لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :4 دقيقه

آیا ممنوعیت واردات خودرو در سال آینده لغو خواهد شد؟

 

آیا در بودجه درآمدی از فروش خودروهای خارجی لحاظ شده است؟

سال ۹۷ برای صنعت خودرو سال خوبی نبود. خیلی از شرکت‌های خارجی به بهانه تحریم‌‌های آمریکا پا پس کشیدند و از ایران خارج شدند، ممنوعیت واردات خودرو در حالی که عده زیادی پول خودروها را پرداخت کرده بودند و خودروسازان زیادی سفارشات مردم را ثبت کرده بودند ممنوع شد، قیمت خودرو به واسطه نوسانات ارزی ناگهان تغییرات زیادی کرد و بسیاری از خودروسازان به دلیل مشکلاتی در تامین قطعات و یا مشکلات دیگر نتوانستند خودروهای ثبت‌نامی مردم را تحویل دهند و در یک کلام، بازار خودروی کشور حسابی آشفته بود.

یکی از اتفاقات مهم خودرویی ممنوعیت واردات خودروهای خارجی بود که از خرداد ماه توسط ستاد اقتصاد مقاومتی تصویب شد، آن هم در حالی که شرکت‌های زیادی ثبت سفارش کرده بودند و پول‌هایی برای این خودروها به شرکت‌ها پرداخت کرده بودند. در حال حاضر تقریبا ۱۴ هزار دستگاه خودرو در حالت بلاتکلیفی در گمرک دپو شده‌اند و هر چقدر زمان می‌گذرد این خودروها بیشتر آسیب می‌بینند و فرسوده می‌شوند.

در حال حاضر خبری از لغو ممنوعیت وارد خودرو نیست اما وجود یک بند در بودجه ۹۸ عده‌ای را به رفع ممنوعیت واردات خودرو امیدوار کرده است. در لایحه بودجه ۹۸، ۱۰۰ میلیارد تومان به عنوان عوارض گمرکی خودرو در نظر گرفته شده است. اگرچه این رقم بسیار کمتر از سال‌های پیش از ممنوعیت واردات است اما عده‌ای را امیدوار کرده است که دولت به واردات خودرو چراغ سبز نشان داده است.

 

 

ممنوعیت واردات

 

در لایحه ۳۶۰ صفحه‌ای بودجه سال ۹۸، کمتر از سال‌های گذشته به بحث خودرو پرداخته شده است اما موضوع واردات خودرو هنوز حذف نشده است. درآمد ۳ هزار میلیارد تومانی دولت از محل تعویض و واگذاری پلاک و مالیات شماره‌گذاری و نقل و انتقال سند خودرو در نظر گرفته شده است و همینطور عوارض واردات خودرو با افزایش ۱۰ درصدی در لایحه بودجه وجود دارد.

در لایحه بودجه سال ۹۸، در بخش درآمدهای متفرقه، درآمد ۱۰۰ میلیارد تومانی حاصل از عوارض واردات خودرو با افزایش ده درصدی در نظر گرفته شده است و همین عده‌ای را به لغو ممنوعیت واردات خودروهای خارجی امیدوار کرده است. اما در عمل آیا چنین چیزی امکان‌پذیر است؟

 

سخنان رییس انجمن واردکنندگان خودرو

اول باید به این نکته توجه کنیم که این مبلغ نسبت به سال ۹۷ تقریبا ۱۵۰ میلیارد تومان کاهش یافته است. مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید این مبلغ آنقدر اندک است که نمی‌تواند به معنی رفع ممنوعیت واردات خودرو باشد. او می‌گوید این مبلغ مربوط به درآمد حاصل از واردات خودرو نیست بلکه جهت افزایش کسب عوارض گمرکی خودروهایی است که در گمرک دپو شده‌اند.

ردیف درآمدی مربوط به حقوق ورودی خودرو در بخش مالیات واردات کاملا حذف شده است در حالی که سال ۹۷ حدودا ۲۲۰ میلیارد تومان درآمد از این ردیف درآمدی پیش‌بینی شده بود این در کنار سخنان دادفر نشان دهنده این است که به احتمال بسیار زیاد در سال ۹۸ هم شاهد آزاد شدن واردات خودرو نخواهیم بود.

 

 

 

ممنوعیت واردات

 

درآمد دولت از خدمات خودرویی در بودجه سال ۹۸

در لایحه بودجه سال ۹۸ مبلغ قابل توجهی درآمد از طریق مالیات شماره‌گذاری و نقل و انتقال مالکیت خودرو در نظر گرفته شده است. این درآمد برای تعویض و واگذاری پلاک خودرو ۱۰۰ هزار تومان و برای موتورسیکلت ۲۵ هزار تومان پیش‌بینی شده است. مجموع این درآمد به ۷۵۰ میلیارد تومان می‌رسد.

در زمینه مالیات بر خدمات، حدود ۱۴۱۴ میلیارد تومان برای مالیات شماره‌گذاری خودرو و ۷۸۷ میلیارد تومان مالیات نقل و انتقال مالکیت خودرو در نظر گرفته شده است. این یعنی دولت در مجموع ۳ هزار میلیارد تومان درآمد از طریق مالیات و خدمات خودرو پیش‌بینی کرده است.

دیگر درآمد دولت از ناحیه خودرو و وسایل نقلیه مربوط به عوارض کاهش آلودگی هوا می‌شود. این رقم مشابه سال ۹۷، ۱۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و از این نظر در سیاست‌های عوارض خودرو برای کاهش آلودگی هوا تغییری رخ نداده است.

 

 

با این اوصاف به نظر می‌رسد دولت قصد دارد خودروهای دپو شده در گمرک را وارد بازار کند اما به جز آن هیچ واردات جدید خودرویی رخ نخواهد داد و ممنوعیت واردات خودرو به قوت خود باقی خواهد ماند، مگر این که آشفتگی بازار خودرو به حدی برسد که دولت یا مجلس مجبور شود برای تعدیل بازار به نوعی از واردات خودروهای خارجی تن دهند.

 

ممنوعیت واردات

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین