لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :9 دقيقه

بی ام و X1 | بررسی تخصصی، مشخصات فنی، تجهیزات و قیمت

 

سبد محصولات BMW در سگمنت کراس‌اوور و شاسی‌بلند حسابی پر است. BMW X1 کوچک‌ترین کراس‌اوور بی ام و است و برای مصارف شهری و راننده‌هایی که می‌خواهند پشت خودروی لوکس بنشینند و ارتفاعشان کمی از زمین بالاتر باشد یک گزینه ایده‌آل است. در این مقاله به بررسی بی ام و X1 می‌پردازیم و مشخصات فنی و قیمت آن را هم مرور می‌کنیم. اکثر بی ام و X1هایی که در ایران حضور دارند مدل ۲۰۱۳-۲۰۱۴ هستند و به همین دلیل ما مدل ۲۰۱۴ آن را برای بررسی انتخاب کرده‌ایم.

 

اگر به دنبال یک خودروی لوکس با کاربرد بالا و عملکردی شبیه به خودروهای اسپرت هستید که از نظر اندازه کوچک و جمع و جور باشد بی ام و X1 یکی از بهترین گزینه‌ها است. این خودرو مثل بقیه محصولات بی ام و تجهیزات و امکانات فراوانی دارد و رانندگی با آن لذت‌بخش است. می‌توان بی ام و X1 را در واقع نسخه کوچک‌تر X3 دانست. موتور این دو خودرو مشابه است. بی ام و X1 تنوع موتور خوبی هم دارد، از یک موتور کارآمد توربوشارژ چهار سیلندر گرفته تا یک موتور توربوشارژ ۳۰۰ اسب بخاری قدرتمند. X1 نسبت به X3 ۶.۶ اینچ کوتاه‌تر است و ارتفاع آن هم ۵ اینچ کمتر است. این کوچکی ابعاد باعث شده است این خودرو اسپرت‌تر و پرشتاب‌تر از خیلی رقبای بزرگتر باشد.

البته بی ام و X1 به دلیل کوچک بودن، برخی ضعف‌ها را نیز دارد. واضح‌ترین آن‌ها این است که فضای بار این خودرو بسیار کم است و به طور مثال مسافرت‌های خانوادگی با این خودرو کمی مشکل‌ساز است. صندلی‌های عقب هم تنگ هستند و فضای کافی برای بزرگسالان یا حتی استفاده از صندلی کودک ندارند و افراد بالغ کمی در ردیف‌های عقب احساس تنگی خواهند کرد.

از جمله رقیبان بی ام و X1 می‌توان به آکورا RDX، آئودی Q5 و مرسدس بنز کلاس GLK اشاره کرد. اگرچه هیچکدام قدرت X1 را ندارند اما آئودی Q5 هم خودروی اسپرتی است و موتور V6 آکورا هم با توجه به قیمتش حرف‌هایی برای گفتن دارد. این خودرو رقیب‌های دیگری مثل اینفینیتی QX50 و رنج روور ایووک هم دارد. به طور کلی بی ام و X1 به وعده‌هایی که می‌دهد وفا می‌کند: کوچک است، قدرتمند است و از نظر عملکرد و کیفیت ساخت کاملا روحیه بی ام و را حفظ کرده است و اگر بودجه کافی دارید و مشکلی با فضای کم آن ندارید، یکی از گزینه‌های بسیار جذاب است.

 

بررسی بی ام و X1

 

تیپ‌های مختلف، تجهیزات و امکانات

بی ام و X1 مدل ۲۰۱۴ در سه تیپ مختلف عرضه می‌شود: sDrive28i، xDrive28i و xDrive35i. علاقمندان به بی ام و می‌دانند که sDrive یعنی خودرو دیفرانسیل عقب است و xDrive یعنی خودرو دو دیفرانسیله و تمام چرخ است. مدل sDrive28i به صورت استاندارد چرخ‌های ۱۷ اینچی آلیاژی، چراغ‌های جلوی خودکار، مه‌شکن، برف‌پاک‌کن خودکار، کروزل کنترل و تهویه خودکار دارد. صندلی‌های جلو به صورت دستی در ۸ جهت تنظیم می‌شوند، کیفیت چرم به کار رفته در آن بالاست و فرمان آن قابل تنظیم و تلسکوپی است. این خودرو مجهز به امکان اتصال بلوتوث است، رابط کاربری آن iDrive معروف بی ام و است، سیستم صوتی با هشت بلندگو دارد، ورودی کابل AUX، رادیوی HD و رابط کاربری با قابلیت اتصال آیپاد و یا USB دارد.

 

 

بررسی بی ام و X1

 

تیپ xDrive28i همه این آپشن‌ها را دارد و در کنار آن‌ها علاوه بر تمام چرخ بودن، سیستم کنترل خودرو هنگام پایین آمدن از سراشیبی هم دارد. تیپ xDrive35i موتور قدرتمندتری دارد و در کنار آن چرخ‌های ۱۸ اینچی، چراغ‌های زنون قابل تنظیم، سانروف پاناروما و قابلیت تنظیم برقی صندلی جلو در هشت جهت هم دارد. آپشن‌های بیشتری هم در اختیار خریداران هست اما برای خرید آن‌ها باید پکیج‌های نسبتا گران‌قیمت BMW را خریداری کنید.

به عنوان مثال پکیج کمک راننده، دوربین عقب و سنسورهای پارک جلو و عقب را در اختیار راننده می‌گذارد و پکیج آلتیمیت تمامی امکانات و آپشن‌های ممکن را فراهم می‌کند. سه نوع طراحی مختلف هم برای این خودرو در نظر گرفته شده است. مدل xLine چرخ‌های ۱۸ اینچی دارد و قسمت‌هایی از بدنه آن به رنگ مسی تیره هستند، Sport Line چرخ‌های ۱۸ اینچی دارد و تریم بدنه مشکی و صندلی‌های اسپرت را اضافه می‌کند. مدل M Sport Line بدنه ایرودینامیک‌تر، چرخ‌های ۱۸ و ۱۹ اینچی (بسته به انتخاب مشتری) و سیستم تعلیق تیون شده اسپرت دارد. دنده از طریق پدال‌های پشت فرمان عوض می‌شود و سرعت نهایی آن بیشتر است. در این مدل بعضی تغییرات ظاهری مثل فریم سیاه پنجره‌ها، چرم قرمز و استفاده از تریم چوب-آلومینیوم هم لحاظ شده است.

 

موتور و مشخصات فنی

دو تیپ sDrive28i و xDrive28i از یک موتور توربوشارژ ۲.۰ لیتری چهار سیلندر استفاده می‌کنند که ۲۴۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۲ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. تنها تفاوت آن‌ها در این است که sDrive محور عقب است و xDrive تمام‌چرخ است. این دو تیپ به یک جعبه دنده هشت سرعته اتوماتیک متصل هستند و سیستم توقف-حرکت نیز دارند که هنگام توقف موتور را خاموش می‌کند تا سوخت کمتری مصرف شود.

به گفته بی ام و، مدل sDrive28i ظرف ۶.۲ ثانیه از صفر تا صد کیلومتر شتاب می‌گیرد و مدل xDrive ۰.۱ ثانیه  بیشتر زمان برای شتاب‌گیری صفر تا صد نیاز دارد. مصرف سوخت بی ام و X1 در مدل sDrive ۹.۵ لیتر و در مدل xDrive  ۹.۲ لیتر است که برای یک کراس‌اوور قدرتمند میزان مناسبی است.

 

بررسی بی ام و X1

 

مدل xDrive35i یک موتور ۳.۰ لیتری دارد که می‌تواند ۳۰۰ اسب بخار نیرو و ۴۰۶ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این تیپ به صورت پایه تمام چرخ است و می‌تواند ظرف ۵.۸ ثانیه از صفر تا صد کیلومتر شتاب بگیرد. مصرف سوخت آن به صورت ترکیبی ۷.۴ لیتر است، خیلی از خودروهای مشابه با مشخصات فنی ضعیف‌تر مصرف سوخت بیشتری دارند و از این نظر بی ام و X1 عملکرد بسیار خوبی دارد.

 

طراحی داخلی و امکانات منحصر به فرد

کابین X1 دقیقا همانطوری است که از یک خودروی بی ام و انتظار دارید. اگر چه عقربه سرعت و دور موتور مثل خودروهای لوکس جدیدتر دیجیتالی نیستند و همان طراحی سنتی را دارند، اما در مجموع طراحی داخلی این خودرو لوکس و جذاب است هرچند در مقایسه با محصولات جدیدتر BMW کمی قدیمی است. طراحی تجهیزات و دکمه‌ها کاملا ارگونومیک است و کیفیت ساخت کابین و مواد به کار رفته در آن بالاست. سیستم iDrive ممکن است در ابتدا کمی پیچیده به نظر برسد اما به لطف طراحی خوب رابط کاربری و سرعت پاسخگویی بالا به سادگی می‌توان با آن آشنا شد.

 

همچنین بخوانید:  نگاهی به بی ام و سری ۳، BMW 320i

 

ارتفاع صندلی‌ها بیشتر به یک شاسی‌بلند نزدیک است تا یک سدان و این از نقاط قوت طراحی این خودرو است. علی‌رغم وجود دماغه کشیده‌ای که در تمام خودروهای بی ام و مشاهده می‌شود، راننده کاملا به مسیر مسلط است. فرمان درشت است و در دست گرفتن آن لذت‌بخش و ساده است و پاسخگویی خیلی خوب و نرمی به فرامین راننده دارد.

 

بررسی بی ام و X1

 

طراحی صندلی‌ها به صورت معمولی کمی ناراحت است اما می‌توان با انتخاب صندلی‌های اسپرت این مشکل را حل کرد. بزرگ‌ترین نقطه ضعف طراحی داخلی کم بودن فضای کابین است. فضای سر و فضای پا سرنشینان عقب خیلی کم است و ممکن است بزرگسالان را کمی معذب و ناراحت کند. فضای کافی برای نصب صندلی کودک هم وجود ندارد به همین دلیل باید هنگام خرید این خودرو حسابی نیازهای خود را بسنجید تا بعدا مشکلی با فضای خودرو نداشته باشید.

 

ایمنی

BMW X4 مدل ۲۰۱۴ به صورت استاندارد دارای ترمزهای دیسکی ضدقفل، سیستم استندبای ترمز، کیسه‌‌ هوای جانبی صندلی‌های جلو، تکیه‌گاه سر هوشمند و در مدل‌های xDrive سیستم کنترل پایداری و کشش است. آپشن‌های اختیاری مثل سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب و سیستم ارتباطی اورژانسی است، سیستمی که در صورت وقوع تصادف به سرعت به نیروهای امدادی پیام می‌فرستند و یا در صورت سرقت محل خودرو را به مالک نشان می‌دهد. موسسه ایمنی بزرگ‌راه‌های آمریکا هم به ایمنی این خودرو نمره قبولی داده است.

 

بررسی بی ام و X1

 

تجربه رانندگی

اگرچه موتور توربوشارژ شش سیلندر بسیار جذاب است، اما رانندگی با نسخه ۲.۰ لیتری چهار سیلندر تجربه بهتری است. این موتور قدرت خام و صدای لذت‌بخش موتور شش سیلندر را ندارد اما چابک و نرم است و مصرف سوخت بسیار خوبی دارد. سیستم توقف-حرکت ممکن است کمی در ترافیک آزار دهنده باشد چون سرعت روشن شدن موتور خیلی بالا نیست. بدون سیستم تعلیق تقویت شده هم تجربه سواری با این خودرو بسیار نرم و راحت است. تعادل بسیار خوبی بین راحتی در سرعت‌های پایین و پایداری خودرو در سرعت‌های بالا وجود دارد. به دلیل بدنه کوچک‌تر این خودرو نسبت به بی ام و X3، بی ام و X1 به نظر سریع‌تر و پاسخگوتر است. درست است که این خودرو مثل BMW سری ۳ تجربه لوکس و دلنشینی ندارد، اما به عنوان یک کراس‌اوور کوچک خودروی بسیار تحسین‌برانگیزی است.

 

 

قیمت BMW X1 و جمع‌بندی

با ممنوعیت واردات خودرو فعلا خبری از عرضه BMW X1 کارخانه‌ای نیست اما مدل‌های صفر و کار کرده این خودرو در بازار خرید و فروش می‌شود. قیمت بی ام و X1 بسته به کارکرد و سلامت خودرو تقریبا بین ۴۰۰ میلیون تومان تا ۷۰۰ میلیون تومان است. این خودرو با داشتن کیفیت ساخت بالا و امکانات رفاهی فراوان یکی از گزینه‌های جذاب میان کراس‌اوورهای لوکس است، اما با این قیمت می‌توان به سراغ محصولاتی مثل لکسوس رفت که کیفیت و امکانات بیشتری دارند.

 

بررسی بی ام و X1

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین