لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :6 دقيقه

دنا | بررسی تخصصی، مشخصات فنی، تجهیزات و قیمت

 

دنا سومین خودروی به اصطلاح ملی ایران‌خودرو است که قرار بود جانشین سمند معمولی و پژو ۴۰۵ باشد. اگرچه تولید سمند و پژو هیچ‌گاه متوقف نشد، ولی دنا توانسته جای خودش را در بازار ایران به عنوان یکی از لوکس‌ترین خودروهای داخلی باز کند. ما ایرانی‌ها با این “جایگزین‌ها” بیگانه نیستیم و قبلا هم دیده‌ایم که خودرویی به عنوان جانشین یک خودروی دیگر معرفی شود ولی تولید خودروی اصلی هیچ‌گاه متوقف نشود. در این مقاله به بررسی دنا می‌پردازیم و طراحی، وضعیت فنی و تجربه رانندگی با دنا را تحلیل می‌کنیم.

 

طراحی خارجی

دنا در واقع دومین فیس‌لیفت سمند پس از سمند سورن است، اما ایران خودرو علاقه‌ای به مفهوم فیس‌لیفت ندارد و ترجیح می‌دهد دنا را یک خودروی مستقل معرفی کند. ولی برخلاف سورن، دنا تفاوت‌های ظاهری زیادی با سمند دارد. جلوپنجره دنا کاملا نسبت به سمند متحول شده است و در میان خودروهای تولید داخل از زیبایی خاصی برخوردار است. طراحی مدرن و شیک چراغ‌های جلو با نوار LED و گریل یکپارچه ظاهر خوبی به نمای جلویی دنا بخشیده‌اند. از نمای جانبی تغییر خاصی نسبت به سمند مشاهده نمی‌شود جز این که دماغه خودرو کشیده‌تر از سمند شده است. در قسمت عقب با طراحی خیلی بهتری نسبت به سمند مواجه هستیم. چراغ‌ها در گوشه‌‌ترین جای ممکن قرار گرفته‌اند و سپر عقب هم بزرگ‌تر شده است تا حجیم‌تر و قدرتمندتر به نظر برسد.

 

بررسی دنا

 

 

دنا طراحی خشن و تهاجمی دارد، چیزی که در هیچ یک از خودروهای قبلی ایران‌خودرو مشاهده نمی‌شد اما طراحی دنا یک ایراد بسیار بزرگ دارد که نمی‌توان به سادگی از آن گذشت، هیچ یکپارچگی و یکدستی در طراحی بدنه این خودرو مشاهده نمی‌شود. انگار طراحی جلو، بغل و عقب خودرو هرکدام متعلق به یک خودروی مجزا است. این اختلاف را به خصوص در نمای جانبی می‌توان مشاهده کرد. صندوق دنا هیچ تناسبی با دماغه آن ندارد.

با این وجود باز هم دنا در میان محصولات داخلی از طراحی لوکس‌تر و مدرن‌تری برخوردار است و با توجه به تنبلی و توانایی پایین طراحی خودروسازان داخلی، جای شکرش باقی است که این خودرو ظاهر شیک و قابل قبولی دارد.

 

بررسی دنا

 

طراحی داخلی

علاوه بر برتری طراحی خارجی دنا نسبت به دیگر خودروهای داخلی، طراحی کابین آن هم نسبتا لوکس است و بیشتر قابل قبول است. طراحی داخلی دنا شباهت‌ خیلی زیادی با هیوندای سوناتا دارد. در نهایت ولی طراحی داخلی دنا شباهت بسیار زیادی با خودروهای هم‌خانواده خود یعنی پارس، سمند و سورن دارد.

داشبورد طراحی ساده‌ای دارد و اگر طراحی خسته‌کننده قسمت سمت شاگرد آن را در نظر نگیریم، داشبوردی مدرن و جذاب است. استفاده از موادی با طرح چوب در خودرو کمی عجیب است و چندان دلنشین نیست. به جای دکمه‌های متعدد با طراحی مینیمال و ساده‌ای روبرو هستیم و یک نمایشگر لمسی در میان داشبورد خودنمایی می‌کند.

صفحه کیلومترشمار و پشت آمپر هم طراحی مدرن و جذابی دارد و حس و حال یک خودروی لوکس خارجی را تداعی می‌کند. در زمینه فضای داخلی تفاوت زیادی با سمند وجود ندارد و همچنان فضای کافی برای سرنشینان وجود دارد، تنها تفاوت در این است که عرض صندلی‌ها نسبت به سمند و پژو ۴۰۵ کمی کاهش داشته است. در مجموع می‌توان طراحی داخلی دنا را یک گام رو به جلو برای خودروهای داخلی ارزیابی کرد، هرچند هنوز راه زیادی تا رسیدن به کیفیت و جذابیت کابین خودروهای روز دنیا وجود دارد.

 

بررسی دنا

بررسی دنا

 

 

مشخصات فنی دنا

ایران‌خودرو در زمینه فنی اصلا ریسک نکرده و به سراغ موتور آشنای EF7 رفته است که پیش از این در سمند سورن هم به کار رفته بود. این موتور چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ ۱۶۴۵ سی‌سی حجم دارد و حداکثر قدرت آن ۱۱۴ اسب بخار و حداکثر گشتاور آن ۱۵۵ نیوتن‌متر است.

EF7 نسبت به موتورهای قبلی مورد استفاده خودروهای ایران‌خودرو پیشرفته‌تر، بهینه‌تر و با کیفیت‌تر است و دیرتر دچار فرسودگی و استهلاک می‌شود. قدرت ۱۱۴ اسب بخاری این موتور صرفا از پس نیازهای دنای ۱.۲ تنی برمی‌آید و نباید از این خودرو انتظار شتاب و سرعت داشته باشید. سرعت صفر تا صد این خودرو تقریبا ۱۲ ثانیه است و شتاب اولیه این موتور بسیار کند است، اما در دور موتور و دنده‌های بالاتر عملکرد بهتری دارد. یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی وظیفه انتقال قدرت را به عهده دارد که البته عملکرد آن خیلی خوب نیست و می‌شد با استفاده از یک جعبه دنده پیشرفته‌تر اتوماتیک شتاب بیشتری برای این خودرو فراهم کرد.

ایران‌خودرو ادعا می‌کند مصرف سوخت دنا پلاس به صورت ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷.۸ لیتر است اما مصرف سوخت واقعی این خودرو چیزی حدود ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

 

بررسی دنا

 

امکانات و تجهیزات ایمنی

یکی از نکات مثبت دنا، عملکرد خوب ترمزهای آن است که می‌تواند برای راننده اطمینان‌بخش باشد. ترمزها نسبت به فشرده شدن پدال ترمز حساسیت خوبی دارند و خودرو خیلی زود متوقف می‌شود. ترمزهای جلو و عقب هردو دیسکی هستند برای مقایسه بد نیست بگوییم رنو ساندرو همچنان در چرخ‌های عقبش از ترمزهای کاسه‌ای استفاده می‌کند. سیستم ترمز ضدقفل ABS، سیستم کمکی ترمز MBA، و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز یا EBD هم مزید بر علت شده‌اند و باعث افزایش ایمنی این خودرو شده‌اند. دنا از نظر ایمنی نسبت به سمند و خودروهای داخلی دیگر ایران‌خودرو عملکرد بهتری دارد اما هنوز با استاندارد روز جهان بسیار فاصله دارد. دنا توانسته در زمینه ایمنی از موسسه اروپایی ENCAP سه ستاره دریافت کند که با ایده‌آل فاصله زیادی دارد.

 

 

قیمت و جمع‌بندی

در حال حاضر قیمت دنا معمولی در کارخانه ۴۶ میلیون و ۹۸۹ هزار تومان است اما همین روزها است که خبر گران‌تر شدن آن هم به گوش برسد. قیمت دنا معمولی در بازار تقریبا ۸۲ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. اگر دنبال خرید یک خودروی شهری جا دار با آپشن‌ها و امکانات تقریبا لوکس می‌گردید دنا یکی از گزینه‌های خوب شما محسوب می‌شود. اما با انتخاب دنا باید قید شتاب، سرعت و رانندگی نرم و دلچسب خودروهای لوکس‌تر را بزنید. دنا نسبت به آن‌چه در اختیار سرنشینان و راننده می‌گذارد قیمت بالایی دارد اما این روزها همه خودروهای بازار ایران این وضع را پیدا کرده‌اند. اگر می‌خواهید با بودجه خود بیشترین ارزش خرید را داشته باشید، بهتر است به جای دنیا گزینه‌های مشابه موجود در بازار را با دقت بررسی کنید.

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین