لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :10 دقيقه

بهترین خودروهای فورد در طول تاریخ

 

شرکت فورد نیاز چندانی به معرفی ندارد. آن‌ها فعالیت خود را از سال ۱۹۰۳ آغاز کردند و در آن سال توانستند ۱۷۵۰ دستگاه از اولین خودروی خود، فورد مدل A بسازند. خیلی از شرکت‌های نوپای خودروسازی آن زمان همزمان با فورد شروع به فعالیت کردند اما در نهایت شکست خوردند، اما مدیریت فورد در دستان هنری فورد بود، یک صنعت‌گر با استعداد که هم هوش و هم توان مالی تبدیل کردن شرکتش به یک برند بین‌المللی را داشت. فورد سال‌هاست در سراسر جهان شناخته می‌شود و محصولات بسیار متنوعی، از خودروهای شهری ارزان گرفته تا ابرخودروهایی با عملکرد بالا تولید کرده است. در این مقاله به بررسی ده خودروی برتر تاریخ فورد می‌پردازیم، خودروهایی که زمان عرضه تاثیر بسیار زیادی روی بازار خودرو داشتند و بخشی از تاریخ خودرو محسوب می‌شوند.

 

 

 

فورد مدل T

 

فورد مدل تی (۱۹۰۸)

فورد مدل تی یکی از اولین خودروهای فورد بود. خودروها در ابتدای ظهور خود بسیار گران‌قیمت و لوکس بودند، اما فورد تصمیم داشت با مدل تی این روند را عوض کند. او معتقد بود هرکس که حقوق می‌گیرد باید بتواند یک فورد مدل تی بخرد. به لطف خط تولید پیشرفته فورد، آن‌ها توانستند قیمت فورد مدل تی را تا سال ۱۹۲۵ به ۲۶۰ دلار کاهش دهند.

توقف این خودرو در سال ۱۹۲۷ متوقف شد، اما در طول این سال‌ها فورد بیش از ۱۶.۵ میلیون دستگاه  از این خودرو فروخته بود. فورد مدل تی در تمام قاره‌های جهان به جز قطب جنوب به فروش می‌رسید. این اولین خودرویی بود که جهانی می‌شد و می‌توانست حقیقتا به آن خودروی مردم گفت. فورد مدل تی یکی از مهم‌ترین خودروهای تاریخ خودرو است.

 

فورد سری F

 

فورد سری اف  (۱۹۴۸)

اولین خودرو از سری اف فورد در سال ۱۹۴۸ وارد بازار شد. در آن زمان هیچکس فکر نمی‌کرد در سال ۲۰۱۸ هنوز نسل‌هایی از این خودرو عرضه شوند، چه برسد به اینکه از پرفروش‌ترین خودروهای آمریکا باشد، اما می‌بینیم که بعد از ۷۰ سال، هنوز فورد سری اف پرفروش‌ترین خودروی سال آمریکا در سال ۲۰۱۷ بوده است.

البته که فورد سری اف در طول این سال‌ها تحول و تکامل پیدا کرده است. اولین مدل‌ها بسیار ساده بودند، آن‌ها وانت‌های ساده‌ای بودند که به سختی از یک تراکتور پیشرفته‌تر بودند. فورد سری اف به خصوص در دهه ۱۹۶۰ که خط بین وانت و خودروهای روزمره کمرنگ شد دچار تکامل شد. به علت محبوبیت وانت‌ها به عنوان خودروهای روزمره در آمریکا، فورد کم کم شروع به بهتر کردن کابین این خودرو کرد. در میان خودروهای مختلف سری اف، فورد اف ۱۵۰ محبوب‌ترین است. خودروهای فورد سری F در مسابقات سرعت شرکت کرده‌اند، در مسابقات رالی بیابانی حضور داشته‌اند و حتی به عنوان خودروی لوکس مورد استفاده قرار گرفته‌اند. گام بعدی فورد سری اف چیست؟ هیبریدی شدن و استفاده از سوخت‌های جایگزین. فورد سری اف یکی از تاثیرگذارترین خودروهای تاریخ است و آینده خودرو را تغییر داد و باعث شد نگرش مردم به وانت‌ها و پیکاپ‌ها تغییر کند.

 

فورد تاندربرد

 

فورد تاندربرد (۱۹۵۵)

با عرضه اولین نسل فورد تاندربرد، این شرکت وارد حوزه خودروهای لوکس شد. حوزه‌ای که پیش از آن توسط شرکت لینکلن تسخیر شده بود. این خودروی دو سرنشین با سقف کروک یک موتور V8 داشت که در آن زمان تازه اختراع شده بود و دنده آن دستی و سه سرعته بود. فورد آپشن‌های الکترونیکی مختلفی از جمله سیستم‌های کمکی هدایت، پنجره‌ها، ترمزها و صندلی‌ها را برای اولین بار در این خودرو به کار گرفته بود. سقف تاندربردهای شرکت فورد از جنس فایبرگلس بودند. فورد ۱۱ نسل مختلف از این خودرو را عرضه کرد، اما هیچکدام از آن‌ها به اندازه نسل اول آن دوست‌داشتنی و موثر نبودند.

 

 

 

فورد GT40

 

فورد جی‌تی ۴۰ (۱۹۶۴)

فورد در سال ۱۹۶۳ سعی کرد شرکت فراری را بخرد، این قرارداد تا مراحل نهایی هم پیش رفت اما انزو فراری بنیان‌گذار و مدیر فراری در آخرین دقایق نظرش را تغییر داد. بنابراین فورد تصمیم گرفت در زمین مسابقه از فراری انتقام بگیرد. آن‌ها از تیونر و مهندس معروف خودرو کارول شلبی خواستند یک خودروی مسابقاتی کلاس جهانی بسازد که بتواند در مسابقه ۲۴ ساعته لمانز، یکی از سخت‌ترین مسابقات اتومبیل‌رانی جهان رقابت کند. آن‌ها اسم این خودرو را جی‌تی ۴۰ گذاشتند. فورد در ابتدا از فراری شکست سختی خورد و فورد GT40 حتی نتوانست از خط پایان بگذرد. در سال ۱۹۶۴ هم فورد دوباره در این مسابقات مغلوب شد، اما در سال ۱۹۶۶ فورد GT40 توانست رتبه‌های اول تا سوم این مسابقه را از آن خود کند. تا سال ۱۹۶۹ که فورد از مسابقات لمانز کنار کشید، آن‌ها هر سال برنده این مسابقات شدند و توانستند انتقام سخت ولی شیرینی از فراری بگیرند.

 

فورد موستانگ

 

فورد موستانگ (۱۹۶۴)

موستانگ یکی از آن معدود خودروهایی است که اگر به یک برند مستقل هم تبدیل می‌شد می‌توانست موفق شود. شاید بتوان گفت تنها دو خودروی دیگر چنین توانایی دارند: پورشه ۹۱۱ و جیپ رانگلر. اما در زمان عرضه هیچکس انتظار نداشت فورد موستانگ تبدیل به چنین خودروی موفقی شود. مدیران فورد در آن زمان تنها می‌خواستند بر اساس فورد فالکن خودرویی برای رقابت با خودروی موتور‌عقب شورولت یعنتی شورولت کویر (Covair) طراحی کنند. موستانگ در نمایشگاه جهانی نیویورک در سال ۱۹۶۴ معرفی شد و آمریکایی‌ها بلافاصله عاشق آن شدند. فورد پیش‌بینی کرده بود که ۱۰ هزار دستگاه از این خودرو بفروشد، اما ظرف ۲۴ ساعت سفارش بیش از ۲۲ هزار دستگاه فورد موستانگ به دستشان رسیده بود. در یک سال اول عرضه فورد موستانگ بیش از ۴۱۷ هزار دستگاه از این خودرو فروخته شد.

پس از آن بود که فورد موستانگ تبدیل به محبوب‌ترین خودروی فورد و یکی از محبوب‌ترین خودروهای آمریکایی جهان شد و تبدیل به چهره خودروهای عضلانی آمریکایی شد. اگرچه با افت محبوبیت خودروهای پرمصرف و قدرتمند فورد موستانگ هم دچار کاهش محبوبیت شد، اما با عرضه مدل ۲۰۱۸ این خودرو فورد موستانگ دوباره توانست جایگاه خود را به عنوان یکی از بهترین خودروهای آمریکایی محکم کند.

 

فورد تائوروس شو

 

فورد تائوروس شو (۱۹۸۸)

فورد در طراحی تائوروس (Taurus) رویکرد متفاوتی نسبت به محصولات قبلی خود اتخاذ کرد تا بتواند با سیل سدان‌های ژاپنی مثل هوندا آکورد که روانه آمریکا شده بودند مقابله کند. به همین دلیل تائوروس SHO با نگاهی به طراحی این خودروها ساخته شد. در نبود موتور V8 که به نوعی امضای فورد بود، فورد تائوروس از یک موتور ۳.۰ لیتری V6 استفاده می‌کرد که توسط یاماها تولید شده بود و فورد آن را تیون کرده بود تا بتواند ۲۲۰ اسب‌بخار قدرت تولید کند. این خودروی خانواده خودروهای فورد را گسترش داد و به خریداران نشان داد فورد برای هر سلیقه‌ای یک خودرو دارد.

 

 

 

فورد کراون ویکتوریا

 

فورد کراون ویکتوریا (۱۹۹۲)

فورد کارون ویکتوریا (Crown Victoria) در سال ۱۰۰۲ عرضه شد تا جایگزین فورد LTD شود. این خودرو ساختار اصلی LTD را حفظ کرده بود ولی قدیمی بودن آن کم کم خودش را نشان می‌داد، هرچند این برای فورد اهمیت نداشت. این خودرو طراحی قدیمی داشت چون خریداران قدیمی‌پسند را هدف گرفته بود، درست برعکس فورد تائوروس که برای تحول‌خواهان طراحی شده بود. این خودرو آخرین سدان آمریکایی بود که بدنه و شاسی آن از هم جدا بودند و بعد از آن دیگر تمام خودروها به صورت یکپارچه و Unibody طراحی شدند.  این خودرو سال‌ها تاکسی و ماشین پلیس شماره یک آمریکا بود. تولید این خودرو در سال ۲۰۱۲ بالاخره متوقف شد و پس از آن دیگر هیچ خودروی آمریکایی که شاسی و بدنه مجزا داشته باشد تولید نشد.

 

فورد جی تی ۲۰۰۴

 

فورد جی‌تی (۲۰۰۴)

این خودرو در واقع ادای دین فورد به فورد gt40 بود و بر اساس یک خودروی مفهومی طراحی شده بود که سال ۱۹۹۵ در نمایشگاه دیترویت به نمایش درآمده بود که GT90 نام داشت و تقریبا تا مرز تولید شدن رفت اما فورد در آخرین لحظه پا پس کشید. جانشین فورد GT40 در سال ۲۰۰۴ عرضه شد، سالی که فورد صد سالگی خود را جشن گرفته بود. این خودرو که به سادگی GT نام‌گذاری شده بود طراحی نوستالژیک و کلاسیکی داشت و از خودروهای دهه‌ه ۱۹۶۰ در طراحی آن الهام گرفته شده بود. نیروی آن را یک موتور ۵.۴ لیتری V8 تامین می‌کرد که با کمک سوپرشارژر ۵۵۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کرد، همین حالا هم ۵۵۰ اسب‌بخار بسیار قدرتمند محسوب می‌شود. تولید این خودرو پس از سال ۲۰۰۶ به پایان رسید و فورد تا آن زمان ۴۰۳۸ دستگاه جی‌تی ۴۰ فروخته بود که البته، از پیش‌بینی آن‌ها برای فروش ۴۵۰۰ دستگاه کمتر بود.

 

 

فورد فوکس آر اس (۲۰۱۵)

فورد Focus RS را می‌توان نسخه دوپینگ شده فورد فوکس دانست که در سال ۲۰۰۲ عرضه شده بود. این خودرو در ابتدا به دلیل کوچکی و تفاوتی که با دیگر خودروهای فورد داشت در آمریکا عرضه شد. اما نسل جدید آن یعنی فورد فوکس آر اس بالاخره وارد بازارهای آمریکا شد. فورد این خودرو را با در نظر گرفتن ویژگی‌های بازار آمریکا طراحی کرده بود و تقریبا همه متخصصین خودرو معتقدند که صبوری برای این خودرو ارزشش را داشته است. آر اس مجهز به یک موتور ۲.۳ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ است و می‌تواند ۳۵۰ اسب‌‌بخار نیرو تولید کند که برای خودرویی با این ابعاد فوق‌العاده است. نیروی تولیدی موتور به تمام چرخ‌ها منتقل می‌شود تا عملکرد خودرو افزایش پیدا کند.

 

فورد GT

 

فورد جی‌تی (۲۰۱۵)

این سومین خودرو از خانواده جی‌تی است که راهش را به این فهرست باز کرده است. بعد از پیروزی‌های پیاپی فورد در مسابقات لمانز، فورد دیگر خودروهای اسپرت تولید نکرد و تمام توجه خود را روی خودروهای عضلانی و به اصطلاح پونی (Pony) متمرکز کرد. زمانی که فورد در نمایشگاه خودروی دیترویت در سال ۲۰۱۵ نسل جدید فورد جی‌تی را معرفی کرد، دوباره تنور رقابت با فراری داغ شد. بیخود در این خودرو به دنبال موتور‌های ۸، ۱۰ یا ۱۲ سیلندر نباشید. فورد در این خودرو از یک موتور ۳.۵ لیتری V6 اکوبوست استفاده کرده است که با دو توربوشارژ می‌تواند ۶۵۰ اسب‌بخار نیرو تولید کند. استفاده از مواد سبکی مثل فیبر کربن و آلومینیوم وزن این خودرو را به شدت کاهش داده است و عملکرد این ابرخودرو قیمت ۵۰۰ هزار دلاری آن را توجیه می‌کند. فورد هر سال تنها ۲۵۰ دستگاه از این خودرو تولید می‌کند.

 

فورد یکی از تاثیرگذارترین خودروسازان جهان است، از زمان تولید اولین خودروها در جهان ، شرکت‌های دیگر با تقلید از شیوه تولید انبوه شرکت فورد توانستند خطوط تولید خود را راه‌اندازی کنند و در طول زمان هم فورد بارها و بارها در طراحی و تولید خودرو پیشتاز بوده و بسیاری شرکت‌ها دنباله‌روی آن‌ها بوده‌اند. اگرچه دست ما در بازار ایران از خودروهای فورد کوتاه است (البته اگر پولدار و لاکچری‌باز نباشید) اما در ایران هم خودروهای عضلانی به خصوص فورد موستانگ طرفداران بسیار زیادی دارند. اگر از علاقمندان به تاریخ خودرو و محصولات فورد هستید، امیدواریم این مقاله کمی شما را بیشتر با این شرکت و تاثیر آن روی تاریخ خودروسازی جهان آشنا کرده باشد.

 

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین