لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :6 دقيقه

نسل جدید پورشه ۹۱۱ چه تفاوتی با نسل قدیمی آن دارد؟

 

نسل جدید پورشه ۹۱۱ یعنی مدل ۲۰۲۰ آن چندی پیش در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس معرفی شد. در این مراسم به جز معرفی این خودرو، کاروانی از پورشه ۹۱۱ قدیمی، یعنی هشت نسل گذشته این خودرو به نمایش درآمد تا به پیشینه و اعتبار این مدل ادای احترام شده باشد. در این مقاله به بررسی تفاوت‌های پورشه ۹۱۱ مدل ۲۰۲۰ با نسل قبل آن می‌پردازیم. در تصاویر عکس بالایی مدل قدیمی و عکس پایینی مدل جدید است.

 

نمای روبرو

در طول مراسم رونمایی از پورشه ۹۱۱ مدل ۲۰۲۰ اعلام شد که در طراحی آن از مدل ۱۹۷۰ پورشه ۹۱۱ الهام گرفته شده است. کاپوت خودرو حجم‌دهی دارد و لبه‌های کاپوت تیزی بیشتری نسبت به نسل قبل دارد. این شارپ بودن لبه‌ها یکی از ویژگی‌های مهم طراحی پورشه ۹۱۱ جدید است. هواکش‌های بیضی‌شکل نسل قبل هم جای خودشان را به هواکش‌های مستطیلی داده‌اند. گلگیرها هم حجم بیشتری دارند و بیشتر از کنار بدنه بیرون زده‌اند.

 

پورشه 911

پورشه 911

 

 

نمای جانبی

در نمای جانبی شاهد تغییرات کمتری هستیم و پورشه زیاد فرم معروف پورشه ۹۱۱ را دست‌کاری نکرده است. اما می‌توان به وضوح دید که دماغه پورشه ۹۱۱ جدید کمی کشیده‌تر است. گلگیرها حجم‌‌دهی بیشتری نسبت به نسل قبل دارند که این هم در مدل جدید به وضوح قابل مشاهده است. چرخ‌های پورشه ۹۱۱ جدید هم بزرگ‌تر شده‌اند. چرخ جلو ۲۰ اینچی و چرخ عقب ۲۱ اینچی است.

 

پورشه 911

پورشه 911

 

نمای پشتی

در نمای عقبی تفاوت بین ۹۱۱ جدید و قدیمی واضح‌تر می‌شود. باز هم می‌توانیم طراحی شارپ و تیز نسل جدید را مشاهده کنیم. چراغ‌های عقب باریک‌تر شده‌اند و با پیوستن به یکدیگر یک نوار شیک را تشکیل می‌دهند. قسمت‌های پایینی نمای عقب هم تغییراتی داشته است. سپر مشکی‌رنگ بزرگ‌تر شده و چراغ‌های مه‌شکن و اگزوزها را در بر گرفته است. در قسمت پایینی هم شاهد استفاده بیشتر از خطوط شارپ و تیز هستیم. چراغ‌ها کمی برجسته و برآمده هستند و حکم یک باله پشت کوچک را دارند.

 

پورشه 911

پورشه 911

 

نمای داخلی

در نمای داخلی تغییرات محسوس‌تر هستند و بلافاصله به چشم می‌آیند. چینش تجهیزات دیجیتال برجسته‌تر شده است و از شلوغی طراحی داشبورد کاسته شده است. یک نمایشگر بزرگ در مرکز داشبورد قرار گرفته است و پشت‌آمپر هم کاملا تغییر کرده است و دیجیتالی شده است هرچند چینش آن هنوز هم یادآور مدل‌های کلاسیک است. فرمان هم کوچک‌تر ولی حجیم‌تر شده است و به راننده احساس قدرت و تسلط بیشتری می‌بخشد.

 

پورشه 911

پورشه 911

 

 

تغییرات ساختاری پورشه ۹۱۱ ۲۰۲۰

پورشه ۹۱۱ جدید (که به آن پورشه ۹۹۲ هم گفته می‌شود) به جز تغییرات و به‌روزرسانی‌های ظاهری، تغییرات ساختاری زیادی داشته است. اکثر پنل‌های بدنه از جنس آلومینیوم هستنند و تنها ۳۰ درصد از بدنه خودرو از فولاد است در حالی که در نسل قبل ۶۳ درصد بدنه از جنس فولاد بود، ولی با این وجود سختی بدنه ۵ درصد افزایش پیدا کرده است. گلگیرهای جلو ۱.۸ اینج عریض‌تر هستند تا فضای کافی برای سیستم خنک‌کنندگی باتری هیبریدی خودرو ایجاد شود. به طور کلی پورشه جدید ۰.۸ اینچ بلندتر از نسل قبل است. دریچه‌های هوا هم بین سرعت‌های ۶۰ تا ۱۴۰ کیلومتر به صورت خودکار بسته می‌شود تا نیروی پسار (درگ) و مصرف سوخت کاهش پیدا کند. استفاده از سیستم جدید اتصال موتور به بدنه هم با کاهش تکان‌های موتور هندلینگ خودرو را بالاتر برده است.

 

پورشه 911

پورشه 911

 

تغییرات فنی

زیر پوسته آشنای پورشه ۹۱۱ جدید، قوی‌ترین و مدرن‌ترین پورشه ۹۱۱ تاریخ پنهان شده است. موتور مثل نسل قبل در قسمت عقب خودرو قرار گرفته است و در ظاهر همان موتور ۳.۰ لیتری توربوشارژ نسل فعلی است. به دلیل سخت‌گیری‌های جدید اتحادیه اروپا در مورد میزان آلایندگی خودروها، پورشه تمام توان و فناوری خود را به کار گرفته تا خودرویی پاک‌تر بسازد.

البته این به معنای آن نیست که پورشه ۹۱۱ جدید عملکرد فنی ضعیف‌تری نسبت به نسل قبل دارد. با تغییراتی که پورشه در این خودرو ایجاد کرده است، پورشه ۹۱۱ ۲۰۲۰ ۴۴۴ اسب‌بخار نیرو تولید می‌کند، یعنی ۳۰ اسب بخار بیشتر از مدل قبلی. شتاب صفر تا صد این خودرو تنها ۳.۵ ثانیه طول می‌کشد، یعنی ۰.۴ ثانیه سریع‌تر از نسل قدیم پورشه ۹۱۱.

فرمان الکتریکی پورشه ۹۱۱ جدید هم تقویت شده تا ظریف‌تر باشد و به خوبی به فرامین راننده پاسخ دهد. سیستم ترمز هم تقویت شده است و پدال ترمز از جنسی ساخته شده است که ۴۱ درصد وزن کمتری نسبت به نسل قبل دارد. فشار دادن پدال ترمز جدید دلچسب و مطمئن است چون سرعت پاسخگویی ترمزها به فشار بالا رفته است. دیسک ترمز چرخ‌های عقب بزرگ‌تر شده تا جوابگوی اندازه جدید چرخ‌ها باشد. دیسک ترمزهای سرامیک-کربنی منحصر به فرد پورشه هم همچنان به عنوان یک آپشن در اختیار مالکان قرار می‌گیرد.

 

 

حالت خیس (Wet Mode)

 

پورشه 911

 

یک حالت رانندگی جذاب به پورشه ۹۹۲ اضافه شده است که در نسل قبل خبری از آن نبود. سنسورهایی در قسمت جلویی خودرو میزان خیسی جاده را می‌سنجند و در صورت افزایش خیس بودن سطح جاده، سیستم به صورت خودکار حالت خیس را به راننده پیشنهاد می‌دهد. با فعال کردن این حالت، تنظیمات ترمزها، تزریق سوخت و کنترل پیداری خودرو تغییر می‌کند. قفل دیفرانسیل عقب کاهش پیدا می‌کند و باله پشتی بیرون می‌آید تا چسبندگی خودرو به زمین بیشتر شود و گشتاور بشیتری به چرخ‌های جلو منتقل شود. در تست‌های رانندگی این سیستم به شکل قابل‌توجهی کارآمد و مفید بوده است.

 

فناوری‌های جدید

اگرچه به گفته مهندسین پورشه، پورشه ۹۱۱ ۲۰۲۰ برای راننده‌ها ساخته شده است، اما از امکانات مختلف و سیستم‌های کمکی راننده گروه فولکس‌واگن (مالک پورشه) در آن به شکل گسترده‌ای اضافه شده است. کروز کنترل قابل تنظیم با قابلیت شروع-پایان، سیستم کمکی ماندن بین خطوط، سیستم تشخیص علائم رانندگی، سیستم کمکی پارک خودرو و دوربین دید در شب از جمله این سیستم‌ها هستند. حالت دید در شب با استفاده از سنسورهای خود تشخیص می‌دهد که منبع گرما موجودی زنده است یا یک جسم بی‌حرکت گرم (مثل یک موتورسیکلت که هنوز داغ است) و در صورت تشخیص منبع گرمایی موجود زنده، چراغ‌های LED به صورت خودکار روشن و خاموش می‌شوند تا نقش یک هشداردهنده را در تاریکی ایفا کنند.

 

پورشه ۹۱۱ ۲۰۲۰، قدرت بیشتر و هندلینگ بهتری دارد، دنده‌های آن سریع‌تر عوض می‌شوند و پایداری آن به خصوص در پیچ‌ها و مسیرهای پر پیچ و خم بسیار خوب است. ترمزهای آن هم عملکرد مطمئن‌تر و ایمن‌تری دارند. تمام  این‌ها به پورشه ۹۱۱ ۲۰۲۰ کمک می‌کنند تا تبدیل به سریع‌ترین ۹۱۱ تاریخ شود. پورشه همین حالا هم اعلام کرده است که این خودرو توانسته در پیست معروف نوربرگ‌رینگ پنج ثانیه سریع‌تر از نسل قبلی باشد.

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین