لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :6 دقيقه

از سایپا رهام چه خبر؟ نگاهی به آخرین وضعیت رهام

 

ماه‌ها از رونمایی ماشین سایپا رهام می‌گذرد و سایپا در سکوت در حال توسعه و تولید این پروژه به اصطلاح ملی است. در این مقاله وضعیت سایپا رهام را بررسی می‌کنیم تا ببینیم در این مدت سکوت خبری، تولید و عرضه ماشین رهام در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

 

معرفی سایپا رهام

خودروی رهام که در نمایشگاه خودروی شیراز معرفی شده بود اولین محصول سایپا با استفاده از پلتفرم SP100 خواهد بود. وزارت صنعت، معدن و تجارت در آمارهای مربوط به تولیدات خودرو در کشور اعلام کرده است که تا کنون شش دستگاه سایپا رهام تولید شده است. این در کنار تصاویر منتشر شده از کارخانه سایپا نشان می‌دهد تولید آزمایشی سایپا رهام در تهران آغاز شده است. می‌توان چنین برداشت کرد که تا پایان سال، این خودرو آماده تولید انبوه و عرضه به بازار خواهد شد.

 

 

سایپا رهام

 

آیا شرکت‌های چینی برای تولید سایپا رهام دردسر ایجاد می‌کنند؟

اما این روزها اخبار نگران‌کننده‌ای در مورد وضعیت قطعات مورد نیاز صنعت خودرو شنیده می‌شود. به عنوان مثال در حال حاضر پارس‌خودرو برای تامین قطعات خودروهای رنو دچار مشکل شده است و معلوم نیست چطور قرار است خودروهای ثبت نامی تولید شده و به دست خریداران برسند. آن چه نگران کننده است این است که سایپا اعلام کرده است در حال حاضر به دلیل مشکل تامین قطعه امکان تحویل خودروهای برلیانس کراس را ندارد و از مشتریان خواسته است به سراغ مدل‌های دیگری از برلیانس بروند.

اما این مشکل چه ارتباطی به ماشین رهام، محصول «ملی» سایپا دارد؟ سایپا رهام هم مثل خیلی خودروهای ملی دیگر در واقع وابستگی شدیدی به قطعات خارجی دارد. موتور این خودرو توسط برلیانس تامین شده است و ECU یا قطعه کنترل الکترونیک، جعبه دنده اتوماتیک و برخی دیگر از قطعات حیاتی رهام توسط شرکت‌هایی در کره و چین ساخته می‌شوند و با توجه به عدم تمایل بعضی از این شرکت‌ها به حضور در بازار ایران، معلوم نیست چه مشکلاتی برای رهام پیش خواهد آمد. البته مدیر پروژه پلتفرم SP100 (که رهام بر اساس آن تولید خواهد شد) گفته است سایپا قبل از آغاز این پروژه می‌دانسته که ممکن است تحریم‌ها چنین وضعیتی ایجاد کنند و خود را برای چنین شرایطی آماده کرده است، حال باید دید آیا واقعا سایپا تدبیری برای بدقولی شرکت‌های خارجی تدارک دیده یا مثل برلیانس، محصولات رنو و همینطور سیتروئن در تولید به مشکل خواهد خورد.

 

سایپا رهام

 

رهام در طول این مدت در نمایشگاه‌های خودروی مختلفی به نمایش درآمده است و بخاطر طراحی جذابش و امکانات و ویژگی‌های نسبتا لوکسش نظر خیلی‌ها را به سمت خود جلب کرده است. موتور این خودروی ملی همان موتور ۱.۶۵ لیتری برلیانس است که روی برلیانس H300 هم نصب شده است. البته در مدل‌های مختلف برلیانس سری H300 دو جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک و ۵ سرعته دستی به کار گرفته شده است، در مقابل سایپا رهام جعبه دنده اتوماتیک ۶ سرعته دارد و احتمالا هماهنگی موتور و جعبه دنده رهام بیشتر و در نتیجه عملکرد فنی آن بهتر از برلیانس اچ ۳۰۰ خواهد بود. در حال حاضر پیشرانه در نظر گرفته شده برای سایپا رهام چندان تعریفی نیست و می‌تواند ۱۱۵ اسب‌بخار نیرو و ۱۵۴ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند، بنابراین عرضه نسخه توربوی این خودرو می‌تواند یک مشوق اساسی برای خریداران باشد.

 

 

آیا رهام نسخه توربو خواهد داشت؟

همانطور که سایپا قبلا اعلام کرده بود، رهام به یکی از کشورهای اروپایی فرستاده شده است تا در آزمون معتبر ایمنی ENCAP شرکت کند. به گفتی برخی، این آزمایشات در آلمان انجام خواهد شد. شایعاتی مبنی بر تصمیم سایپا برای عرضه یک نسخه مجهز به توربوشارژر از رهام به گوش می‌رسد. این پیشرانه می‌تواند ۱۵۰ اسب بخار نیرو و ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. هرچند ممکن است این نسخه زودتر از بقیه مدل‌ها منتشر شود، اما در حال حاضر شنیده‌ها حاکی از این است که سایپا قصد دارد این موتور توربو را ابتدا روی نسخه‌های کراس‌اوور یا هاچ‌بک رهام به کار بگیرد و بعد به سراغ عرضه مدل سدان با این موتور می‌رود. تست‌های جاده‌ای رهام آغاز شده است و فرستادن آن به اروپا برای شرکت در آزمون‌های ایمنی نشان می‌دهد سایپا قصد دارد خیلی زود رهام را وارد بازار کند.

 

سایپا رهام

 

سایپا رهام با چه قیمتی عرضه می‌شود؟

آنچه موفقیت یا عدم موفقیت این خودرو را مشخص می‌کند، قیمت سایپا رهام برای مشتری خواهد بود. به نظر می‌رسد سایپا قصد دارد کامل‌ترین تیپ رهام را با قیمتی بیشتر از برلیانس H330 عرضه کند. آنطور که شرکت‌ها به تدریج در حال افزایش قیمت خودروهای خود هستند، می‌توان انتظار داشت که قیمت ماشین رهام با قیمتی بین ۹۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان عرضه شود.

سایپا رهام در میان محصولات داخلی خودروی جذابی است، طراحی مدرن‌تری دارد، داخل کابین شبیه به خودروهای لوکس است و امکانات و ویژگی‌های متنوعی برای آن در نظر گرفته شده است که می‌تواند به آن کمک کند به عنوان یک خودروی مدرن و امروزی با خودروهایی مثل بسترن BN30، جیلی GC6، بی وای دی F3، جک J4، برلیانس H330، دنا پلاس و برخی خودروهای مشابه در همین کلاس رقابت کند.

مدل فول آپشن سایپا رهام (که به آن تیپ سوپرلوکس گفته می‌شود) تجهیزات و امکانات خوبی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به فرمان برقی، ۶ کیسه هوا، چراغ دی‌لایت (روشنایی روز)، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، رادار نقطه کور، کروز کنترل قابل تنظیم، یک مانیتور ۱۰ اینچی لمسی با سیستم عامل اندروید، استارت دکمه‌ای، آینه‌های تاشوی برقی، سنسور پارک و دوربین عقب، سانروف، چرم مصنوعی، تهویه اتوماتیک، سنسور نور و قابلیت اتصال به تلفن همراه از طریق بلوتوث اشاره کرد.

 

 

رهام، گامی به سمت آینده برای سایپا

رهام از نظرهای مختلف خودروی با اهمیتی است، دستاورد اول این محصول این است که بالاخره یک خودروی ایرانی با طراحی مدرن و به روز عرضه خواهد شد که می‌تواند از نظر طراحی نظرها را به خود جلب کند. دوم این که علی‌رغم وابستگی رهام به کشورهای خارجی، متخصصین داخلی نشان داده‌اند که می‌توانند خودروی استانداردی طراحی کنند که بخش‌های زیادی از آن مهندسی بومی دارد. سوم این که در صورت موفقیت رهام در آزمون‌های ایمنی اروپایی، بالاخره سایپا خودرویی ایمن و مطمئن تولید کرده است ایمنی همیشه یکی از ضعف‌های بزرگ خودروهای سایپا بوده است، رهام می‌تواند به این بی‌اعتمادی به محصولات سایپا خاتمه بدهد.

 

سایپا رهام

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین