لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :6 دقيقه

رنو کپچر | بررسی تخصصی، مشخصات فنی، تجهیزات و قیمت

 

رنو کپچر یکی از محبوب‌ترین محصولات شرکت رنو است که اولین بار در سال ۲۰۱۳ معرفی و عرضه شد. این خودرو بر اساس یک طراحی مفهومی ساخته شده است که پیش از آن در سال ۲۰۱۱ توسط رنو به نمایش درآمده بود. در این مقاله به بررسی و معرفی این خودرو می‌پردازیم و قیمت رنو کپچر و ویژگی‌های آن را مرور می‌کنیم.

کراس‌اوورها و شاسی‌بلندها کم کم تبدیل به شریان اصلی بازار خودرو شده‌اند و تقریبا همه خودروسازان طیفی از این محصولات را معرفی کرده‌اند تا شاید گوشه‌ای از بازار را تصاحب کنند. در ایران کراس‌اوورهای کوچک و جمع و جور محبوبیت خیلی زیادی دارند چرا که جدا از کیفیت ساخت و مصرف سوخت پایین، قیمت مناسب‌تری هم دارند.

 

 

طراحی ظاهری

رنو کپچر بر اساس پلتفرمی ساخته شده است که پیش از این در نیسان جوک و رنو کلیو هم از آن استفاده شده بود و همین باعث می‌شود رنو کپچر شباهت‌هایی به این دو خودرو داشته باشد. رنو کپچر نسبت به رنو کلیو بزرگ‌تر است اما از نیسان جوک کوچک‌تر و کوتاه‌تر است.

 

رنو کپچر

 

رنو کپچر از نظر طراحی خودروی خاصی است، چون در حالی که اکثر خودروهای کراس‌اوور و شاسی‌بلند سعی می‌کنند ظاهر خشن و قدرتمندی داشته باشند، رنو به سراغ طراحی رفته است که بسیار غیرتهاجمی و نرم است. به جای خطوط تیز و زاویه‌های تند، در این خودرو از منحنی‌ها و شیب‌های ملایم استفاده شده است و همین ظاهر این خودرو را بسیار خاص می‌کند. استفاده از دو رنگ متفاوت برای سقف و بدنه هم باعث می‌شود ظاهر این خودرو خسته‌کننده نباشد.

حجم‌دهی‌های روی در و بالای گلگیرها رنو کپچر را مدرن و جذاب نشان می‌دهند. شاید نمای عقب رنو کپچر کمی ساده و تکراری باشد ولی در کل این چیزی از جذابیت ظاهری این خودرو کم نمی‌کند. شاید تنها ایراد رنو کپچر استفاده از چرخ‌های ۱۷ اینچی است که نسبت به بدنه کمی کوچک به نظر می‌رسند.

 

رنو کپچر

 

طراحی داخلی

طراحی داخلی رنو کپچر مشکل خاصی ندارد، اما آنقدر هم برجسته نیست که تعریفی داشته باشد. تقریبا تمام تجهیزات از جمله نمایشگر لمسی ۷ اینچی در یک پنل در قسمت میانی داشبورد قرار گرفته‌اند و سادگی اصل کار طراحی رنو بوده است. اما این سادگی به قیمت خسته‌کننده بودن طراحی داخلی تمام شده است. اگر قسمت میانی که صفحه نمایش در آن قرار گرفته است را حذف کنیم طراحی داخلی قدیمی و از مد افتاده است. از دیگر نکات منفی طراحی داخلی رنو کپچر استفاده از مواد بی‌کیفیت و سخت است. دید شیشه عقب به دلیل طراحی بدنه و کوچک بودن شیشه عقب کمی محدود است.

با وجود کوچک بودن رنو کپچر، فضای کافی برای سرنشینان در این خودرو وجود دارد. صندلی‌های عقب قابلیت تنظیم و جابجایی دارند تا بتوان فضای پای بیشتری برای سرنشینان فراهم کرد. حجم بار ۳۷۷ لیتری اگرچه زیاد نیست ولی برای یک کراس‌اوور کامپکت میزان مناسبی است و می‌توان آن را با تا کردن و جابجایی صندلی‌ها تا ۴۵۵ لیتر هم افزایش داد. یکی از مشکلاتی که ممکن است محسوس باشد این است که ارتفاع خودرو کمی پایین است و مسافران عملا حس نمی‌کنند که سوار یک کراس‌اوور شده‌اند، بلکه بیشتر حسی شبیه به یک هاچ‌بک را تداعی می‌کند.

در دور موتور پایین صدای خیلی کمی وارد کابین می‌شود و صداهای محیطی و جاده هم زیاد به کابین نفوذ نمی‌کنند و هنگام سواری آرامش و راحتی خوبی خواهید داشت.

 

رنو کپچر

 

همچنین بخوانید:  تاریخچه کامل شرکت رنو

 

مشخصات فنی رنو کپچر و تجربه رانندگی

شرکت رنو مدل‌های مختلفی از رنو کپچر عرضه کرده‌اند که موتورهای متنوع دیزلی و بنزینی دارند. دو مدل موتور بنزینی برای این خودرو در نظر گرفته شده است که یکی ۸۹۸ سی‌سی و دیگری ۱۱۹۷ سی‌سی حجم دارد و به ترتیب ۹۰ و ۱۲۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کنند. مدل ۹۰ اسب‌بخاری با جعبه دنده دستی عرضه می‌شود اما مدل‌های ۱۲۰ اسب بخاری هم جعبه‌دنده ۶ سرعته دستی دارند و هم جعبه دنده ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه.

رنو کپچر در ایران با موتور ۱.۲ لیتری ۱۲۰ اسب بخاری و گیربکس اتوماتیک عرضه می‌شود. این موتور چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ مجهز به توربوشارژر هم  هست. موتور رنو کپچر روی کاغذ یکی از ضعیف‌ترین جنبه‌های این خودرو است، اما در میان خودروهای مشابه موجود در بازار کم نمی‌آورد. کوچکی بدنه و وزن تقریبا ۱.۲ تنی این خودرو را هم که در نظر بگیریم می‌بینیم وضعیت فنی بدی هم ندارد. البته نباید از این کراس‌اوور کامپکت انتظار شتاب فوق‌العاده‌ای داشته باشید، صفر تا صد این خودرو تقریبا ۱۱ ثانیه طول می‌کشد که نسبت به دیگر خودروهای بازار داخلی نه خیلی خوب است و نه خیلی بد.

یکی از ضعف‌های اصلی رنو کپچر با در نظر گرفتن قیمت تقریبا ۳۰۰ میلیونی این خودرو، سیستم انتقال قدرت آن است که قدرت را تنها به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند و خبری از نسخه‌های تمام‌چرخ (AWD) این خودرو نیست.

مصرف سوخت همیشه یکی از عوامل موثر هنگام تصمیم‌گیری در مورد خرید خودرو است. اگر به دنبال خرید رنو کپچر هستید باید بدانید مصرف سوخت این خودرو به صورت ترکیبی ۵.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و نباید نگران هزینه‌ سوخت خود باشید. اگر به آلودگی هوا اهمیت می‌دهید هم باید بدانید این خودرو با استاندارد آلایندگی یورو ۵ آلاینده‌های بسیار کمی وارد هوا می‌کند.

سیستم تعلیق جلوی رنو کپچر از نوع مک‌فرسون مستقل و سیستم تعلیق عقب نیمه‌مستقل با فنرهای پیچشی است و به خصوص در سرعت‌های پایین عملکرد بسیار خوبی دارد. در سرعت‌های بالا و هنگام عبور از مسیرهای ناهموار ولی بدنه دچار تکان‌هایی می‌شود که به شما یادآوری می‌کند رنو کپچر ماشین آف‌رود نیست و نباید از سیستم تعلیق آن انتظار عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته باشید.

 

رنو کپچر

 

 

هندلینگ خودرو مثل برادرش رنو کلیو خوب و نرم است. هنگام عبور از پیچ‌ها و خیابان‌های کوچک مشکلی با فرمان‌دهی این خودرو نخواهید داشت. چسبندگی خودرو به جاده و پاسخگویی فرمان به فرامین راننده هم بسیار خوب و مطلوب است و باید از هندلینگ این خودرو به عنوان یکی از نقاط مثبت آن یاد کرد.

وقتی نظرات رانندگان و مالکان رنو کپچر را بررسی می‌کنیم می‌بینیم که تقریبا همه از کیفیت ساخت، عملکرد موتور و جعبه دنده رضایت دارند. بعضی رانندگان از ضعف چراغ‌های هالوژنی در روشن کردن مسیر ناراضی هستند. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، تکان‌های کابین و عملکرد سیستم تعلیق و کیفیت پایین مواد به کار رفته در طراحی کابین و داشبورد از جمله معایب رنو کپچر هستند.

 

قیمت رنو کپچر و جمع‌بندی

در حال حاضر تولید رنو کپچر به دلیل خروج رنو از ایران به بهانه تحریم‌های آمریکا متوقف شده است اما قیمت رنو کپچر در بازار تقریبا ۲۹۰ میلیون تومان است و می‌توان با قیمتی بین ۲۵۰ تا ۲۹۰ میلیون رنو کپچر دست دوم خرید. رنو کپچر یکی از محصولات با کیفیت و جذاب رنو است و در بازار داخلی هم کمتر خودرویی توان رقابت با کیفیت ساخت آن را دارد.

 

رنو کپچر

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین