لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :7 دقيقه

چانگ فنگ لئوپارد | بررسی تخصصی، مشخصات فنی، تجهیزات و قیمت

 

نیازی نیست تا پیگیر دنیای خودرو باشید تا متوجه شوید بازار ایران بازار آشفته و غیرطبیعی است. در چنین شرایطی و در نبود خودروسازان معتبر جهانی، این خودروسازان چینی هستند که بازار را قبضه کرده‌اند. در این مقاله به بررسی خودروی چانگ فنگ لئوپارد CS10 می‌پردازیم که زمزمه‌های مربوط به ورود آن به بازار ایران چند وقتی است شنیده می‌شود.

شرکت‌های چینی البته رشد بسیار زیادی داشته‌اند و ظرف چند سال توانسته‌اند به کیفیت مطلوب و قابل مقایسه‌ با خودروسازان اروپایی نزدیک شوند اما آیا تمام محصولات چینی که وارد بازار ایران می‌شوند با کیفیت هستند؟ پاسخ این سوال منفی است و نارضایتی عمومی از خودروها در ایران هم چنین چیزی را تایید می‌کند.

یکی از این برندهای چینی که بزودی وارد کشور می‌شود، چانگ فنگ است. چانگ فنگ از زیرمجموعه‌های برند GAC است. گک را در ایران بخاطر عرضه ترامپچی می‌شناسند. هنوز معلوم نیست چانگ‌فنگ لئوپارد CS10 توسط کدام شرکت در ایران عرضه می‌شود اما شنیده‌ها حاکی از این است که ریگان خودرو، یکی از زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی کرمان، مسئولیت عرضه خودروهای چانگ‌فنگ را به عهده خواهد داشت. ریگان خودرو در حال حاضر کوپا، شاسی‌بلند S350، کاپری و هواتی A25 را عرضه می‌کند و به نظر می‌رسد بزودی چانگ فنگ لئوپارد سی اس ۱۰ هم در فهرست محصولات این شرکت قرار بگیرد. ریگان خودرو یک بار دیگر در سال ۹۶ قصد داشت این خودرو را وارد کشور کند که برنامه‌هایش عملی نشد بنابراین احتمالا دوباره خود این شرکت به سراغ عرضه این خودرو در ایران می‌رود.

چانگ فنگ لئوپارد CS10 در سال ۲۰۱۵ وارد بازار شد و از نظر فروش در چین، هشتاد و یکمین خودروی پرفروش این کشور است. این خودرو به روز رسانی نشده است و به نظر می‌رسد همان نسخه اولیه عرضه شده در سال ۲۰۱۵ وارد بازارهای کشور خواهد شد.

 

طراحی ظاهری و داخلی چانگ فنگ لئوپارد CS10

در حالی که خیلی از برندهای خودروی چینی در حال فاصله گرفتن از کپی‌کاری هستند و بیشتر به طراحی اورجینال محصولات خود روی آورده‌اند، چانگ فنگ لئوپارد CS10 سنت‌های قدیمی کپی‌کاری را در پیش گرفته است. در نمای جلویی شاهد جلو پنجره‌ای مشابه محصولات رنج‌روور هستیم، در نمای جانبی دماغه کشیده خودرو یادآور خودروهای آلمانی به خصوص BMW و پورشه است و اندازه لاستیک‌ها هم مناسب ابعاد بدنه هستند (مشکلی که در خیلی از خودروهای چینی وجود دارد ولی اینجا اندازه لاستیک‌ها مناسب بدنه هستند) و در نمای پشتی با کپی ناشیانه محصولات پورشه روبرو هستیم.

 

 

چانگ فنگ لئوپارد CS10

 

در زاویه جلویی دو چراغ حجیم را می‌بینیم که دو طرف گریل مشبک کشیده مشابه رن‌روور قرار گرفته است. یک گریل کوچک‌تر هم زیر سپر قرار دارد و چراغ‌های مه‌شکن و راهنما روی قسمت‌های مشکی رنگ اطراف این گریل قرار گرفته‌اند. یک ورودی هوای کوچک هم پایین‌تر از گریل قرار گرفته است. در کل می‌توان طراحی قسمت جلو را جذاب دانست، البته به شرطی که مشکلی با کپی بودن طراحی این خودرو نداشته باشیم.

نمای پشتی لئوپارد CS10 ولی اصلا جذابیت نمای جلویی را ندارد. شرکت سازنده سعی کرده است قسمت عقب خودرو را هرچه بیشتر شبیه محصولات پورشه طراحی کند اما از ظرافت طراحی پورشه و خطوط حجم‌دهنده منحصر به فرد آن خبری نیست و با یک پنل یکنواخت و حوصله‌سربر تک‌رنگ مواجه هستیم که هیچ چیز جذابی ندارد و طراحی ساده (نه از نوع خوب) و تختی دارد.

 

چانگ فنگ لئوپارد CS10

 

در طراحی داخلی هم باز شاهد کپی از روی دست خودروسازان غربی هستیم. فرمان دقیقا مشابه خودروهای رنج‌روور است و کنسول میانی شباهت خیلی زیادی به محصولات بی ام و دارد. یک صفحه نمایش کوچک هم تعبیه شده است که البته جای‌گذاری آن کمی عجیب است. دسترسی راننده به تجهیزات ساده است اما ممکن است دسترسی به صفحه نمایش کمی حواس راننده را پرت کند. مثل اکثر خودروهای داخلی و چینی برای کاهش قیمت تمام شده محصول، از مواد بسیار بی‌کیفیتی در ساخت کابین استفاده شده است. با توجه به موقعیت صندلی راننده، ممکن است دید راننده به مسیر کمی کاهش پیدا کند که این یک نکته منفی بزرگ تلقی می‌شود.

اما این خودرو نکات مثبتی هم دارد، یکی از آن‌ها جادار بودن آن است. اگرچه کیفیت صندلی‌ها خیلی بالا نیست اما فضایی که برای سرنشینان صندلی عقب در نظر گرفته شده است از بسیاری از خودروهای بزرگ بازار هم بیشتر است و سرنشینان می‌توانند به راحتی در این خودرو بنشینند و از سواری خود لذت ببرند. این باعث می‌شود این خودرو برای خانواده‌ها و در مسیرهای طولانی مثل یک مسافرت خانوادگی بسیار مناسب باشد.

 

چانگ فنگ لئوپارد CS10

 

مشخصات فنی چانگ فنگ لئوپارد CS10

این خودرو در چین با دو موتور مختلف عرضه می‌شود. یک مدل مجهز به موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ است و می‌تواند حداکثر ۱۵۵ اسب‌بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. مدل بعدی ولی جذابیت بیشتری دارد، ۲.۰ لیتر حجم دارد، مجهز به توربوشارژر است و می‌تواند ۱۷۷ اسب‌بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. امیدواریم مدل ۲.۰ لیتری آن وارد بازار کشور شود که قوی‌تر است و عملکرد بهتری دارد.

 

 

این موتور ساخته شرکت میتسوبیشی است و تا حدودی خیال خریداران را در مورد کیفیت موتور راحت می‌کند. در صورت ورود این نسخه به ایران می‌توان گفت با خودروی قدرتمندی روبرو هستیم. به عنوان مثال جک S5 هم ۱۷۴ اسب بخار نیرو تولید می‌کند و از این نظر چانگ فنگ لئوپارد CS10 می‌تواند با خیلی از کراس‌اوورهای موجود در بازار رقابت کند.

این خودرو در دو مدل اتوماتیک و دستی تولید می‌شود. مدل دستی از گیربکس‌های CTV و DCT استفاده می‌کند. لئوپارد CS10 هم به صورت تک دیفرانسیل (جلو) و هم به صورت دو دیفرانسیل عرضه شده است ولی هنوز مشخص نیست که کدام مدل وارد بازار ایران خواهد شد.

علی‌رغم این که این خودرو قدرت موتور مناسبی دارد، به دلیل وزن بدنه شتاب صفر تا صد آن ۱۱ ثانیه طول می‌کشد که تفاوت چندانی با خودروهای رقیب ندارد و نمی‌توان آن را خودروی پرشتابی دانست، هرچند شتاب‌گیری ثانویه آن مناسب است.

با توجه به نوع موتور و وزن بدنه این خودرو به صورت ترکیبی در هر صد کیلومتر ۹ لیتر سوخت مصرف می‌کند که اگرچه میزان کمی نیست، اما برای یک کراس‌اوور با این ابعاد مناسب است.

 

ایمنی، تجهیزات و امکانات

 

چانگ فنگ لئوپارد CS10

 

ایمنی شاید بزرگ‌ترین نقطه ضعف این خودرو باشد. آن‌ها در آزمایشات موسسه چینی CNCAP توانسته‌اند تنها ۳ ستاره از ۵ ستاره ممکن را دریافت کنند. این موسسه چینی نسبت به موسسات اروپایی کمتر سخت‌گیر است و مسلما دریافت ۳ ستاره از آزمونی که تا حدود زیادی ارفاق می‌کند تامل‌برانگیز است. اگر از آن دسته افرادی هستید که به ایمنی خودرو اهمیت می‌دهید (که به نظر ما همه باید چنین باشند) این خودرو گزینه خوبی برای خرید نیست.

معمولا شرکت‌های چینی سعی می‌کنند ضعف‌های فنی یا طراحی خودروی خود را با آپشن‌های فراوان جبران کنند و خودروهای خود را مشابه خودروهای لوکس معرفی کنند. در طراحی و ساخت لئوپارد CS10 هم از همین قاعده پیروی شده است. از جمله تجهیزات این خودرو می‌توان به روشن کردن خودرو بدون سوییچ (کی‌لس)، کروز کنترل قابل تنظیم، صندلی‌های چرمی، صندلی‌های جلو مجهز به گرم‌کن، ۶ بلندگو، نمایشگر ۱۸ اینچی لمسی با قابلیت اتصال 4G، شش کیسه هوا، سیستم‌های ایمنی ABS، EBD و EVA، سنسور جلو و عقب، دوربین عقب، دوربین دیجیتال، فناوری ماندن بین خطوط و سیستم مشاهده نقاط کور اشاره کرد.

 

 

قیمت و جمع‌بندی

همانطور که گفتیم هنوز معلوم نیست کدام شرکت ایرانی این خودرو را وارد بازار می‌کند اما در شایعات نام ریگان خودرو به گوش می‌رسد. خودرویی با سه ستاره ایمنی مطمئنا خرید پرریسکی محسوب می‌شود و با توجه به قیمت‌های فعلی بازار، می‌توان انتظار داشت که این خودرو هم با قیمت نسبتا بالایی وارد بازار شود. آیا خودرویی با این ضعف در ایمنی می‌تواند در ایران موفق باشد؟ این بستگی به قیمت‌گذاری خودرو و شرایط فروش آن دارد. تا آن زمان تنها می‌توان منتظر بود و گمانه‌زنی کرد.

 

چانگ فنگ لئوپارد CS10

چانگ فنگ لئوپارد CS10

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین