لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :4 دقيقه

هامر | تاریخچه کامل برند به همراه معرفی محصولات

 

تاریخچه

شرکت سازنده اصلی خودروهای هامر (Hummer) شرکتی به نام AM General بود که از زیرمجموعه‌های شرکت AMC محسوب می‌شد. این خودرو در ابتدا جایگزینی برای جیپ‌های نظامی بود. اواخر دهه ۷۰ میلادی ارتش آمریکا به دنبال خودرویی چندکاره بود تا بتواند جیپ‌های قدیمی خود را با آن جایگزین کند.

جنرال دینامیکس، تلداین و کرایسلر هم از شرکت‌هایی بودند که شروع به تولید یک نسخه از این خودروها کردند اما در نهایت در میان تمام رقبا این شرکت AM General بود که توانست به خوبی نیازهای ارتش آمریکا را برطرف کند و پس از انجام آزمایشاتی قرارداد تولید این خودروها (که به آن HMMWV می‌گفتند) آغاز شد. طبق این قرارداد این شرکت باید تا سال ۱۹۸۵، ۵۵ هزار دستگاه هاموی (Humvee) به ارتش آمریکا تحویل دهد، با ادامه همکاری AM General و ارتش این شرکت تولید ۱۵۰۰۰ هاموی دیگر را نیز در دستورکار خود قرار داد.

 

هامر

 

 

از همان اواخر دهه ۸۰ شرکت AM General به دنبال عرضه نسخه شهری از هاموی بود. در نهایت در سال ۱۹۹۲ اولین نسخه از این خودرو با نام هامر (Hummer) در بازار عرضه شد. هامر شهری نسبت به هامر جنگی (یا همان هاموی) تغییرات زیادی کرده بود و امکانات رفاهی مناسب رانندگان شهری داشت: تهویه هوا، عایق صدا، صندلی‌های راحت، سیستم صوتی استریو، تریم چوبی و دیگر پکیج‌های رفاهی برخی از این امکانات بودند. جالب است بدانید آرنولد شوارزنگر بازیگر معروف و فرماندار کالیفرنیا یکی از افرادی بود که از شرکت AM General خواسته بود نسخه شهری هاموی را عرضه کند. او هنگام تصویربرداری یک فیلم اکشن از نزدیک با این خودروها آشنا شده و به آن‌ها علاقه‌مند شده بود.

 

هامر

 

 

دوران جنرال موتورز (General Motors)

در سال ۱۹۹۹ AM General برند هامر خود را به جنرال موتورز آمریکا فروخت. اگرچه تولید این خودرو توسط AM General صورت می‌گرفت اما بازاریابی و فروش آن بر عهده جنرال موتورز بود. اندکی پس از آن جنرال موتورز شروع به تولید دو نسخه جدید از هامر کرد: به نام های هامر H2 و هامر H3. تولید هامر اصلی (هامر H1) تا سال ۲۰۰۶ ادامه پیدا کرد و پس از آن تولید هامر نسخه‌های H2 و H3 با روند جدی تری ادامه پیدا کرد. هامر H3 در کارخانه‌ای در شروپورت لس‌آنجلس تولید می‌شد، جایی که وانت پیکاپ‌های شورلوت کلورادو و جی‌ام‌سی کنیون نیز تولید می‌شدند. این سه خودرو به صورت مشترک از پلتفرم GMT-355 استفاده می‌کردند.

در سال ۲۰۰۶ هامر صادرات و فروش خودروهای خود در ۳۳ کشور جهان را آغاز کرد. اولین هامرهای تولید شده در خارج آمریکا در کارخانه هامر در آفریقایی جنوبی تولید شدند که در بازارهای مختلف جهان عرضه می‌شدند. در ابتدا هامر تنها خودروهایی که فرمان آن‌ها در سمت چپ خودرو قرار داشت را به تولید می‌رساند اما کمی بعد برای بازارهایی که در آن‌ها فرمان خودرو در سمت راست قرار داشت، نسخه‌هایی با فرمان سمت راست نیز به مرحله تولید رسیدند.

هامر H2 بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ در کارخانه‌ای در روسیه هم تولید می‌شد، توان تولیدی این کارخانه‌ها تنها چند صد خودرو در سال بود. علت تولید محدود هامر H2 در روسیه این بود که این خودروها تنها در خود روسیه و توسط پنج نمایندگی هامر به فروش می‌رسیدند.

 

هامر

 

 

فروش ناموفق و تعطیلی

در سال ۲۰۰۸ مدیرعامل جنرال موتورز اعلام کرد که برند هامر تحت بازبینی قرار دارد و فروخته می‌شود یا تولید آن کاملا متوقف خواهد شد. علت این امر کاهش محبوبیت SUV و شاسی‌بلندهای بزرگ و پر مصرف بود.

شرکت‌های زیادی از جمله شرکت هندی ماهیندرا و ماهیندرا (Mahindra and Mahindra Limited) به دنبال خریدن برند هامر بودند.

در سال ۲۰۰۹ و در پی اعلام ورشکستگی جنرال موتورز، تولید هامر نیز متوقف شد. همان روز جنرال موتورز اعلام کرد که قرار است این برند به یک خریدار چینی فروخته شود. اگرچه اسم این شرکت اعلام نشده بود اما رسانه‌هایی مثل CNN و نیویورک‌تایمز دریافتند که این شرکت شرکت ماشین‌آلات صنعتی سیچوان تنگژونگ است. کمی بعد از لو رفتن نام این شرکت، آن‌ها در وبسایت خود توافق با جنرال موتورز را اعلام کردند اما پس از کش و قوس‌های فراوان و هشت ماه تاخیر، در سال ۲۰۱۰ اعلام شد که این معامله سر نخواهد گرفت. به نظر می‌رسید وزارت بازرگانی چین با این معامله مخالفت‌هایی داشته است هرچند سخنگوی این وزارت‌خانه چنین چیزی را تکذیب کرد. قیمت برند هامر در آن زمان ۱۵۰ میلیون دلار بود.

پس از آن نیز چندین شرکت مختلف از جمله شرکت آمریکایی فناوری اعلام کرد Raser Technologies به دنبال خرید هامر هستند اما این معامله هم هیچ‌گاه سرنگرفت و در نهایت در سال ۲۰۱۰ جنرال موتورز اعلام کرد که خط تولید هامر متوقف خواهد شد و در نهایت جنرال موتورز قید این برند را زد.در سال ۲۰۱۵ شرکت AM General نتوانست در مناقصه تولید جایگزین HMMWV برای ارتش امریکا پیروز شود و پرونده هامر چه نظامی و چه سواری برای همیشه بسته شد. آخرین هامرهای تولید شده مجموعه‌ای از هامر H3 بود که به سفارش یک شرکت اجاره خودرو تولید شده بودند. در طول این سال‌ها ۳۵۵ هزار خودروی هامر تولید شده است.

 

هامر

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین