لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :5 دقيقه

سیتروئن | تاریخچه کامل برند به همراه معرفی محصولات

 

تاریخچه

سیتروئن (Cintroen یا Citroën) یک شرکت خودروسازی فرانسوی و بخشی از شرکت بزرگ‌تر سیتروئن پژو است که در سال ۱۹۱۹ توسط یک صنعت‌گر فرانسوی به نام آندره گوستاو سیتروئن بنیان‌گذاری شد. شرکت سیتروئن یکی از پیشگامان فناوری خودرو در جهان بود. آن‌ها اولین سیستم تعلیق مغناطیسی خودتنظیم شونده را در سال ۱۹۵۴ معرفی کردند. در سال ۱۹۵۵ خودروی دی‌اس اولین خودروی تولید انبوهی بود که از ترمز دیسکی استفاده می‌کرد. آن‌ها همچنین مخترع فناوری چراغ‌های تنظیم شونده بودند.

 

 

سیتروئن جوایز بسیار زیادی را نیز به خود اختصاص داده بود که از جمله آن‌ها می‌توان به سه بار انتخاب شدن به عنوان خودروی سال اروپا اشاره کرد، یک بار در سال ۱۹۷۱ برای خودروی سیتروئن GS، یک بار در سال ۱۹۷۵ برای خودروی سیتروئن CX و یک بار هم در سال ۱۹۹۰ برای خودروی سیتروئن XM. این شرکت در حال حاضر در آرژانتین، برزیل، فرانسه، پرتغال، اسلواکی، اسپانیا و ترکیه کارخانه دارد. در حال حاضر سیتروئن در ایران با گروه سایپا همکاری دارد و خودروی جذاب سیتروئن C3 توسط سایپا تولید و عرضه می‌شود.

سیروئن سابقه بسیار خوبی هم در زمینه مسابقات اتوموبیل‌رانی دارد. سیتروئن تنها شرکتی است که توانسته سه جایزه قهرمانی مختلف از فدراسیون جهانی اتوموبیل‌رانی دریافت کند: پنج بار قهرمانی در رالی رید جهانی، هشت بار قهرمانی در رالی قهرمانی جهان و یک بار جایزه مسابقات جهانی تورینگ.

 

سیتروئن

 

سرآغاز سیتروئن

کارخانه سیتروئن در آغاز در طول جنگ جهانی اول برای فرانسه تجهیزات نظامی تولید می‌کرد. آندره سیتروئن ناگهان پس از پایان جنگ متوجه شد که کارخانه‌ ای مجهز دارد که هیچ محصولی تولید نمی‌کند. او که از سال‌ها پیش از جنگ در فکر ورود به عرصه اتوموبیل و خودروسازی بود، با پایان جنگ تصمیم گرفت از مسیر هنری فورد پیروی کند و خودروهای سبکی با کیفیت بیشتر و قیمت مناسب‌تر تولید کند. نتیجه تلاش‌های مهندسان سیتروئن خودروی تیپ ای (Citroen Type A) بود که در سال ۱۹۱۹ و بلافاصله بعد از پایان جنگ عرضه شد.

 

 

بین سال‌های ۱۹۲۱ تا ۱۰۳۷ سیتروئن شروع به تولید کامیون‌های کوچک مناسب برای رانندگی آف‌رود و استفاده نظامی تولید می‌کرد. در دهه ۲۰ ارتش آمریکا چندین کامیون سیتروئن خرید و اجازه تولید این کامیون‌ها در خاک آمریکا را نیز خرید. بین سال‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۴ ارتش آمریکا بیش از ۴۱ هزار از این خودروها تولید کرد.

آندره سیتروئن یک فروشنده و بازاریاب خلاق بود. او در سال ۱۹۲۵ تا ۱۹۳۴ روی برج ایفل تبلیغ می‌کرد، این تبلیغات در کتاب رکوردهای گینس به عنوان بزرگ‌ترین بیلبورد تبلیغاتی ثبت شده است. یکی دیگر از تجربه‌های تبلیغاتی سیتروئن، گذر از صحرای بزرگ آفریقا، رفتن از الجزایره به کنیا و سفر از بیروت به بیجینگ بود.

در سال‌های بعد سیتروئن بدون اینکه تغییر خاصی در خودروهای خود ایجاد کند و تنها با تکیه به قیمت پایین خودروهایش در رقابت با حریفان خود موفق‌ بود، اما همین ارزانی بعدا تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف سیتروئن شد.

 

سیتروئن

 

عرضه سیتروئن تراکسیون آوان و مدیریت میشلن

خودروی تراکسیون آوان (Citroen Traction Avant) یکی از خودروهای پیشگام در صنعت حمل و نقل بود. این ماشین سه ویژگی مهم داشت که هنوز هم در صنعت خودروسازی به کار گرفته می‌شود: 1. بدنه یکپارچه بدون فریم‌های جدا، 2. سیستم تعلیق مستقل چهار چرخ و 3. محور جلو بودن خودرو.

سرمایه‌گذاری خیلی زیاد روی این خودرو در کنار بازسازی کارخانه و هزینه‌های سنگین بازاریابی و از سوی دیگر رکود اقتصادی گسترده برای سیتروئن مشکل‌ساز شد و این شرکت را در آستانه ورشکستگی قرار داد. علیرغم کمک‌هایی که شرکت تایر میشلن به سیتروئن کرد این شرکت در سال ۱۹۳۴ اعلام ورشکستگی کرد. در همین زمان بود که میشلن (بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار سیتروئن) تبدیل به سهام‌دار اصلی این شرکت شد. محبوبیت تراکسیون آوان و پیشرفته بودن آن از نظر فناوری سیتروئن را برای مدتی از خطر نابودی دور کرد.

 

 

پژو سیتروئن

در دهه ۱۹۶۰ میلادی سیتروئن با چند شرکت خودروسازی دیگر ادغام شد اما مشکلات مالی آن علیرغم پیشرو بودن در فناوری و رونمایی از بعضی از بهترین خودروهایی که سیتروئن تا آن زمان ساخته بود، ادامه پیدا کرد تا اینکه پژو (Peugeot) در سال ۱۹۷۴ تقریبا چهل درصد سهام سیتروئن را خرید و سال بعد نیز کاملا مالکیت آن را به عهده گرفت. طبق این توافق PSA (مخفف Peugeot Société Anonyme) با سیتروئن ادغام شد.

در سال ۲۰۱۴ زمانی که گروه PSA پژو سیتروئن مجددا با مشکلات شدید و گسترده مالی روبرو شد، شرکت چینی دانگ فنگ موتور بخشی از سهام این گروه را خرید. سیتروئن در چین سابقه بسیار خوبی هم دارد و از سال ۱۹۸۴ مشغول فروش خودروهای خود در چین از طریق همکاری دانگ فنگ و پژو-سیتروئن بود.

 

سیتروئن

 

سیتروئن و برند DS

در سال ۲۰۰۹ سیتروئن اعلام کرد که برند DS تبدیل به یک برند لوکس مستقل خواهد شد. اولین خودرو از خودروهای دی‌س در سال ۲۰۱۰ عرضه شد که DS3 نام داشت. خودرویی کوچک که بر اساس پلتفرم سیتروئن C3 ساخته شده بود. این خودرو بسیار با کیفیت بود به طوری که در سال ۲۰۱۰ مجله تاپ گیر آن را به عنوان بهترین خودروی سال انتخاب کرد.

در سال ۲۰۱۳ DS3 تبدیل به پرفروش‌ترین خودروی کامپکت (کوچک) لوکس بود و ۴۰ درصد از این بخش از بازار خودروی اروپا را در اختیار گرفته بود. DS روابط خیلی نزدیکی با سیتروئن دارد. به عنوان مثال، DS4 بر اساس خودروی مفهومی سیتروئن هیپنوز و DS5 بر اساس خودروی مفهومی سیتروئن C-SportLounge طراحی شده بود.

DS هم در چین حضور گسترده‌ای دارد. این برند در چین نمایندگی‌هایی مستقل از سیتروئن دارد و کارخانه‌هایی دارد که تنها به تولید DS می‌پردازند. دو مدل خودروی DS چینی به نام‌های DS 5LS و DS 6WR در چین تولید و عرضه می‌شوند.

 

سیتروئن

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین