لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :6 دقيقه

آیا دانگ فنگ S30 ارزش خرید دارد؟

 

شاید بتوان گفت دانگ‌فنگ S30 یکی از عجیب‌ترین خودروهایی است که تابحال در بازار ایران فروخته شده است. ایران‌خودرو توانسته بود با عرضه دانگ فنگ H30 کراس که یک کراس‌اوور کوچک و اقتصادی بود، بخشی از بازار پررونق کراس‌اوورها را تصاحب کند. این خودرو در ابتدا چندان موفق نبود و انتقادات زیادی از آن می‌شد، اما با آشفته‌تر شدن بازار خودرو و بالا رفتن قیمت‌ها، توانست وضعیت بهتری داشته باشد. در این مقاله به بررسی ارزش خرید دانگ S30 می‌پردازیم، محصولی که اخیرا ایران‌خودرو آن را معرفی کرده است و در واقع نسخه سدان و صندوق‌دار دانگ‌فنگ H30 کراس است.

 

 

دانگ فنگ S30 بیش از شصت میلیون تومان گران‌تر از دانگ فنگ  H30 کراس است و تنها تفاوت آن اضافه شدن یک صندوق است. شاید تنها توجیه این قیمت‌گذاری این باشد که صندوق دانگ فنگ S30 از طلای ناب ساخته شده باشد، اما ما و شما می‌دانیم که چنین نیست و حقیقتا باید نحوه قیمت‌گذاری این خودرو را زیر سوال برد. آیا واقعا دانگ فنگ S30 با این قیمت ارزش خرید دارد؟ با ما همراه باشید تا به چند نکته در مورد این خودرو بپردازیم.

 

دانگ فنگ S30

 

۱. قیمت دانگ‌فنگ S30 عجیب و غریب است

اجازه بدهید رک صحبت کنیم، با قیمتی که ایران‌خودرو برای دانگ فنگ اس ۳۰ در نظر گرفته است، ارزش خرید این خودرو مطلقا صفر است. یعنی از هر زاویه و نقطه‌نظری که به این خودرو نگاه کنیم، قیمت دانگ فنگ S30 نباید ۱۴۱ میلیون تومان باشد. ذهن ناخودآگاه به سمت زمانی می‌رود که با این مبلغ می‌شد خودروهای لوکس بازار را خرید اما شرایط با هر دلیلی چنین رقم خورده است که مشتریان مجبورند تقریبا ۱۵۰ میلیون تومان برای یکی از بی‌کیفیت‌ترین خودروهای چینی بازار هزینه کنند.

با قیمت دانگ فنگ S30 می‌توان به سراغ خودروهایی مثل بسترن B30، رنو ساندرو استپ وی، چری آریزو ۵، برلیانس H330، پژو 207i و جک J4 رفت که همه از این خودرو یک سر و گردن کیفیت بیشتری دارند. حتی شاید خرید خودروهای ارزان‌تر داخلی مثل سمند و پژو پارس از خرید دانگ فنگ S30 عاقلانه‌تر باشد.

 

۲. طراحی دانگ فنگ S30 اصلا خوب نیست

نیازی نیست متخصص خودرو یا خبره مهندسی و طراحی باشید تا تشخیص بدهید که دانگ فنگ S30 از ضعف طراحی رنج می‌برد. این خودرو ظاهر بسیار تکراری و ساده‌ای دارد و انگار یک کودک آن را طراحی کرده است. هیچ هماهنگی و زبان طراحی مشترکی در این خودرو مشاهده نمی‌شود و همین چند خط حجم‌دهی به کار رفته در طراحی آن هم نامأنوس و بدون منطق است.

 

دانگ فنگ S30

 

جلوپنجره بزرگ این خودرو اصلا اسپرت یا عضلانی نیست و یادآور خودروهای بیست یا سی سال پیش است. مهندسین این خودرو انگار تعمدا به سراغ طراحی کهنه و قدیمی رفته‌اند و هیچ تلاشی برای برجسته‌تر کردن طراحی ظاهری این خودرو نسبت به رقبا نکرده‌اند. در کمال تعجب باید بگوییم برخی خودروهای داخلی از نظر طراحی موزون‌تر و هماهنگ‌تر عمل کرده‌اند.

طبعا قضاوت در مورد ظاهر خودرو امری سلیقه‌ای است اما بعید می‌دانیم کسی را پیدا کنید که بگوید دانگ فنگ S30 طراحی خوبی دارد و تقریبا تمام خودروهای رقیب از این خودرو طراحی بهتر و قابل‌قبول‌تری دارند.

 

 

۳. دانگ فنگ S30 از نظر فنی هم ضعیف است

ایران‌خودرو نشان داده که حتی اگر بخواهد نمی‌تواند از موتور TU5 دست بکشد. این موتور تا الان در خودروهایی مثل پژو پارس، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و رانا استفاده کرده است. این موتور ۱۶۰۰ سی‌سی حجم دارد و حداثکر قدرت آن ۱۰۵ اسب‌بخار و گشتاور آن ۱۴۲ نیوتن‌متر است. با این تفاسیر نمی‌توان از دانگ فنگ S30 انتظار داشت که خودروی سریع و قدرتمندی باشد. موتور این خودرو از پس بدنه بزرگ و ۱.۲ تنی این خودرو برنمی‌آید. شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو ۱۲.۵ ثانیه طول می‌کشد که اگرچه نسبت به برخی خودروهای رقیب خیلی تفاوت ندارد، اما باز هم در تجربه رانندگی شاهد سنگینی بیش از حد خودرو و کافی نبودن توان پیشرانه به خصوص در مسیرهای سربالایی هستیم.

 

دانگ فنگ S30

 

۴. تجربه رانندگی با دانگ فنگ S30 دلچسب نیست

کیفیت مونتاژ و ساخت این خودرو تعریفی ندارد و رانندگی با آن دلچسب نیست، خودرو کند است و کافی است شرایط کمی غیرعادی شود تا کیفیت موتور آن کاهش شدید داشته باشد. ساخت بدنه و سیستم تعلیق طوری است که هم سر و صدای زیادی وارد کابین می‌شود و هم کوچک‌ترین ناهمواری در مسیر موجب انتقال ضربه به کابین و تکان‌های شدید می‌شود. سواری این خودرو خشک و بی‌کیفیت است و از همان اول به گونه‌ای است که انگار دچار استهلاک و فرسودگی شده است.

 

۵. کیفیت ساخت کابین و طراحی آن قدیمی است

 

دانگ فنگ S30

دانگ فنگ S30

 

با نگاهی به داخل کابین دانگ فنگ S30 می‌بینیم که طراحی آن عملا تفاوت خاصی با پژوهای تولید شده توسط ایران‌خودرو ندارد. بعضی از این خودروها بیش از ۲۰ یا ۳۰ سال قدمت دارند و عملا از دور خارج هستند، اما می‌بینیم که دوباره همان الگوهای قدیمی در طراحی دانگ فنگ S30 تکرار شده است. اضافه شدن صفحه نمایش و اسپرت‌شدن پشت آمپر هم نتوانسته طراحی داخلی این خودرو را به روز کند و عملا با یک خودروی داخلی مواجه هستیم. همانطور که انتظار می‌رود کیفیت مواد به کار رفته در ساخت کابین خشک و پایین است و نوار باریک براقی که از وسط داشبورد عبور کرده هم کیفیت و زیبایی ندارد. چینش تجهیزات و کلیدهای مختلف هم انگار مربوط به بیست سال پیش است. امکان ندارد که وارد کابین این خودرو بشوید و احساس کنید این خودرو ۱۴۱ میلیون‌تومان قیمت دارد.

 

 

جمع‌بندی

اگر تعارف را کنار بگذاریم، دانگ فنگ S30 یکی از بدترین گزینه‌های ممکن برای خرید است و بهتر است کاملا دور آن را خط بکشید. اگر قرار است ۱۵۰ میلیون تومان برای خودرو هزینه کنید، گزینه‌های متنوع‌تر و با کیفیت‌تری در اختیار شما هستند که هم اقتصادی‌تر هستند و هم کیفیت بیشتری دارند. دانگ فنگ S30 یک خودروی ضعیف با طراحی معمولی است که به هیچ آن نمی‌توان از قیمت ۱۴۱ میلیون تومانی آن دفاع کرد. تصمیمات خودروسازان داخلی یعنی ایران‌خودرو و سایپا هر روز عجیب‌تر می‌شود و هربار به بهانه جدیدی راهی برای جبران زیان‌های مالی خود از جیب خریداران پیدا می‌کنند. دانگ فنگ S30 هم تبدیل به یکی از این راه‌ها شده است. اگر به نظر شما اضافه شدن یک صندوق می‌تواند ۶۰ میلیون تومان افزایش قیمت دانگ فنگ S30 را نسبت به قیمت دانگ فنگ H30 کراس را توجیه کند، امیدواریم خرید خوبی داشته باشید!

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین