لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :8 دقيقه

نگاهی به RAM 1500، بهترین وانت پیکاپ سال از دید موتورترند

 

آمریکایی‌ها علاقه خاصی به پیکاپ وانت دارند و همیشه در فهرست پرفروش‌ترین خودروهای سال در آمریکا همیشه نام یک یا چند وانت پیکاپ قدرتمند را مشاهده می‌کنیم، تنها در سالی که گذشت آمریکایی‌ها ۲.۸ میلیون خودروی وانت پیکاپ خریده‌اند. یکی از بهترین وانت پیکاپ‌های سال و حتی شاید چند سال اخیر، رم ۱۵۰۰ است که سال گذشته از سوی نشریه معتبر موتورترند به عنوان بهترین پیکاپ سال انتخاب شد.  در این مقاله به بررسی این خودرو می‌پردازیم و با کمی دخل و تصرف نظر منتقدین نشریه موتورترند در مورد وانت پیکاپ RAM 1500 را بازتاب می‌دهیم.

سال گذشته پرفروش‌ترین پیکاپ سال در آمریکا (و البته هر چهار سال گذشته) سری اف فورد بوده است. اما RAM 1500، بهترین پیکاپ سال از نظر موتورترند می‌تواند حتی وفاداران به فورد را هم جذب خود کند، چون هیچ وانت پیکاپی نیست که مثل رم ۱۵۰۰ مدل ۲۰۱۹ نیازهای این سگمنت از بازار را تامین کند.

 

 

نسل پنجم رم ۱۵۰۰، یک گام دیگر در مسیر طولانی تکامل شرکت رم، از زیر مجموعه‌های فیات کرایسلر است. جدیدترین مدل این خودرو بیشتر از هر وانت پیکاپ دیگری می‌تواند نیازهای یک خریدار پیکاپ قرن بیست و یکمی را برطرف کند و تنوع، توانمندی، راحتی، سادگی و ارزشی بیشتر از قبل دارد.

 

نگاهی به RAM 1500

 

پیشرفت در طراحی

البته که قضاوت در مورد طراحی خودروها امری شخصی است، اما نمی‌توان شهرت شرکت Ram برای ساخت خودروهایی که هم کاربردی هستند و هم زیبا را نادیده گرفت. این خودرو طراحی بسیار خوبی دارد اما هیچوقت بیش از حد اغراق شده نیست.

طراحی رم در مدل جدید رم ۱۵۰۰ خیلی از ویژگی‌های طراحی که از یک خودروی رم انتظار می‌رود را کنار گذاشته، اما همچنان روح و اصالت این خودروها را حفظ کرده است. طراحی گریل دگرگون شده، گلگیرها تغییر کرده‌اند و حتی محل قرار گیری نشان رم هم تغییر کرده است. حالا رم ۱۵۰۰ با هفت گریل مختلف و سه طراحی مختلف چراغ عرضه می‌شود. انواع مختلفی از چرخ‌ها از چرخ‌های ۱۸ اینچی  مناسب آف‌رود گرفته تا چرخ‌های ۲۲ اینچی مناسب برای مسیرهای شهری برای مشتریان در نظر گرفته شده است. قسمت بار هم با اندازه‌های مختلف طراحی شده تا خریداران بتوانند دقیقا وانتی مطابق نیاز خود بخرند.

 

نگاهی به RAM 1500

 

می‌توان گفت طراحی داخلی Ram 1500 حتی از طراحی ظاهری آن هم بهتر است. این پیکاپ طوری طراحی شده است که هم برای تفریح مناسب است و هم برای کار. کنسول مرکزی را می‌توان تبدیل به یک دفتر کار کوچک کرد و فضای کافی برای کیف و لپ‌تاپ، تلفن همراه و حتی نوشیدنی دارد. کنسول مرکزی یک در هم دارد که می‌تواند نقش یک میز کوچک را ایفا کند.

اگر بخواهیم به فناوری‌های این خودرو بپردازیم، باید گفت تمام نسخه‌ها مجهز به یک سیستم سرگرمی‌رسانه به نام یوکانکت (Uconnect) هستند که در دو صفحه نمایش با اندازه ۸.۴ اینچی یا ۱۲ اینچی ارائه می‌شود. می‌توان گفت Ram گلچینی از بهترین طراحی‌های ممکن را گرد هم آورده است. صفحه نمایش شبیه خودروهای ولوو است، کلیدها و دکمه‌ها یادآور خودروهای آئودی هستند و دستگیره دنده هم شبیه به جگوار از نوع چرخشی است.

اگرچه سیستم سرگرمی‌رسانه پیشرفته این خودرو خیلی زود نظرها را به خود جلب می‌کند اما کاربردی بودن و شیک بودن کابین حتی از این سیستم هم جذاب‌تر است.

در عقب خودرو فضای زیادی برای بار در نظر گرفته شده است و محفظه‌های بار که کف خودرو پنهان شده‌اند بزرگ‌تر شده‌اند تا بتوان بار بیشتری حمل کرد. مدل‌های پیشرفته تر رم ۱۵۰۰ همچنین یک ردیف صندلی دارند که مجهز به گرمکن و سردکن هم هست.

تمام مدل‌های رم ۱۵۰۰، از مدل پایه یعنی Tradesman تا بالاترین تیپ یعنی تیپ Limited، مجهز به تریم دو رنگ کابین هستند و شخصیت و سبک طراحی منحصر به فردی به طراحی داخلی کابین بخشیده‌اند. Ram سعی کرده حداکثر استفاده را از مفهوم پیکاپ‌های لوکس بکند. استفاده از چوب، چرم و مواد با کیفیت، توجه به جزییات و کیفیت بالای مونتاژ از جمله ویژگی‌های جذاب کابین رم ۱۵۰۰ هستند.

 

 

 

نگاهی به RAM 1500

 

کیفیت مهندسی

ظاهر خودروها می‌تواند فریبنده باشد. ما ایرانی‌ها این را خیلی خوب درک می‌کنیم چون بازارمان پر شده از خودروهایی که طراحی نسبتا شیکی دارند اما از نظر فنی هیچ حرفی برای گفتن ندارند. طراحان رم به جای این که خودروی خود را (مطابق عرف) برای حمل بیشتر بار آماده کنند، سعی کرده‌اند توانایی، کارآمدی و عملکرد خودروی خود را بالا ببرند. زیرساخت تمام این موارد، پلتفرم جدید فولادی این خودرو است که ۴.۰ اینچ نسبت به شاسی نسل قبل بلندتر و ۱۷ درصد سبک‌تر است. اکثر قطعات آیرودینامیک از جنس فولاد هستند اما مهندسان رم با هوشمندی قطعات خاصی را از جنس فلزهای سبک‌تر انتخاب کرده‌اند تا رم ۱۵۰۰ مدل ۲۰۱۹ نسبت به نسل قبل خود تقریبا ۹۰ کیلوگرم سبک‌تر باشد.

مثل نسل قبل رم ۱۵۰۰، این نسل هم مجهز به سیستم تعلیق عقب فنر پیچشی است که اگرچه کمی قدرت حمل بار را کاهش می‌دهد، اما کمک می‌کند رم ۱۵۰۰ سواری نرم‌تری داشته باشد. خریدران می‌توانند از سیستم تعلیق هوایی چهار گوشه با پنج نوع تنظیم ارتفاع هم استفاده کنند که باعث افزایش کیفیت سواری و عملکرد خودرو می‌شود.

این وانت می‌تواند تقریبا یک تن بار حمل کند و توان کشش آن هم به پنج تن می‌رسد. این یعنی RAM 1500 عملکرد بهتری از وانت‌های شورولت، جی‌ام‌سی، نیسان و تویوتا دارد هرچند در مقابل بعضی مدل‌های فورد کم می‌آورد.

آما آن‌چه زیر کاپوت می‌گذرد از جذاب‌ترین ویژگی‌های رم ۱۵۰۰ است. به لطف گسترش فناوری‌های مربوط به خودروهای الکتریکی، رم هم در دو مدل از رم ۱۵۰۰ مدل ۲۰۱۹ موتورهای مکمل الکتریکی در نظر گرفته است که باعث افزایش عملکرد خودرو و کاهش مصرف سوخت آن می‌شوند. این موتورهای هیبریدی که به آن‌ها eTorque گفته می‌شود باتری‌های کوچک ۰.۴۳ کیلووات ساعتی دارد که در قسمت عقب کابین نصب شده است و به سیستم توقف/حرکت کمک می‌کند و به موتور کمک می‌کند گشتاور بیشتری در اختیار راننده بگذارد.

سیستم eTorque روی مدل‌های ۳.۶ لیتری با موتور V-6 به صورت استاندارد به کار گرفته شده است. در این مدل رم ۱۵۰۰ می‌تواند ۳۰۵ اسب‌بخار نیرو و ۳۶۴ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. یک مدل دیگر از این خودرو از یک موتور ۵.۷ لیتری V-8 استفاده می‌کند که می‌تواند ۳۹۵ اسب‌بخار نیرو و ۵۵۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. به صورت استاندارد رم ۱۵۰۰ مجهز به یک گیربکس اتوماتیک هشت سرعته است و محور چرخ‌ها، عقب است. البته مدل‌های تمام چرخ هم در صورت علاقه خریداران در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

 

 

 

نگاهی به RAM 1500

 

بهینگی RAM 1500

پیکاپ‌ها معمولا خودروهایی نیستند که از آن‌ها انتظار مصرف کم سوخت داشته باشیم، اما رم تسلیم نشده و سعی کرده مصرف سوخت را به حداقل برساند. بخش زیادی از این امر به عهده سیستم eTorque و موتورهای الکتریکی واگذار شده است اما رم سعی کرده است با طراحی آیرودینامیک بدنه، از اصطکاک خودرو با هوا بکاهد تا مصرف سوخت آن بهینه شود.

رم در کلاس خود یکی از بهینه‌ترین موتورهای V-8 را دارد و مصرف سوخت آن به ترتیب در شهر، بزرگ‌راه و به صورت ترکیبی ۱۳.۸ لیتر، ۱۰.۲ لیتر و  ۱۲.۳ لیتر است.

 

ایمنی رم ۱۵۰۰

سازمان NHTSA آمریکا رم ۱۵۰۰ مدل ۲۰۱۹ را از نظر ایمنی آزمایش نکرده است، اما این خودرو در آزمون‌های تصادف IIHS آمریکا توانسته بالاترین رتبه ممکن را کسب کند. شاسی جدید رم ۱۵۰۰ از جنس فولاد بسیار مستحکم است و قاب جلویی خودرو طوری طراحی شده است که در تصادف‌هایی که از روبرو نیروی زیادی به خودرو وارد می‌شود، جان سرنشینان را حفظ کند.

این خودرو همچنین به سیستم هشدار مانع جلو و عقب، کروز کنترل قابل تنظیم، سیستم کمکی ماندن خودرو در لاین حرکتی، مانیتورهای نقطه کور و سیستم دوربین ۳۶۰ درجه مجهز است تا به رانندگان کمک کند از تصادف اجتناب کنند. این خودرو از نظر ایمنی عملکرد بسیار خوبی دارد.

 

جمع‌بندی

در آمریکا هیچ سگمنت خودرویی به اندازه وانت پیکاپ رقابتی نیست، به خصوص بزرگ‌ترین خودروسازان این کشور تمرکز زیادی روی این کلاس خودروها دارند. وانت پیکاپ‌ها در واقع در آمریکا چهره‌های برندهای خود هستند و میلیون‌ها مشتری دارند. برای خیلی‌ها این خودروها وسیله امرار معاش است و به همین دلیل است که خیلی از وانت پیکاپ‌ها درست نمی‌توانند نیازهای مشتریان خود را برطرف کنند، اما شرکت رم با RAM 1500 توانسته به هدف بزند. هیچ خودرویی در این کلاس نیست که مثل RAM 1500 بتواند عملکرد بالا، ارزش خرید زیاد، بهینگی و کیفیت ساخت را کنار هم جمع کند. رم ۱۵۰۰ هنوز جذابیت‌های وانت‌های رم کلاسیک را دارد اما حالا حسابی مدرن و به‌روز شده است و به همین دلیل هم رم ۱۵۰۰ مدل ۲۰۱۹ به عنوان بهترین وانت سال از سوی موتورترند انتخاب شده است.

 

نگاهی به RAM 1500

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین