لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :6 دقيقه

۱۰ موتورسیکلت برتر دوکاتی

 

شرکت موتورسیکلت‌سازی ایتالیایی دوکاتی را بخاطر طراحی‌های جذاب، موتورهای قدرتمند و البته قدمت تاریخی آن می‌شناسند. در این مقاله به معرفی ده موتورسیکلت برتر تاریخ این شرکت می‌پردازیم.

این شرکت در سال ۱۹۲۶ کار خود را آغاز می‌کرد و در ابتدا تنها تجهیزات رادیویی تولید می‌کرد. پس از نابودی بخش‌های زیادی از کارخانه دوکاتی در طول جنگ جهانی دوم، آن‌ها پس از پایان جنگ دوباره خود را بازاسازی کردند و این بار شروع به تولید موتورسیکلت کردند. در ابتدا آن‌ها خیلی ساده موتورهای ساخت رو خود را به دوچرخه متصل می‌کردند. در اوایل دهه ۱۹۵۰ آن‌ها شروع به ساخت اسکوترها کردند و تا آخر دهه ۱۹۵۰ شروع به تولید موتورسیکلت کردند و در دنیای مسابقات موتورسواری هم به موفقیت رسیده بودند.

در ادامه این مقاله به بررسی ده موتور برتر تاریخ دوکاتی می‌پردازیم و مختصر درباره هرکدام توضیحاتی ارائه می‌کنیم.

 

 

۱. دوکاتی ۲۵۰ تویین ۱۹۵۹ (Ducati 250 Twin)

 

۱۰ موتورسیکلت برتر دوکاتی

 

در سال ۱۹۵۹ یک موتورسوار جوان به نام مایک هیلوود استعداد زیادی در زمینه مسابقات موتورسواری از خود نشان داده بود. بخت و اقبال با هیلوود یار بود چون پدر استن هیلوود مرد بسیار ثروتمندی بود و او را از نظر مالی پشتیبانی می‌کرد. تنها چیزی که مایک هیلوود کم داشت، یک موتور ایده‌آل بود. پس از تولید دوکاتی ۲۵۰ تویین، این موتورسوار جوان رابطه خود را با شرکت دوکاتی آغاز کرد و تبدیل به یکی از موفق‌ترین موتورسواران جهان شد. دوکاتی طبق سفارش پدر مایک هیلوود یک موتور ۲۵۰ سی‌سی طراحی کرد که از مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین موتورسیکلت‌های زمان خود بود. اتین موتور می‌توانست ۳۷ اسب بخار نیرو تولید کند.

 

۲. دوکاتی ۷۵۰ جی‌تی ۱۹۷۰ (Ducati 750 GT)

 

۱۰ موتورسیکلت برتر دوکاتی

 

معمولا سخت می‌شود ریشه برخی طراحی‌ها را پیدا کرد، اما دوکاتی ۷۵۰ مسیر بسیار واضحی تا تولید طی کرد. این موتور دوسیلندر که شباهت زیادی به موتورهای کافه ریسر دارد. این موتور توسط طراح معروف فابیو تاگلیونی طراحی شده بود و او این موتور را شاهکار خود می‌دانست.  پیکربندی V شکل ۹۰ درجه‌ای این موتور و موتوری که به آن پمپ بزرگ می‌گفتند به قدری جذاب بودند که صنعت موتورسیکلت را پس از عرضه برای همیشه تغییر دادند.

 

۳. دوکاتی ۹۰۰ سی‌سی سوپراسپرت تویین (Ducati 900cc Supersport Twin)

 

۱۰ موتورسیکلت برتر دوکاتی

 

پس از عرضه دوکاتی ۷۵۰، شرکت دوکاتی متوجه شد در زمینه موتورهای اسپرت و سوپراسپرت از رقیبان عقب افتاده است و آن‌ها موتور اسپرت یا سوپراسپرتی نداشتند که بتواند با موتورسیکلت‌های ژاپنی رقابت کند. این امر منجر به خلق دوکاتی ۹۰۰ شد که آمده بود تا این فاصله بین دوکاتی و رقبای ژاپنی را کم کند. آن‌ها اول به سراغ یک موتور تورینگ رفتند و ۸۶۹ جی‌تی را عرضه کردند که نتوانست نظر مشتریان را جلب کند. کمی بعد مدل اسپرت‌تری معرفی شد که همین موتور ۹۰۰ است. این موتور با پیشرانه ۸۶۰ سی‌سی که با الهام از موتور L Twin دوکاتی وارد بازار شد.

 

۴. دوکاتی ۸۵۱ ۱۹۸۷ (Ducati 851)

 

۱۰ موتورسیکلت برتر دوکاتی

 

در سال ۱۹۸۷ دوکاتی مدل ۸۵۱ را عرضه کرد که بلافاصله همه را به تحسسین واداشت و نام دوکاتی را برای همیشه با پیشرانه‌های قدرتمند گره زد. بعد از چند به روز رسانی این موتور تبدیل به پرچم‌دار موتورهای چهار زمانه در زمان خود شد و هم نشان دهنده استایل خاص دوکاتی و توانایی‌های فنی این شرکت شد. موتورسیکلت 851S که نمونه تقویت شده همین موتور بود تبدیل به یکی از بهترین موتورسیکلت‌های تاریخ شد.

 

۵. دوکاتی ۹۱۶ اس‌بی‌کی ۱۹۹۴ (Ducati 916 SBK)

 

۱۰ موتورسیکلت برتر دوکاتی

 

دوکاتی ۸۸۸ نسخه به‌روز شده ۸۵۱ بود و یکی از بهترین موتورهای تاریخ محسوب می‌شود. دوکاتی کار سختی برای جایگزینی این موتور داشت اما دوکاتی ۹۱۶ اس‌بی‌کی توانست این کار را به نحو احسن انجام دهد. این موتور دو ویژگی که هر موتورسواری می‌خواهد را داشت: سبک و قدرتمند بود و طراحی بسیار جذابی داشت. دوکاتی ۹۱۶ نه تنها بسیار سریع بود بلکه قابلیت مانور و فرمان‌پذیری بسیار عالی هم داشت.

 

 

۶. دوکاتی دسموسیدیچی آر آر ۲۰۰۴ (Ducati Desmosedici RR)

 

۱۰ موتورسیکلت برتر دوکاتی

 

خیلی‌ها این موتور را بهترین موتور اسپرت خیابانی جهان می‌دانند. این موتور در واقع نسخه خیابانی موتور مسابقاتی دسموسیدیچی جی‌تی است و می‌تواند تا ۳۰۳ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد. موتور ۹۸۹ سی‌سی آن ۱۹۳ اسب‌بخار نیرو تولید می‌کند. علی‌رغم این قدرت وحشتناک، قیمت این موتور در کلاس خود بسیار پایین است.

 

۷. دوکاتی ۹۹۹ ۲۰۰۵ (Ducati 999)

 

۱۰ موتورسیکلت برتر دوکاتی

 

دوکاتی ۹۹۹ در زمان عرضه سر و صدای بسیار زیادی کرد و حتی عده‌ای از متخصصین موتورسیکلت و روزنامه‌نگاران این موتور را بهترین موتور تویین توربو (توربین دوقلو و جفتی) می‌دانند. این موتور نه تنها ظاهر بسیار شیک و با بهتی دارد بلکه در مسابقات هم عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود نشان داده است. این موتور طوری طراحی شده بود که ارگونومیک موتورسوار را بهتر کند، عملکرد خوبی داشته باشد، پیچیدگی ساخت آن پایین باشد و نگهداری از آن ساده‌تر باشد. پیش از طراحی بدنه تک تک قطعات پیشرانه این موتورسیکلت به صورت جداگانه طراحی و آزمایش شدند. این موتور ۹۹۹ سی‌سی حجم داشت وو می‌توانست ۱۴۵ اسب بخار نیرو تولید کند.

 

۸. دوکاتی ۱۰۹۸ اس ۲۰۰۷ (Ducati 1098 S)

 

۱۰ موتورسیکلت برتر دوکاتی

 

این موتور که در سال ۲۰۰۷ معرفی و عرضه شد را می‌توان عملکرد محورترین موتور دوکاتی دانست و این به لطف استفاده از تجهیزات مسابقه‌ای و وزن بسیار کم آن محقق شده است. سیستم تعلیق این موتورسیکلت عملکرد خارق‌العاده‌ای دارد و نرمی سواری با آن شگفت‌آور است. با وجود طراحی عضلانی بدنه، قابلیت مانور این موتور بسیار بالاست. این موتور با داشتن ۱۰۹۹ سی‌سی حجم می‌تواند ۱۶۰ اسب‌بخار نیرو تولید کند.

 

۹. دوکاتی ۱۱۹۸ اس ۲۰۰۸ (Ducati 1198S)

 

۱۰ موتورسیکلت برتر دوکاتی

 

کمتر موتوری به اندازه این موتورسیکلت جذاب است. موتور V-Twin ۱۶۸ اسب‌بخاری آن در کنار فناوری‌هایی مثل ثبت داده‌های موتورسوار، سیستم تعلیق Ohlins و سیستم‌هایی مثل کنترل کشش این موتور را تبدیل به یکی از بهترین موتورهای V-Twin تاریخ کرده است. از دیگر ویژگی‌های این موتور شخصیت منحصر به فرد آن است و تجربه سواری با آن شبیه به هیچ موتورسیکلت دیگری نیست. این موتور با حجم ۱۱۹۸ سی‌سی می‌تواند ۱۷۰ اسب بخار نیرو تولید کند.

 

‍۱۰. دوکاتی مولتی‌استرادا ۱۲۰۰ (Ducati Multistrada 1200)

 

۱۰ موتورسیکلت برتر دوکاتی

 

این موتور دوکاتی می‌تواند خود را با هر نوع جاده‌ای وفق دهد و همزمان امنیت، هیجان، شتاب و عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته باشد. موتور این موتورسیکلت می‌تواند مطابق سلیقه موتورسوار یا بسته به شرایط جاده تنظیمات خود را تغییر دهد. کمتر موتورسیکلتی به اندازه دوکاتی مولتی‌استرادا انعطاف‌پذیر است و در هر نوع مسیری عملکرد خوبی دارد. پیشرانه این موتورسیکلت در واقع نسخه تقویت شده پیشرانه به کار رفته در موتور ۱۱۹۸ است که پیشتر معرفی کردیم. حداکثر سرعت این موتور ۲۳۳ کیلومتر است و می‌تواند ۱۵۰ اسب بخار نیرو تولید کند.

 

 

دوکاتی در حال حاضر یکی از زیرمجموعه‌های آئودی است و در واقع مالک اصلی آن فولکس‌واگن است. آن‌ها بارها در مسابقات قهرمانی موتوجی‌پی و سوپربایک قهرمان شده‌اند و سابقه آن‌ها پر است از خلاقیت و نوآوری. آن‌ها به مشتریان وفادار خود افتخار می‌کنند و بیش از ۴۰۰ کلوب دوکاتی در دنیا وجود دارد و هر سال مراسم گردهمایی مالکان دوکاتی در کشورهای مختلف برگزار می‌شود.

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین