه پرخرج‌تر هستند می‌پردازند. در این مقاله به بررسی ۵ اشتباهی که رانندگان ناآشنا با گیربکس‌های اتوماتیک هنگام رانندگی مرتکب می‌شوند و آسیب‌های جدی به گیربکس خودرو می‌رساند می‌پردازیم تا با آگاهی از آن‌ها، از این اشتباهات اجتناب کنید و عمر و سلامت گیربکس اتوماتیک خودروی خود را افزایش دهید.

رانندگی با خودروهایی که گیربکس اتوماتیک دارند ساده‌تر است و این گیربکس‌ها مصرف سوخت را هم کاهش می‌دهند، اگر چه این گیربکس‌ها در مقایسه با گیربکس‌های دستی کمی از شتاب خودرو می‌کاهند، اما استقبال رانندگان از این گیربکس‌ها افزایش پیدا کرده و شاهد افزایش تعداد این خودروها در خیابان هستیم. اما خیلی از رانندگان اشتباهاتی هنگام رانندگی با این خودروها مرتکب می‌شوند، بهتر است شما یکی از این رانندگان نباشید.

 

 

۱. از تعویض دنده هنگام حرکت خودداری کنید

 

دنده اتومات

 

البته تعویض دنده در مورد گیربکس‌های اتوماتیک اصطلاح درستی نیست و باید بگوییم از تغییر حالت گیربکس در زمان حرکت خودداری کنید. گیربکس خودروهای اتوماتیک دارای چند حالت مختلف است، حالت D که هنگام حرکت به کار می‌رود، حالت N که خودرو خلاص است، حالت R که مربوط به دنده عقب است و حالت P که برای پارک خودرو به کار می‌رود. در گیربکس‌های اتوماتیک با ایجاد اصطکاک توسط چند نوار و کلاچ حالت دنده عوض می‌شود، اگر قبل از تعویض حالت دنده خودرو متوقف نشده باشد این نوارها و کلاچ‌ها مانع حرکت اتومبیل می‌شوند و هم به موتور خودرو و هم به گیربکس فشار زیادی وارد می‌شود و ممکن است آسیب‌های جدی به گیربکس وارد شود.

 

۲. در حالت خلاص (N) رانندگی نکنید

یک تصور اشتباه در میان برخی رانندگان وجود دارد که خلاص کردن گیربکس خودرو در سراشیبی یا هنگامی که خودرو سرعت مناسبی دارد باعث کاهش مصرف سوخت خواهد شد. قرار دادن خودرو در حالت خلاص در حین رانندگی باعث کاهش عملکرد سیستم‌های مختلف خودرو می‌شود که در نتیجه تسلط شما را روی کنترل خودرو بسیار کاهش می‌دهد و باعث می‌شود خطرات زیادی شما را تهدید کند. از سوی دیگر تغییر حالت دنده هنگام حرکت باعث آسیب‌های جدی به گیربکس‌های اتوماتیک خواهد شد. اکثر خودروهای امروزی هنگامی که خودرو شتاب مناسبی دارد یا در سراشیبی قرار دارد و راننده گاز نمی‌دهد، سوخت‌رسانی به موتور را قطع می‌کنند و خود به خود مصرف سوخت را مدیریت می‌کنند.

 

 

 

دنده اتومات

 

۳. برای شتاب اولیه بیشتر، خودرو را لانچ نکنید.

لانچ کردن خودرو به زمانی گفته می‌شود که راننده خودرو در حالت خلاص پدال گاز را می‌فشارد تا دور موتور بالا برود و سپس ناگهان خودرو را در دنده قرار می‌دهد تا حداکثر شتاب اولیه ممکن را داشته باشد. این امر اگرچه در خودروهایی با دنده دستی میسر است، اما در خودروهای اتوماتیک فشار دادن پدال گاز در حالت خلاص (N) و تغییر ناگهانی حالت دنده به حالت رانندگی (D) می‌تواند آسیب‌های بسیار جدی به گیربکس اتوماتیک خودرو وارد کند. مکانیک گیربکس‌های اتوماتیک طوری طراحی شده است که در حالت توقف حالت گیربکس تغییر کند، و تغییر حالت گیربکس در حالی که پدال گاز فشرده شده است باعث آسیب و استهلاک گیربکس خواهد شد. در خودروهای اتوماتیک باید هنگامی که دور موتور در شرایط کاملا عادی است، دسته دنده را روی حالت D قرار دهید.

 

۴. پشت چراغ قرمز و در ترافیک دنده را در حالت N بگذارید

قرار ندادن خودرو در حالت N پشت چراغ قرمز یا در ترافیک شاید شایع‌ترین اشتباهی باشد که راننده‌های خودروهای اتوماتیک مرتکب می‌شوند و حتی سایت‌های اینترنتی خیلی معتبری هم هستند که به غلط به راننده‌ها توصیه می‌کنند هنگام توقف در ترافیک یا پشت چراغ قرمز حالت دنده را روی D نگه دارند. وقتی در ترافیک یا پشت چراغ قرمز خودرو را در حالت D نگه می‌دارید، هم مصرف سوخت خود را بالاتر می‌برید هم بیهوده به قطعات سیستم ترمز خود فشار می‌آورید و هم باعث فرسوده شدن کلاچ‌های خودرو می‌شوید.

 

دنده اتومات

 

۵. قبل از توقف کامل خودرو، دنده را در حالت P قرار ندهید

این هم یکی از اشتباهات شایع رانندگان خودروهای اتوماتیک است. هنگامی که خودروی اتوماتیک را در حالت P می‌دهید، یک مکانیزم گیربکس اتوماتیک را قفل می‌کند تا خودرو دیگر حرکت نکند. این کار از طریق یک پین صورت می‌گیرد. این پین یکی از قطعات حساس و آسیب‌پذیر گیربکس‌های اتوماتیک است و اگر قبل از توقف کامل خودرو حالت P را انتخاب کنید، احتمال خرابی این پین و آسیب‌های جدی دیگری به مکانیزم پارک و دیگر قطعات گیربکس اتوماتیک بالا خواهد رفت. ابتدا با ترمز گرفتن خودرو را کاملا متوقف کنید و سپس دنده را روی حالت P قرار دهید.

 

 

و یک نکته مهم پایانی را فراموش نکنید: گیربکس اتوماتیک خودروی خود را به موقع سرویس کنید.

گیربکس‌های اتوماتیک به شدت به سطح روغن گیربکس حساسیت دارند. گیربکس‌های اتوماتیک هنگام عملکرد دمای بسیار بالایی دارند و در صورت کم بودن سطح روغن، تعویض نشدن به موقع روغن یا استفاده از روغن نامناسب ممکن است آسیب‌های جدی ببینند. بهتر است هر ۵۰۰۰ کیلومتر یا بر اساس زمانی که در دفترچه خودرو توسط سازنده پیشنهاد شده است سطح روغن گیربکس اتوماتیک را بررسی کنید. بهتر است تحت هر شرایطی هر ۲۴ ماه یا هر ۵۰ هزار کیلومتر روغن گیربکس اتوماتیک خود را تعویض کنید. فراموش نکنید که تعمیر گیربکس اتوماتیک هزینه‌بر است و همچنین عملکرد گیربکس تعمیر شده هیچ وقت به خوبی مدل کاملا سالم و فابریک آن نخواهد شد. به موقع گیربکس خود را بررسی کنید، سطح روغن آن را مداوم چک کنید و در زمان مناسب روغن گیربکس خود را عوض کنید تا هم از آن به خوبی محافظت کنید و هم بتوانید عمر آن را افزایش دهید.

 

دنده اتومات

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین