لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :5 دقيقه

دوو | تاریخچه کامل برند به همراه معرفی محصولات

 

درباره دوو

دوو موتورز یک شرکت کره‌ای خودروسازی بود که کار خود را رسما در سال ۱۹۸۳ آغاز کرد و بخشی از گروه صنعتی دوو بود. این شرکت در سال ۲۰۰۱ و پس از دست و پنجه نرم کردن با مشکلات اقتصادی تمام دارایی‌های خود را به جنرال موتورز فروخت و در سال ۲۰۱۱ کاملا منحل شد و تبدیل به شرکتی با نام جنرال موتورز کره شد.

 

 

آغاز دوو

شرکت دوو موتورز ابتدا در سال ۱۹۳۷ با نام نشنال موتور فعالیت خود را آغاز کرد. آن‌ها در سال ۱۹۶۲ نام خود را به سینارا موتور (Saenara Motor) تغییر دادند. سینا موتور داتسون بلوبرد PL310 را مونتاژ و عرضه یم‌کرد. این شرکت اولین خودروسازی کره بود و مجهز به یک خط تولید انبوه مدرن بود که بعد از برنامه سیاست تقویت صنعت خودروی کره که توسط دولت کره تصویب شده بود تاسیس شد. مدتی بعد گروه صنعتی شینجین سینارا موتور را خرید و نام آن را به شینجین موتورز تغییر داد، این شرکت همکاری نزدیکی با تویوتا داشت. بعد از اتمام همکاری تویوتا با این شرکت در سال ۱۹۷۲، شینجین موتور همکاری نزدیکی با جنرال موتورز داشت و نامش به جنرل موتورز کره تغییر پیدا کرد، هرچند این تغییر کوتاه بود و در سال ۱۹۷۶ نام آن به سیهان موتور ((SaehanMotor تغییر پیدا کرد. این شرکت شروع به عرضه خودروهایی مثل رکورد (دوو رویال) و هولدن تورانا کرد. هولدن تورانا بر اساس شورلت ۱۷۰۰ طراحی و تولید شده بود.

 

تاریخچه برند دوو

 

مالکیت گروه دوو

گروه دوو در سال ۱۹۸۲ کنترل شرکت سیهان موتور را به عهده گرفت و در سال ۱۹۸۳ رسما نام دوو موتور را برای خود انتخاب کرد. تا سال ۱۹۹۶ رتمام خودروهای دوویی که ساخته می‌شدند بر اساس مدل‌های جنرال موتورز بودند. نام تمام خودروهایی سیهان به دوو تغییر پیدا کرد. خودروی میپسی با نام میپسی‌نا عرضه می‌شد و سری رویال سیهان موتور با همین نام عرضه می‌شد. دوو خودروهای رویال اکس‌کیو و رویال دوک را در سال ۱۹۸۲، خودروهای رویال پرینس را در سال ۱۹۸۳ و رویال سالن سوپر را در سال ۱۹۸۶ به این سری اضافه کرد. در کنار خودروهای رویال، خودروی لوکس دوو ایمپریال نیز در سال ۱۹۸۹ معرفی شد که در طراحی بسیار به کرایسلر ایمپریال و کرایسلر نیویورکر شبیه بود.

 

اولین خودروهای مستقل دوو

اولین خودرویی که توسط خود شرکت دوو طراحی و عرضه شد، یکی از خودروهایی است که در ایران هم نامی آشنا است، دوو سیلو یا دوو لمانس. این خودرو ابتدا بین سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۴ با نام لمانس و در سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۷ با نام دوو سیلو عرضه شد. این خودرو بر اساس اوپل کادت ای (Opel Kadett E) طراحی شده بود. این خودرو بخشی از برنامه بلندپروازانه توسعه جهانی دوو بود و در کشورهای مختلفی در جهان فروخته می‌شد و. یکی از موفق‌ترین محصولات دوو بود.

 

تاریخچه برند دوو

 

در سال ۱۹۹۰ دوو خودروی اسپرو را طراحی و عرضه کرد که توسط شرکت ایتالیایی طراحی خودروی بارتونه طراحی شده بود. سال ۱۹۹۱ دوو با عرضه دوو تیکی وارد عرصه خودروهای کامپکت نیز شد. همچنین مینی‌‌ون داماس و پیکاپ کوچک لابو به محصولات دوو اضافه شد. این خودروها هر دو بر اساس خودروهای سوزوکی کری ساخته شدند و تحت لیسانس سوزوکی بودند. پس از پایان تولید خودروهای سری رویال، نسل جدیدی از این خودرو با نام‌های پرینس و سوپر سالن در سال‌های ۱۹۹۷ و ۱۹۹۹ عرضه شدند.

 

استقلال دوو

در سال ۱۹۹۲ همکاری مشترک جنرال موتورز و دوو به پایان رسید و دوو به عنوان یک خودروسازی مستقل به کار خود ادامه داد. در سال ۱۹۹۴ دوو شروع به واردات هوندا لجند کرد تا آن را جانشین دوو ایمپریال کند دوو این خودرو را با نام دوو آرکیدیا به فروش می‌رساند. همانطور که گفتیم در همین سال بود که دوو لمانس با تغییراتی تحت نام دوو سیلو عرضه شد.

اولین ماشین اورجینال دوو که کاملا توسط خود آن‌ها طراحی و ساخته شده بود دوو لانوس بود که در سال ۱۹۹۶ عرضه شد. طراحی ظاهری این خودرو به عهده شرکت معروف ایتالدیزاین و طراح معروف خودرو جورجتو جیجیارو بود.  در سال ۱۹۹۷ دوو نوبیرا عرضه شد که اولین خودروی دوو بود که در کارخانه جدید آن‌ها در گونسان کره جنوبی تولید می‌شد. این خودرو توسط شرکت ایتالیایی آیدا (I.D.E.A) طراحی شده بود. در ادامه سال ۱۹۹۷ دوو خودروی لاگنزا را نیز معرفی کرد که توسط جیجیارو طراحی شده بود و در طراحی آن از خودروی مفهومی کنسینگتون جگوار الهام گرفته شده بود.

در سال ۱۹۹۸ یکی از معروف‌ترین خودروهای دوو که در ایران هم طرفداران و خریداران زیادی داشت معرفی شد. دوو ماتیز یک خودروی کوچک بود که توسط جیوجیارو طراحی شده بود. این خودرو چهار سال پس از عرضه همچنان پرفروش‌ترین خودروی دوو در تاریخ بود.

 

تاریخچه برند دوو

 

 

خریدن سانگ‌یانگ و بازگشت به جنرال موتورز

در سال ۱۹۹۸ و بعد از بحران مالی آسیا شرکت دوو شرکت سانگ‌یانگ موتور را که دچار مشکلات شدید مالی شده بود خرید. تخصص این شرکت خودروهای تمام چرخ بود. این دوره بسیار کوتاه بود چرا که در سال ۲۰۰۰ دوو متوجه شد مشکلات مالی سانگ‌یانگ عمیق‌تر از تصورات آن‌ها است. خودروهای سانگ‌یانگ بعد از خریداری شدن توسط دوو در خود کره با نام دوو-سانگ‌یانگ و در بقیه کشورها با نام دوو عرضه می‌شدند. لیموزین معروف سانگ‌یانگ با نام چیرمن نیز به خط تولید دوو اضافه شد و با نام دوو چیرمن فروخته می‌شد.

یک سال بعد در سال ۱۹۹۹، خود گروه دوو نیز با مشکلات مالی شدیدی روبرو شد و این شرکت مجبور شد بخش خودروسازی خود یعنی دوو موتورز را بفروشد. کمپانی های مختلفی مثل هیوندای، دایملر-کرایسلر، فورد و فیات از جمله مشتریان دوو بودند. در نهایت این جنرال موتورز بود که تمام دارایی‌های این شرکت را خرید و نام آن را مجددا به جنرال موتورز کره تغییر داد.

گروه دوو در سال ۲۰۰۲ سعی کرد مجددا یک بخش خودروسازی تاسیس کند، آن‌ها نام این گروه جدید را شرکت خودروهای کاربردی دوو گذاشتند اما دو سال بعد و در سال ۲۰۰۴ این گروه نیز توسط تاتا موتورز هندوستان خریداری شد و پرونده آن بسته شد.

 

تاریخچه برند دوو

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین