لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :7 دقيقه

اولین تجربه رانندگی با پورشه کاین ۲۰۱۹؛ آئودی در لباس پورشه؟

 

زمانی که نسل اول پورشه کاین عرضه شد، طرفداران افراطی پورشه می‌گفتند عرضه این شاسی‌بلند به معنی پایان کار پورشه خواهد بود. اما این خودرو که روی پلتفرمی محصول خود پورشه سوار شده بود، با داشتن هندلینگ اسپرت بسیار جذاب و توانایی‌های آفرود زیاد، توانست نظرات را نسبت به خودش برگرداند. پلتفرم دومین نسل پورشه کاین هم محصول خود پورشه بود، خودرویی که توانست جوایز متعددی را برای پورشه به ارمغان بیاورد. اما حالا ، نسل سوم پورشه کاین روی پلتفرم MLB Evo ساخته شده است. پلتفرم گروه فولکس‌واگن که در آئودی A4، A5، A6، A7، A8، Q5، Q7 و Q8 و همینطور فولکس‌واگن توارگ، بنتلی بنتایگا و لامبورگینی به کار رفته است. آیا این به معنی از دست رفتن اصالت پورشه است؟ آیا با یک خودروی بی‌روح مواجه هستیم که محصول تولید انبوه و طمع فولکس‌واگن است؟ در این مقاله نگاهی انداخته‌ایم به اولین تجربه رانندگی با پورشه کاین ۲۰۱۹ تا به این سوال‌ها پاسخ بدهیم.

 

پورشه یا آئودی؟

حتی موتور پورشه کاین ۲۰۱۹ هم محصول خود پورشه نیست. در این خودرو از یک موتور ۳.۰ لیتری توربوشارژ V-6 استفاده شده است که می‌تواند ۳۳۵ اسب‌بخار نیرو و ۴۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این خودرو همچنین از یک گیربکس اتوماتیک هشت سرعته ZF استفاده می‌کند در حالی که پوررشه باکستر، پورشه کایمن، پورشه پانامرا و حتی پورشه ماکان که با پلتفرم MLB آئودی تولید شده است هم از گیربکس مخصوص دو کلاچه PDK پورشه استفاده می‌کردند و این تنها خودروی پورشه است که از این گیربکس استفاده می‌کند. پورشه مدعی است دلیل استفاده از این گیربکس این است که برای کشیدن بار عملکرد بهتری دارد، اما حقیقت این است که دلیل استفاده از این گیربکس سادگی در تولید خودرو با این گیربکس روی پلتفرم MLB Evo است.

 

اولین تجربه رانندگی با پورشه کاین ۲۰۱۹

 

گریل جدید پورشه کاین برای کاهش مصرف سوخت به صورت خودکار بسته می‌شود و زمانی که موتور نیاز به خنک‌کنندگی بیشتر داشته باشد، به صورت خودکار باز می‌شود. حالا تمام مدل‌های پورشه کاین از چرخ‌های بزرگ و اغراق‌شده‌ای استفاده می‌کنند که عملکرد تحسین‌کننده‌ای دارند.

 

 

پورشه می‌گوید بدنه کاین ۲۰۱۹، چهل و هفت درصد آلومینیوم است و وزن نسل سوم آن ۱۹۸۵ کیلوگرم است و این خودرو از نسل قبل سبک‌تر است. اما هنگام وزن کردن این خودرو متوجه می‌شویم که وزن آن تقریبا ۲.۱ تن است، تقریبا ۲۰۰ کیلوگرم بیشتر از آنچه پورشه اعلام کرده است. پورشه کاین جدید علی‌رغم تلاش‌های پورشه برای کاهش وزن (مثل استفاده از یک باتری لیتیوم-یونی که ۱۰ کیلوگرم از نسل قبل سبک‌تر است)، پورشه کاین هنوز هم خودروی سنگینی است.

 

قیمت پورشه کاین ۲۰۱۹

 

اولین تجربه رانندگی با پورشه کاین ۲۰۱۹

 

فقط وزن پورشه کاین نیست که زیاد است، قیمت آن هم بالاست. قیمت پایه این خودرو ۶۶.۷۵۰ دلار اعلام شده است که اگرچه خیلی بالا نیست، اما مطمئنا در کلاس خودروهای گران‌قیمت قرار می‌گیرد. بد نیست برای مقایسه به این نکته اشاره کنیم که قیمت پایه آئودی Q7 با موتور ۳.۰ لیتری (که از پلتفرم مشابه استفاده می‌کند) چیزی حدود ۶۱ هزار دلار است و البته Q7 سه ردیف صندلی دارد و از نظر قدرت نیز تفاوت چندانی با پورشه کاین ۲۰۱۹ ندارد (موتور آئودی Q7 می‌تواند ۳۲۹ اسب‌بخار نیرو تولید کند) و از نظر طراحی داخلی هم وضعیت بهتری دارد. پورشه کاین با آپشن‌های اختیاری مختلفی به فروش می‌رسد که می‌تواند قیمت آن را تا ۸۱ هزار دلار هم بالا ببرد.

 

آپشن‌ها و امکانات پورشه کاین ۲۰۱۹

یکی از این آپشن‌ها سیستم تعلیق هوایی است که ۴۱۶۰ دلار قیمت دارد و شامل سیستم مدیریت فعال تعلیق (PASM) می‌شود. استفاده از این آپشن باید تجربه رانندگی با پورشه کاین را بسیار بهبود ببخشد چون این سیستم باعث می‌شود تجربه سواری با پورشه در حالت کامفرت (راحتی) نرم و راحت باشد و در حالت اسپرت، تجربه اسپرت‌تری به ارمغان می‌آورد. یک حالت اسپرت دیگر به نام اسپرت پلاس هم در نظر گرفته شده است که سیستم تعلیق را سفت‌تر و مسابقاتی‌تر می‌کند.

اما حقیقت این است که در حالت استاندارد، پورشه کاین ۲۰۱۹ با سیستم تعلیق و دمپرهای فولادی عملکرد بسیار خوبی دارد و هندلینگ خودرو هم بسیار عالی است. استفاده از سیستم تعلیق هوایی کمی تجربه رانندگی با پورشه کاین ۲۰۱۹ را مصنوعی و خشن می‌کند. مشکل دیگری که پورشه باید با آن دست و پنجه نرم کند این است که مرسدس به تازگی سری جدید مرسدس بنز GLE را عرضه کرده است (که رقیب مستقیم پورشه کاین است) و سیستم تعلیق هیدرولیک کنترل بدنه E-Active این خودرو عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و نوآوری است که می‌تواند ورق را به سمت این خودرو برگرداند.

 

 

 

اولین تجربه رانندگی با پورشه کاین ۲۰۱۹

 

آپشنی که حقیقتا ارزش پولش را دارد، ترمزهای PSCB جدید پورشه است. پورشه دیسک‌های ترمز بزرگ ۱۶.۳ اینچی را از جنس فولاد ساخته است و روی آن را با لایه‌هایی از کاربید تنگستن پوشانده است، این موجب تقویت قدرت ترمزها شده است و از طرف دیگر باعث می‌‌شود لاستیک‌ها تمیزتر باقی بماند. همیشه یکی از مشکلات خودروسازان آلمانی، میزان زیاد گرد و غبار ترمزها بوده است. پورشه می‌گوید با سسیست PSCB، گرد و غبار ترمز ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده است. اما این زیاد مهم نیست، آنچه مهم است عملکرد این ترمزها است که به سادگی می‌توان گفت سه برابر ترمزهای معمولی قدرتمند هستند و تنها با کمی فشار دادن پدال ترمز حداکثر قدرت خود را به نمایش می‌گذارند. استفاده از ترمزهای PSCB تقریبا ۳۴۹۰ دلار خرج برمی‌دارد.

 

برگ برنده پورشه کجاست؟

اما برگردیم به سوال اصلی، اگر تقریبا تمام پلتفرم، موتور و قطعات پورشه کاین ۲۰۱۹ محصول آئودی است، چرا این خودرو را با نام آئودی Q6 عرضه نکرده‌اند و اسم پورشه را روی آن گذاشته‌اند؟ وقتی به عملکرد فنی این خودرو می‌رسیم، جواب مشخص می‌شود. این خودرو مسیر آزمایشی لس‌آنجلس پورشه را تنها در ۲۵ ثانیه طی کرده است. یعنی به سرعت فولکس‌واگن GTI، پورشه کاین توربو ۲۰۱۱، پورشه ۹۱۱ کاررا اس مدل ۲۰۰۹ و پورشه کایمن مدل ۲۰۰۷. هیجان‌انگیز است، نه؟

پورشه مدعی است که پورشه کاین ۲۰۱۹ در تیپ اسپرت کرونو می‌تواند ظرف ۵.۶ ثانیه از صفر تا صد کیلومتر شتاب بگیرد. هنگام تست این خودرو حتی رکورد ۵.۱ ثانیه هم برای شتاب صفر تا صد کیلومتر ثبت شده است. پورشه کاین چهارصد متر را تنها در ۱۳.۷ ثانیه و با سرعت ۱۶۲ کیلومتر پشت سر می‌گذارد. شبیه به هوندا سیویک تیپ آر یا سوبارو WRX. این آمارها برای یک کراس‌اوور سنگین‌وزن بسیار خوب است. اما آئودی Q7 که از همین پلتفرم استفاه می‌کند چطور؟ شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو ۵.۴ ثانیه طول می‌کشد، چهارصد متر را در ۱۴ ثانیه طی می‌کند و مسیر آزمایشی را ۲۶.۴ ثانیه پشت سر می‌گذارد. از همه نظر پورشه عملکرد بهتری دارد.

 

 

ممکن است این عددها خیلی شگفت‌انگیز به نظر نیایند، اما باید دقت کنید که در مورد یک شاسی‌بلند سایز متوسط صحبت می‌کنیم. حتی اگر نیاز به سرعت بیشتری دارد، تیپ‌های پیشرفته‌تر و سریع‌تری از پورشه کاین ۲۰۱۹ هم در نظر گرفته شده‌اند.

 

جمع‌بندی

در جمع‌بندی باید گفت پورشه توانسته یک بار دیگر با توجه به مخاطب هدف خود، درست به هدف بزند. پورشه کاین ۲۰۱۹ یک خودروی زیبا، با سواری راحت، عملکرد بالا و فضای زیاد است. حتی اگر بدخواهان بخواهند بگویند این خودرو هیچ تفاوتی با یک خودروی آئودی ندارد، عملکرد پورشه کاین ۲۰۱۹ ثابت می‌کند که اصالت و DNA پورشه در رگ‌های این خودرو هم جاری است.

 

اولین تجربه رانندگی با پورشه کاین ۲۰۱۹

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین