لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :6 دقيقه

تانک رضوانی | بررسی تخصصی، مشخصات فنی، تجهیزات و قیمت

 

رضوانی یک شرکت طراحی خودروی آمریکایی است که توسط یک ایرانی-آمریکایی به نام فریس رضوانی اداره می‌شود. رضوانی پیش قبلا روی طراحی خودروهای استون مارتین و فراری کار می‌کرد. معروف‌ترین ماشین‌های این شرکت رضوانی بیست و رضوانی تانک هستند. در این مقاله به بررسی تانک رضوانی می‌پردازیم، شاسی‌بلند عجیب و غریبی که به خاطر طراحی منحصر به فردش مورد توجه قرار گرفته است.

 

 

معرفی کوتاه تانک رضوانی

رضوانی کار خود را از سال ۲۰۱۴ آغاز کرده است ولی در همین مدت کم چند خودروی سوپراسپرت با عملکرد فوق‌العاده عرضه کرده است. رضوانی بیست (Beast) و رضوانی بیست آلفا (Beast Alpha) و مدل‌های X این دو خودرو اولین محصولات رضوانی بودند. رشد گسترده بازار خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور باعث شد تا رضوانی موتورز هم به سراغ طراحی یک شاسی‌بلند برود. همانطور که از کلمه تانک پیداست، تانک رضوانی یک شاسی‌بلند با طراحی منحصر به فرد عضلانی قدرتمند، چرخ‌های بسیار بزرگ و یک موتور قدرتمند V-8 است.

 

rezvanitank

 

تانک رضوانی یک خودروی عادی نیست بلکه بیشتر شبیه به یک تانک اسپرت است. ویژگی‌ها و امکانات نظامی مثل دوربین‌های تصویربرداری دمایی، دورربیندید در شب، هدآپ دیسپلی، نورپردازی آف‌رود LED تاییدی بر این ادعا هستند. همچنین می‌توان تانک رضوانی را با بدنه ضد گلوله سفارش داد.

زیر این پوسته خشن، تانک رضوانی در واقع یک جیپ رانگلر آنلیمیتد (Jeep Wrangler Unlimited) پنهان شده است. با باز کردن درهای خودکشی (درهایی که لولای آن‌ها در ستون عقب قرار دارد) می‌توانید طراحی داخلی جیپ رانگلر را مشاهده کنید. البته رضوانی برای این خودرو وضعیت فنی جیپ رانگلر را حسابی تقویت کرده است که البته با قیمتی که این خودرو دارد چنین چیزی کاملا قابل‌پیش‌بینی است.

تانک رضوانی ارتباط خیلی نزدیکی با فیات کرایسلر و موپار (شرکت تولید کننده قطعات و پشتیبانی خودروهای فیات کرایسلر) دارد. موتور V-8 این خودرو همان مدل ۶.۴ لیتری است که در خودروهای داج چلنجر، داج چارجر و جیپ گرند چروکی به کار رفته است و ۵۰۰ اسب بخار قدرت دارد. تانک رضوانی یک خودرو با طراحی اورجینال است که روی سیستم فنی جیپ رانگلر سوار شده است، خودرویی که یکی از معروف‌ترین خودروهای آف‌رود بازار امروز است.

 

طراحی خارجی

طراحی ظاهری تانک رضوانی چشم همه را به خود خیره می‌کند. تیم طراحی رضوانی، تانک رضوانی را با طراحی پیشرو و ساختارشکنی طراحی کرده‌اند که همزمان کارآمد است و تنها یک پوسته خوشگل ولی خالی نیست.

 

rezvanitank

 

در نمای جلویی شاهد یک سپر تمام عرض حجیم هستیم که چراغ‌های LED در دو طرف آن قرار گرفته‌اند. چراغ‌های جلو کمی عقب رفته‌اند و در فرورفتگی‌های جلوپنجره قرار گرفته‌اند. گلگیرهای عضلانی، لاستیک‌های غول‌پیکر و درهایی که حجم زیادی دارند در کنار یکدیگر ظاهری خشن، شیک و مدرن برای این خودرو فراهم کرده‌اند.

 

rezvanitank

 

در قسمت عقب هم شاهد طراحی منحصر به فرد هستیم. سقف در قسمت عقب خودرو شیب پیدا می‌کند. لبه‌های بیرون‌زده و شارپ در کنار ساختار حجیم و عضلانی بدنه و همینطور چراغ‌های عقب LED همه کمک می‌کنند تا تانک رضوانی شبیه به خودرویی از آینده به نظر برسد.

 

 

طراحی داخلی

همانطور که گفتیم طراحی ظاهری و خارجی تانک رضوانی بسیار منحصر به فرد است، اما وقتی وارد کابین می‌شویم متوجه طراحی کمتر اورجینال آن می‌شویم. اولین ویژگی که نظر را به خود جلب می‌کند، درهای خودکشی هستند که روی محور ستون عقب باز می‌شوند و تفاوت زیادی با جیپ رانگلر دارند، این درها خودکار هستند.

صندلی‌های تانک رضوای چرمی هستند و دوخت بسیار خوبی دارند و نشان رضوانی را می‌توان روی محل استراحت سر صندلی‌ها مشاهده کرد. سیستم سرگرمی رسانه خودرو هم مجهز به یک صفحه نمایش لمسی است که از نمایشگر جیپ رانگلر بزرگ‌تر است. در کنسول میانی دسته دنده قرار گرفته است و یک دستگیره هم برای فعال کردن سیستم تمام چرخ (AWD) تعبیه شده است. دستگیره‌های آلومینیومی هم برای کمک به سوار شدن روی ستون‌های A خودرو قرار گرفته است که با توجه به ارتفاع تانک رضوانی تصمیم کاملا منطقی است.

در این خودرو فضای کافی برای پنج‌نفر وجود دارد اما فردی که در قسمت وسط صندلی عقب می‌نشیند ممکن است کمی احساس تنگی کند. در صورت نیاز به حمل بار می‌توان صندلی‌های ردیف دوم را خواباند. در کل طراحی داخلی خودرو شیک و لوکس است و نشان دهنده مدرن بودن طراحی خودرو است، هرچند مثل نمای ظاهری خاص و منحصر به فرد نیست.

 

rezvanitank

 

مشخصات فنی تانک رضوانی

رضوانی به جای استفاده از موتور ۳.۶ لیتری V-6 جیپ رانگلر به سراغ موتور قدرت‌مندتری رفته است. این موتور V-8 که توسط موپار طراحی و ساخته شده است عملکرد بسیار خوبی دارد. این موتور ۶.۴ لیتری به صورت عادی ۴۸۵ اسب‌بخار نیرو تولید می‌کند اما احتمالا رضوانی با استفاده از ECU جدید توانسته این موتور را تقویت کند و قدرت ان را افزایش دهد. حداکثر گشتاور این موتور ۶۴۴ نیوتن‌متر است. این خودرو برای انتقال قدرت به تمام چرخ‌ها از یک جعبه دنده ۶ سرعته استفاده می‌کند که بسته به انتخاب مشتری می‌تواند اتوماتیک یا دستی باشد.

 

rezvanitank

 

 

قیمت تانک رضوانی

می‌توان حدس زد که تانک رضوانی خودروی ارزانی نیست. قیمت تانک رضوانی به صورت پایه ۱۷۸ هزار دلار است و انتخاب هریک از آپشن‌ها و امکانات هم هزینه دارد. به  طور مثال برای داشتن بدنه ضد گلوله (گلوله‌های ضد زره) باید ۹۷ هزار دلار بیشتر پرداخت کنید. سیستم دید در شب و تصویر حرارتی ۵۵۰۰ دلار هزینه دارد. سیستم تعلیق آف‌رود و سیستم تعلیق آف‌رود اکستریم به ترتیب ۵۵۰۰ و ۱۲۵۰۰ دلار قیمت دارند. اگر بخواهید یک تانک رضوانی فول آپشن بخرید، باید تقریبا ۳۰۴ هزار دلار هزینه کنید.

 

جمع‌بندی

تانک رضوانی محصول جذاب دیگری از شرکتی است که بیشتر به ساخت خودروهای سوپراسپرت عجیب و غریب شهرت دارد. تبدیل کردن جیپ رانگلر به یک خودروی دیگر کار جدیدی نیست، اما کمتر شرکتی توانسته آن را تبدیل به چنین خودروی جذابی کند. دقت و توجه رضوانی به جزییات برگ برنده این شرکت است. شاید با در نظر گرفتن ظاهر فوق‌العاده و قدرت فراوان این خودرو بتوان قیمت آن را هم توجیه کرد. اگر بخواهیم به طور خلاصه تانک رضوانی را مرور کنیم باید بگوییم ظاهر آینده‌نگرانه و جذاب، موتور قدرتمند ۵۰۰ اسب بخاری، توانایی‌های آف‌رود و آپشن‌های عجیب و غریب نکات مثبت تانک رضوانی هستند. این خودرو معایب زیادی ندارد، اما می‌توان در کنار قیمت آن، از این که تانک رضوانی در حقیقت یک خودروی اورجینال نیست و همان جیپ رانگلر است به عنوان معایب آن نام برد.

 

rezvanitank

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین