لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :6 دقيقه

نگاهی به فراری لافراری، بهترین فراری تاریخ؟

 

ماشین لافراری، که معنی آن به سادگی یعنی فراری، اوج طراحی فراری است. یک هایپرکار و ابرخودروی دو سرنشین که با استفاده از موتور ۶.۳ لیتری V12 فراری در کنار یک باتری و موتور الکتریکی می‌تواند ۹۵۰ اسب‌بخار و ۸۹۸ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. طراحی فراری لافراری شبیه یک سفینه فضایی است و آن‌هایی که تجربه رانندگی با آن را داشته‌اند می‌گویند این شاید بهترین خودرویی باشد که فراری در طول تاریخش ساخته است. تنها ۴۹۹ دستگاه لافراری تولید شده است و از این نظر یک خودروی کلکسیونی منحصر به فرد است. این خودرو به قدری با کیفیت و جذاب است که فراری تصمیم گرفت آن را تبدیل به پرچم‌دار خود کند و به همین علت نام آن را «فراری» گذاشته‌اند. در این مقاله نگاهی انداخته‌ایم به این خودروی محبوب که ماشین‌بازها علاقه بسیاری به آن دارند.

 

تجربه رانندگی با لافراری چگونه است؟

ممکن است تصور کنید خودرویی که ۹۵۰ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند در جاده‌ها غیرقابل‌رانندگی باشد، اما اینطور نیست. موتور V12 این خودرو طوری طراحی شده است که در بالاترین دور موتورها بیشترین قدرت را داشته باشد. عملکرد اصلی این موتور در دور موتور بیشتر از ۵۰۰۰ rpm است اما قبل از آن موتور الکتریکی به خوبی قدرت کافی را برای رانندگی تامین می‌کند. این موتور طوری طراحی شده است که دریچه بنزین آن بلافاصله به فشرده شدن پدال گاز پاسخ می‌دهد و در میان خودروهای هیبریدی، یکی از نرم‌ترین و هماهنگ‌ترین عملکردهای موتور را دارد.

 

 

نگاهی به فراری لافراری

 

جعبه دنده ۷ سرعته آن عملکرد زیبایی دارد و کاملا با موتور هماهنگ است و کوچک‌ترین انرژی را هدر نمی‌دهد و ذره‌ای از شتاب لافراری کم نمی‌کند. علی‌رغم این قدرت سرسام‌آور، راندن ماشین لافراری به اندازه راندن فراری ۴۵۸ نرم و آسان است. شتاب این خودرو شگفت‌انگیز است و شتاب‌گیری صفر تا صد کیلومتر آن تنها ۲.۴ ثانیه طول می‌کشد. معمولا خودروهایی که تا این حد قدرتمند و سریع هستند از نظر هندلینگ و فرمان‌پذیری ضعف‌هایی دارند، اما لافراری اینطور نیست. هندلینگ آن فوق‌العاده خوب است و چسبندگی خودرو به جاده حتی در سرعت‌های بالا خیره کننده است. اگر به این خودرو یک خودروی هیبریدی بگوییم در حق آن کم لطفی کرده‌ایم، این یک ابرخودرو با موتور V12 است که برای تقویت بیشتر از یک موتور الکتریکی در آن استفاده شده است.

 

داخل کابین لافراری چه خبر است؟

وقتی داخل کابین لافراری باشید، در محاصره فیبر کربن قرار گرفته‌اید. فراری سعی کرده است این خودرو را تا حد امکان سبک کند تا شتاب و قدرت بیشتری داشته باشد. صندلی‌های لافراری در واقع صفحات نرمی هستند که روی بدنه فیبر کربنی سوار شده‌اند و قابل تنظیم هستند. وقتی پشت فرمان لافراری بنشینید، مثل راننده خودروهای مسابقاتی شانه‌هایتان در ارتفاع پایین و زانوهایتان در ارتفاع نسبتا بالایی قرار می‌گیرد. صندلی‌ها فوق‌العاده راحت هستند و دید و تسلط راننده به جاده بسیار زیاد است. البته وقتی پشت خودرویی با حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر می‌نشینید، نیاز به این تسلط هم دارید.

دکمه‌های زیادی برای تنظیم و شخصی‌سازی عملکرد خودرو وجود دارد که داخل کابین را بسیار شبیه خودروهای مسابقاتی کرده است. داشبورد کاملا دیجیتالی است و به جز این‌ها چیز زیاد دیگری در داخل کابین نیست و طراحی آن نسبتا ساده است. فراری برای جذاب‌تر کردن لافراری نیازی به شلوغ‌کاری در داخل کابین ندارد. روی فرمان پر از دکمه‌هایی است که حالت‌های مختلف رانندگی را تنظیم می‌کنند. دکمه‌های معروف فراری که به آن مانیتنو گفته می‌شود هم روی فرمان وجود دارد که سیستم‌های الکترونیکی مختلف مربوط به عملکرد کمک فنرها، دیفرانسیل و سرعت گیربکس الکترونیکی را ساده و راحت تنظیم می‌کند. فراری در طراحی این دکمه در واقع از خودروهای فرمول یک الهام گرفته است.

 

نگاهی به فراری لافراری

 

فراری در داخل کابین از مواد عایق صدا استفاده نکرده است تا کابین کربنی سنگین نشود، بنابراین سر و صدای زیادی داخل کابین شنیده می‌شود، اما هیچ چیز به جذابیت صدای غرش موتور V12 لافراری نیست و شنیدن صدای آن تجربه منحصر به فرد و لذت‌بخشی است.

 

 

نگاهی به ویژگی‌های فنی لافراری

همانطور که گفتیم مثل فراری P1 و فراری ۹۱۸، شاسی لافراری از جنس فیبر کربن است.  در هر گوشه کمک فنرهای پیچشی به کار گرفته شده‌اند که دمپرهای الکترونیکی دارند. دیسک‌های ترمز از جنس سرامیک کربنی و بسیار بزرگ هستند تا بتوانند در سرعت‌های بالا عملکرد خوبی داشته باشند.

سیستم‌های الکترونیکی درعملکرد این خودرو نقش حیاتی ایفا می‌کنند. باله‌های و ورودی‌های هوا به صورت الکترونیکی و خودکار در سرعت‌های بالا فعال می‌شوند تا خودرو بهترین عملکرد آیرودینامیکی ممکن را داشته باشد. این ورودی‌های هوا همچنین تاثیر زیادی روی چسبندگی خودرو به جاده و کاهش نیروی پسار دارند. همچنین این ورود‌های هوا نقش مهمی در خنک‌ کردن موتور، باتری‌ها، گیربکس و صفحه‌های ترمز سرامیک کربنی دارند.

 

نگاهی به فراری لافراری

 

جمع‌بندی

فراری لافراری یک جایگزین شایسته برای فراری انزو است و آنقدر قدرتمند و جذاب است که باعث می‌شود فراری انزو یک خودروی ضعیف به نظر برسد. این خودرو در زمان عرضه بیشتر از ۱ میلیون یورو قیمت داشت و برای خریداران آن شرایط خیلی خاصی در نظر گرفته شده بود. خود شرکت فراری با وسواس خریداران این خودرو را انتخاب کرده است. از جمله شرایط خرید این خودرو این بوده است که خریدار باید قبل از لافراری، حداقل پنج فراری دیگر خریده باشد. یکی دیگر از شرایط خرید این خودرو این بوده است که فروشندگان فراری باید این فرد را به شرکت توصیه کرده باشند و بعد از بین کاندیداها، فراری خود خریداران را انتخاب کرده است.

 

 

در سال ۲۰۱۶پانصدمین دستگاه لافراری ساخته شد و در یک حراجی به قیمت ۷.۵ میلیون دلار فروخته شد. تمام سود حاصل از فروش این خودرو صرف کمک به زلزله‌زدگان و قربانیان زلزله مرکز ایتالیا در سال ۲۰۱۶ شد. در سال ۲۰۱۷ آخرین مدل از سری آپرتای لافراری، با قیمت ۱۰ میلیون دلار در یک حراجی به یک کلکسیونر فروخته شد تا این خودرو، گران‌قیمت‌ترین خودروی قرن ۲۱ فروخته شده در یک حراجی نام بگیرد.

فراری لافراری از آن دسته ماشین‌هایی است که عشق ماشین‌ها پوستر آن را به دیوار اتاقشان می‌چسبانند و تنها از تماشای آن لذت می‌برند. یکی از خاص‌ترین خودروهای تاریخ، که هم استایل و ظاهر خوبی دارد و هم عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. ماشین لافراری، حقیقتا اوج طراحی فراری است و می‌تواند تمام تاریخ این شرکت را در خود خلاصه کند.

 

نگاهی به فراری لافراری

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین