لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :5 دقيقه

مینی | تاریخچه کامل برند به همراه معرفی محصولات

 

مینی یک برند اتومبیل انگلیسی است که از سال ۲۰۰۰ مالکیت آن بر عهده BMW قرار دارد. کلمه مینی از سال ۱۹۵۹ در خودروهای مختلفی مثل آستین مینی و موریس مینی مورد استفاده قرار گرفته بود ولی در سال ۱۹۶۹ تبدیل به یک برند مجزا به نام مینی شد. مالکیت این شرکت از سال ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۸ به عهده شرکت بریتیش موتور کورپوریشن (BMC) بود و بین سال‌های ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۶ زیر نظر شرکت بریتیش لیلند فعالیت می‌کرد. از سال ۱۹۸۶ تا سال ۲۰۰۰ نیز این برند بخشی از زیرمجموعه‌های گروه روور بود. خودروهای مینی بسیار کوچک هستند و بخشی از فرهنگ اتومبیل شده‌اند به طوری که در فیلم‌های سینمایی و سریا‌ل‌های مختلف از شغل ایتالیایی گرفته تا مستر بین از این خودرو استفاده شده است. مینی توانست جایزه دومین خودروی قرن بیستم را کسب کند، رتبه اول به فورد مدل تی، اولین خودروی فورد تعلق گرفت.

 

 

 

۱۹۵۹ تا ۱۹۹۰ – سرآغاز مینی

 

مینی

 

مینی در ابتدا خودروهای کوچک دو دری بودند که ابتدا توسط شرکت BMC طراحی و تولید می‌شدند. این خودرو به یکی از نمادهای مهم دهه ۱۹۶۰ تبدیل شد. این خودرو شباهت‌های زیادی با فولکس غورباقه‌ای (فولکس‌واگن بیتل) داشت و از نظر محبوبیت هم با این خودرو قابل مقایسه است.
طراحی منحصر به فرد این خودرو توسط سر الک ایسیگونیس طراحی شده بود. این خودرو ابتدا در انگلستان و استرالیا تولید می‌شد و کمی بعد تولید آن در کشورهای مختلف از جمله اسپانیا، بلژیک، شیلی، ایتالیا، پرتغال، آفریقای جنوبی، اروگوئه، ونزوئلا و یوگوسلاوی آغاز شد.
در انگلستان خیلی زود این خودرو به‌روزرسانی شد و مینی مارک ۲، مینی کلابمن و مینی مارک ۳ عرضه شدند. این مدل‌ها شامل یک مدل استیشن واگن، وانت پیکاپ، ون و همینطور یک خودروی جیپ‌مانند می‌شدند. مدل‌های مینی کوپر و مینی کوپر اس نسخه‌های اسپرت‌تر مینی بودند که در مسابقات رالی نیز موفقیت زیادی کسب کردند. خودروهای مینی چهار بار بین سال‌های ۱۹۶۴ و ۱۹۶۷ برنده رالی مونته کارلو شدند.
مینی در ابتدا با برند آستین و موریس به فروش می‌رسید که به عنوان مثال می‌توان به آستین ۷ و موریس مینی اشاره کرد در سال ۱۹۶۹ مینی استقلال پیدا کرد و تبدیل به یک برند مستقل شد، هرچند مجددا در دهه ۱۹۸۰ به شکل محدودی خودروهای آستین با برند مینی عرضه شدند.

 

 

۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ – دوران بی ام و

 

مینی

 

با فرا رسیدن دهه ۱۹۹۰ میلادی، بی ام و به دنبال افزایش تنوع مدل محصولات خود بود و به همین منظور آن‌ها به دنبال خودروهای شاسی بلند و کامپکتی بودند که بتوانند این تنوع را به محصولات بی ام و اضافه کنند. در ابتدا بی ام و تلاش کرد با چند خودروی مفهومی خود وارد بازار خودروهای کامپکت وند ولی نتیجه برای آن‌ها رضایت‌بخش نبود.
در سال ۱۹۹۴ شرکت بی‌ام‌و گروه روور (Rover) را خرید که در آن زمان مالک برند مینی بود. اگرچه بی‌ام‌و اصرار داشت که برخی ویژگی‌های خاص این برند در تمام محصولاتش به کار برده شوند، مینی از این قاعده مستثنی شد. بی ام و تصمیم گرفت با استفاده از برند مینی، یک خودروی کوچک ولی لوکس و با قیمت معقول عرضه کند. در همین دوره بود که شرکت روور نیز به دنبال جانشینی برای مینی می‌گشت. دو خودروی مفهومی به همین منظور طراحی شدند که البته هیچکدام هرگز رنگ خط تولید را ندیدند. 
در سال ۱۹۹۸ بی ام و تصمیم گرفت خودروهایی جدید با برند مینی تولید کند. به این منظور بی ام و از شرکت‌های مختلف خواست طراحی‌های خود را ثبت کنند. از بین ۱۵ طراحی صورت گرفته، پنج مورد توسط بی ام و آلمان طراحی شده بودند، پنج طرح از سوی شرکت بی ام و دیزاین‌ورکس در کالیفرنیا ارائه شد، شرکت روور چهار طراحی ثبت کرد و یک استدیوی طراحی مستقل در ایتالیا هم یک مدل طراحی به این شرکت ارائه کرد. در نهایت یکی از طرح‌های ارائه شده از سوی دیزاین‌ورکس کالیفرنیا مورد پذیرش قرار گرفت. در نهایت این طراحی به مینی وان آر ۵۰ و مینی کوپر جدید تبدیل شدند.

 

 

۲۰۰۰ تا امروز – جان گرفتن مینی

 

مینی

 

آخرین خودروی مینی مارک هفت، آخرین دو در اصیلی بود که توسط مینی عرضه شد. تا آن زمان این برند بیش از ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو تولید کرده بود. این مدل کلاسیک پس از پایان تولید، در موزه هریتیج موتور در کنار اولین مینی مارک ۱ تولید شده قرار گرفت.

نسل جدید مینی با نام مینی هاچ یا مینی هاردتاپ سال ۲۰۰۱ وارد بازار شد و بلافاصله با استقبال زیادی مواجه شد. در سال ۲۰۰۵ بی‌ ام و اعلام کرد که ۱۰۰ میلیون یورو در کارخانه مینی سرمایه‌گذاری کرده است. فعالیت این کارخانه و تزریق این سرمایه به معنی ایجاد ۲۰۰ شغل جدید و افزایش ۲۰ درصدی توان خط تولید مینی بود.
در ژانویه سال ۲۰۱۱، بی ام و اعلام کرد که دو مدل خودروی کراس‌اوور اسپرت مینی که بر اساس خودروی مفهومی مینی پیسمن طراحی شده بودند به مدل‌های فعلی مینی اضافه خواهند شد. تصمیم این شرکت این بود که در سال ۲۰۱۱ یک نسخه کوپه وارد بازار شود و در سال ۲۰۱۲ یک نسخه رودستر از این خودرو عرضه شود. در سال ۲۰۱۱ بی ام و اعلام کرد که در ۵۰۰ میلیون یوروی دیگر روی برند مینی سرمایه‌گذاری کرده تا تنوع محصولات آن به هفت مدل برسد.
در سال ۲۰۱۷ بی‌ ام و اعلام کرد که بزودی یک مدل الکتریکی از خودروهای مینی در کارخانه مینی در آکسفورد تولید خواهد شد و در سال ۲۰۱۹ روانه بازار می‌شود.
مینی در بازار ایران هم حضور دارد و مدل‌های مینی کوپر، مینی کوپر S، مینی کلابمن S و مینی کانتریمن آن در بازار ایران خرید و فروش می‌شوند. البته باید گفت که قیمت خودروهای مینی در ایران به شکل سرسام‌آوری بالاست و می‌توان با همان هزینه خودروهای لوکس و قدرتمندی خرید. برای درک ارزش این برند خودرو بد نیست به این نکته اشاره کنیم که این برند در سال ۲۰۱۲ تقریبا ۳۰۰ هزار دستگاه مینی فروخته است و این آمار از آن زمان افزایش هم داشته است.

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین